Tarinat

Yhdessä osaavien opiskelijaohjaajien tukena

Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristössä on monia omistajiemme täsmätarpeisiin tehtyjä verkkokoulutuksia. Näissä verkkokoulutuksissa sisällön asiantuntemus tulee omistajan puolelta ja me mediecolaiset tuomme koulutukseen verkkopedagogisen ja teknisen tietotaitomme. Tässä tarinassa esittelen yhden onnistuneen verkkokoulutusprojektin, jonka tuloksena syntyi Opiskelijaohjauskoulutus – Ohjausosaamisen perusteet.

Miksi päädyttiin verkossa tarjottavaan koulutukseen?

Oulun yliopistollisessa sairaalassa eli OYS:ssa toteutetaan vuosittain noin 2800 sosiaali- ja terveysalan opiskelijan harjoittelujaksoa ja noin 10000 harjoitteluviikkoa. Useissa tutkimuksissa on todettu, että henkilökunnan ohjausosaaminen tukee laadukkaan ohjauksen toteutumista ja opiskelijan oppimista.

OYS:n opiskelijaohjaajia on koulutettu ja koulutusta kehitetty yhteistyössä Oulun yliopiston hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikön kanssa. Koulutukselle on ollut suuri tarve. Lähiopetuksena järjestettyjen ohjauskoulutusten rajallinen osallistujamäärä on vaikuttanut siihen, että kaikki halukkaat eivät ole päässeet mukaan koulutukseen.

Osapuolilla heräsi ajatus verkkomuotoisesta koulutuksesta, joka tavoittaisi aiempaa laajemman osallistujamäärän. Yhteisenä toiveena oli saada opiskelijaohjauksen perusosaamisen verkkokoulutus, jota voitaisiin tarvittaessa vahvistaa syventävillä lähiopinnoilla.

Miten projekti eteni?

Verkkokoulutuksen suunnittelu ja toteutus aloitettiin Oulun yliopiston Qualment-hankkeessa. Hankkeesta saadut hyvät kokemukset kannustivat jatkamaan verkkokoulutuksen tarjoamista OYS:n henkilökunnalle. Yhteistyö Mediecon kanssa oli luonteva aloittaa, koska Mediecon verkko-oppimisympäristö oli jo kattavasti käytössä OYS:n henkilöstön täydennyskoulutuksissa.

Opiskelijaohjauskoulutuksen tavoitteeksi määriteltiin opiskelijaohjaajien ohjausvalmiuksien vahvistaminen ja käytännön oppimisympäristöissä tapahtuvan opiskelijaohjauksen laadun kehittäminen.

Opiskelijaohjauskoulutuksen tekeminen oli moniammatillinen projekti. Oulun yliopisto vastasi siitä, että oppimateriaalin pedagoginen sisältö oli näyttöön perustuvaa. Myös yliopisto-opiskelijat pääsivät tuottamaan koulutukseen materiaalia yhteistyössä muiden kanssa.  OYS:n opetustoimijat vastasivat siitä, että oppimateriaali soveltuu työelämän toimintatapoihin ja käytäntöihin. Osapuolet määrittelivät yhteistyössä koulutuksen sisällöt ja menetelmät. Mediecon tehtävänä oli tarjota koulutukselle tekninen alusta, etsiä toimivimmat tekniset ja verkkopedagogiset ratkaisut sekä toteuttaa koulutus verkkoon henkilökunnan saataville.

Millainen verkkokoulutus yhteistyöstä syntyi?

Opiskelijaohjauskoulutus – Ohjausosaamisen perusteet otettiin käyttöön syyskuussa 2021. Kurssin suunnittelusta käyttöönottoon meni aikaa noin 10 kuukautta.

Lopputuloksena syntyi itseopiskeltava verkkokoulutus, jonka kohderyhmänä on OYS:n sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita ohjaava henkilöstö. Koulutuksessa käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa opiskelijan ohjaaminen laadukkaasti, opiskelijan oppimisen tukeminen sekä opiskelijaohjaajan ominaisuudet.

Millaista palautetta olemme saaneet?

Koulutukseen on tähän mennessä ilmoittautunut jo noin 120 osallistujaa ja siitä on saatu hyvää palautetta. Ohjaajien mielestä koulutus on helppo suorittaa. Koulutuksen avulla ohjausosaamisen perusosaamisen taso on mahdollista saavuttaa nopealla aikataululla. Myös tarve oman osaamisen tason syventämiselle on; syventäville lähiopinnoille on siis selvä tilaus.

Yhteistyö OYS:n, Oulun yliopiston ja Mediecon välillä sujui hyvin ja tavoitteellisesti. OYS:n ja Oulun yliopiston työryhmä toteaa: ”Hyvä moniammatillinen yhteistyö. Asiantuntijoiden yhteissuunnittelu oli vaivatonta, yhteinen päämäärä selkeä. Mediecon suunnittelijan asiantuntijuus ja kokemus verkkokoulutuksen lopputulokseen oli suuri, erityisesti koulutuksen sisällön muokkaaminen pedagogisesti toimivaan ja mielenkiintoiseen muotoon vaihtoehtoja tarjoten ja hyödyntäen alustan mahdollisuuksia.”

Mediecon Mari Hosionaho puolestaan arvioi yhteistyötä näin: ”Projekti eteni sujuvasti ja työryhmän välinen viestintä toimi aivan erityisen hyvin. Avoimiin kysymyksiin saatiin puolin ja toisin nopeasti vastauksia. Työskentely oli mutkatonta, kun roolit ja vastuut olivat selkeät. Alkuvaiheessa tehty huolellinen suunnittelu kantoi koko projektin ajan.”

Tällaisia yhteistyöprojekteja on ilo tehdä jatkossakin!

Terveisin,
Paula, verkkokoulutuspäällikkö

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena!

*******************************

Tarinaa varten haastateltiin professori (TtT, SH) Kristina Mikkosta ja väitöskirjatutkija (TtM, SH) Veera Kaarlelaa (Oulun yliopisto) sekä opetuskoordinaattori Tanja Tähtistä ja opetusylihoitaja Taina Kärsämänojaa (OYS).

 Projektissa olivat mukana myös tutkija (TtM, SH) Ashlee Oikarainen (Oulun yliopisto) sekä  opetuskoordinaattorit Pirkko Sivonen, Arja Laitinen, Tiina Takku, Anne Lukkari ja Päivi Kaski (OYS).

Säkerställ din kompetens på svenska

Finland är ett tvåspråkigt land. Därför har vi översatt våra populäraste skolningar i läkemedelsbehandling till svenska.

Till vårt svenska skolningsurval kommer du här: https://medieco.fi/sv/traningar/

Som närvårdare, medikalvaktmästare eller primärskötare studerar du nätskolningen Grundkunskaper i läkemedelsbehandling som är en grundskolning i läkemedelsbehandling. Ifall du dessutom vårdar patienter som får intravenös vätskebehandling och epidural smärtbehandling kan det vara skäl att genomföra skolningen: Observation vid krävande vätske- och läkemedelsbehandling. Om du på motsvarande sätt vårdar patienter med psykiatriska sjukdomar eller berusningssjukdomar kan du studera skolningen: Läkemedelsbehandling av psykiatriska patienter och berusningspatienter.

Skolningen: Genomförandet av krävande vätske- och läkemedelsbehandling är avsett för dig sjukskötare, hälsovårdare, barnmorska eller första vårdare. Denna skolning är en grundskolning i läkemedelsbehandling och innefattar också materialet i skolningen: Grundkunskaper i läkemedelsbehandling. Dessutom beroende på vilka dina arbetsuppgifter är kan du behöva kompletterande skolning i Epidural smärtbehandling eller Vaccinering.

Skolningar som är riktade för vårdpersonal på röntgenvårdsavdelningar och i munvården har dessutom sina egna svenskspråkiga grundskolningar i läkemedelsbehandling.

Om du inte fått skolning i läkemedelsbehandling inom yrkesutbildningen, men behöver t.ex. dela ut läkemedel för dina kunder kan du gå vår svenskspråkiga skolning: Läkemedelsbehandlingens ABC. Denna skolning ger dig baskunskaper i läkemedelsbehandling på ett lättbegripligt sätt.

För att materialet skall vara ”up to date”, uppdaterar vi våra grundskolningar varje år och de nya svenskspråkiga uppdateringarna öppnas i början av juni eller vid årsskiftet. Materialet för speciella yrkesgrupper och kompletterande skolningar uppdateras vid behov.

Alla våra svenskspråkiga skolningar kan du anmäla dig till oberoende om du jobbar inom den offentliga eller den privata sektorn. Om någon av skolningarna intresserar dig, men finns inte på anmälningsblanketten för din arbetsplats, så kontakta vår kundbetjäning via e-postadressen tuki@medieco.fi.

Viktigt att komma ihåg när du läser det svenska materialet eller gör tentamen är att du ändrar på användarspråket i nätinlärningsomgivningen. Detta gör att inställningarna omställs till svenska.

Mediecos hemsida kan också läsas på svenska. Då kan du trycka på svenska flaggan i rubriksraden eller via denna länk: https://medieco.fi/sv/

Hälsningar,

Thomas, Service specialist

Medieco – Stöd för kunniga experter

Palautetta palautteista

Rakentavan palautteen antaminen ja vastaanottaminen on toisinaan aika haastavaakin. ”Ihan hyvä” on kiva kommentti, mutta  ei välttämättä anna kehittämiseen kovin paljoa eväitä. ”Interaktiivisuuden lisääminen entisestään ei olisi pahasta” kertoo meille selkeän vinkin siitä, mitä oppija on kaivannut verkkokoulutusta suorittaessaan. Tässä tarinassa nostan esille muutamia Mediecon viime vuoden aikana saamia palautteita.

Pelkästään lääkehoidon koulutusten palautelomakkeita on täytetty vuonna 2021 noin 350 kpl. Lääkehoidon kurssimateriaali – ja tenttipalautteiden lisäksi olemme saaneet palautteita myös sähköpostilla, chatilla ja puhelimitse. Mahdollisuus anonyymin palautteen antamiseen tekee napakankin palautteen jättämisestä helpompaa. Usein olisi kuitenkin mukava saada henkilökohtaisesti vastata palautteeseen, perustella tarkemmin miksi jokin asia on niin tai näin tai ihmetellä aihetta yhdessä palautteen antajan kanssa.

”Hyvän ja erinomaisen välillä!”

Näinkin on arvioitu Medieco eLearnia Lääkehoidon perusteet -kurssin suorittaneen terveydenhuollon ammattilaisen toimesta. Materiaalia kiitellään monipuolisuudesta, selkeydestä ja ennen kaikkea hyvistä harjoitustehtävistä. Muutaman viime vuoden aikana erilaisia tehtäviä ja esimerkkejä on lisätty kaikkiin lääkehoidon koulutuksiin. Oppiminen tehostuu, kun siellä täällä materiaalissa on eri tavalla toteutettuja tehtäviä tai käsiteltävää asiaa havainnollistavia elementtejä. Esimerkit jäävät mieleen ja auttavat oppijaa yhdistämään aiemmin oppimaansa ja kokemaansa teoriaan – ja myös toisinpäin. Päivitämme koulutusmateriaaleja vuosittain, painopisteen vaihdellessa muun muassa sisällön, oppimistehtävien, tenttikysymysten ja koulutusten käytettävyyden välillä.

”En osaa enkä halua käyttää, en tykkää yhtään!”

Yksi oppija toivoo enemmän kuunneltavaa materiaalia, toisella ei kaiuttimet toimi. Kolmas kysyy miten materiaalin voi tulostaa, neljäs kaipaa mobiilisovellusta. Viides ihmettelee järjestelmän kankeutta, kuudes kehuu miellyttävää ja helppoa käyttöliittymää… Kun asiakkaita on tuhansia, joukossa on luonnollisesti myös monta erilaista verkko-oppijaa, mielipidettä ja motivaation tasoa. Voi, kunpa voisimme hetkessä vastata kaikkien erilaisten verkko-oppijoiden toiveisiin ja ajatuksiin! Verkko-oppimisympäristöä ja toimintaprosesseja tullaan kehittämään tämänkin vuoden aikana yhteistyökumppanin kanssa. Voin näin anonyymisti meidän kesken sanoa, että monta koukeroa on vielä selvitettävänä ja kysymystä ratkaistavana. Taustatekijöitä, toimijoita ja kehitystoiveita on paljon sekä omistajilla että muilla asiakkaillamme – ja myös meillä mediecolaisilla.

”Asiakastuki toimii ja apua saa :)”

Tyypillinen asiakastukeemme tuleva yhteydenotto koskee kurssin voimassaolon tiedustelua tai kurssisuoritusta, tehdyn ilmoittautumisen tarkastamista tai unohtunutta käyttäjätunnusta. Asiakastuen toimivuus on meille tärkeä asia ja on mukava kuulla, että olette saaneet nopeaa ja ystävällistä palvelua. Täällä me olemme – Osaavien ammattilaisten tukena. Kerrothan jatkossakin millaisia kokemuksia sinulla on koulutuksistamme tai yleensä verkossa opiskelemisesta?

Terveisin,
Anonyymi mediecolainen (Mari)

Ps. Viime vuoden keskiarvo lääkehoidon kurssien kurssiarvosanaksi oli palautteiden mukaan 8,4.