Tarinat

Lasten suojelua vai lastensuojelua?

Suomen ensimmäisen lastensuojelulain (1936) mukaan lapsista tuli pitää erityistä huolta. Sittemmin lakia on laajennettu ja viime vuosina siellä puhutaan lapsen edusta. Mikä on lapsen edun mukaista toimintaa?

Viime keväänä kyselin terveydenhuollossa työskentelevältä verkostoltani lastensuojelun osaamisesta. Eräs heistä ihmetteli aiheen valintaa, koska Medieco tunnetaan lääkehoidon koulutuksista. Lastensuojelun kurssi onkin kolmas Mediecon oma tuote, joka ei käsittele lääkehoitoa. Hyppääminen oman osaamisalueen ulkopuolelle on ollut kannattava myös minulle, lääkehoidon ammattilaiselle.

Sisällön asiantuntijana minulla on ollut Marjut Jokela, joka työskentelee omistamassaan perhekodissa ja tekee parhaillaan väitöskirjaa lastensuojelunuorten somevideoista. Keskustelut Marjutin kanssa vahvistivat käsityksiäni lastensuojelusta ja kumosivat myyttejä. Nämä olen pusertanut kurssin muotoon asiakkaidemme iloksi ja opiksi.

Kurssin suunnittelu lähti alun perin liikkeelle toimeksiannosta, jonka mukaan lastensuojelun tarvetta ei tunnisteta riittävästi, eikä lastensuojeluilmoitusta siten osata tehdä, vaikka tilanne sitä vaatisi. Kyselyssäni kysyttiin, osaatko tehdä lastensuojeluilmoituksen, johon kaikki vastasivat osaavansa. Jokainen osannee siis täyttää valmiin lomakkeen. Mutta kuinka moni tietää, milloin ilmoitus tehdään? Johtaako ilmoitus tai x määrä ilmoituksia aina huostaanottoon? Ja voiko ilmoituksen tehdä nimettömänä? Näihin kysymyksiin kurssilla vastataan.

Lastensuojelu sisältää kaksi maailman kauneinta sanaa –
lapsi ja suojelu.

Kurssilla seurataan lastensuojelun asiakkaaksi päätyvän pienen Mimmi-tytön tarinaa. Mitkä seikat johtavat ensimmäisen lastensuojeluilmoituksen tekemisestä lopulta huostaanottoon saakka. Mimmi kasvaa kurssin edetessä lapsesta koululaiseksi, sijoitusnuoreksi ja nuoreksi aikuiseksi, joka lopulta asuu itsenäisesti omassa kodissaan. Ilman lastensuojelua näin tuskin olisi käynyt.

Kaikki, jotka ovat kurssin tähän mennessä suorittaneet, suosittelisivat sitä myös työkaverilleen. Kurssia on kuvailtu selkeäksi ja tarpeelliseksi.  Kurssi on antanut uudenlaisia näkökulmia lastensuojeluun ja saanut oivaltamaan. Aikaa oppimiseen kuluu pari tuntia! Kurssin laatijana voin olla enemmän kuin tyytyväinen palautteeseen.

Kun sisältöä käsikirjoitettiin ja myöhemmin valmista kurssia oikoluettiin, mietittiin, puhutaanko lasten suojelusta vai lastensuojelusta. Meidän aikuisten tehtävä on suojella lapsia. Ammattilaisten velvollisuus on suojella lapsia. Lastensuojelu on järjestelmä, joka suojelee lapsia. Tilanteesta riippuen, molemmat ovat siis oikein: lastensuojelu ja lasten suojelu. Me kaikki olemme osa moniammatillista lastensuojelun ketjua.

Terveisin,

Tanja, sairaanhoitaja, farmaseutti ja Mediecon verkkokoulutusasiantuntija

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena!

Ps: Marjutin osaamisesta voit kuulla lisää Sotelinjalla-podcasteista, joissa hän toimii sosiaalialan asiantuntijana. Podcasteissa käsitellään ajankohtaisia aiheita mm. groomingia, joka koskettaa lastensuojelunuorten lisäksi kasvavaa joukkoa nuoria tyttöjä ja poikia.

Kuuluuko lääkehoidon osaaminen vain terveydenhuollon ammattilaisille?

Potilaiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden parissa työskentelee runsaslukuinen joukko erilaisia ammattilaisia. Laillistetut ja nimikesuojatut ammattilaiset, kuten sairaanhoitajat ja lähihoitajat, ovat saaneet laadukkaan koulutuksen lääkehoitoon. Heidän lääkehoidon osaaminen myös varmistetaan säännöllisesti. Entä ne ammattilaiset, joita ei ole koulutettu lääkehoitoon? He, jotka työskentelevät mielenterveys- ja päihdepalveluissa sekä vanhusten, vammaisten tai lasten parissa: varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja lastensuojelussa.

Kutsun tässä kohtaa potilaaksi sellaista henkilöä, joka saa lääkehoitoa. Toiselle potilaalle lääkehoito on elämää ylläpitävää, toisella se lievittää ikävää oiretta, joka vaikeuttaa jokapäiväistä elämää ja kolmannella se voi estää vakavan sairastumisen. Lääkehoidon jatkuvuus on toiselle elinehto ja toiselle elämänlaadun ylläpitäjä. Jollekin se mahdollistaa itsenäisen tai tuetun itsenäisen elämän elämisen.  Näiden seikkojen vuoksi lääkehoidon toteutuminen ei saa katketa. Lääkehoidon jatkuvuuden turvaaminen koulupäivän tai päiväkotipäivän aikana on esimerkiksi diabeetikkolapselle elinehto. ADHD-lapsen koulunkäynti voi olla mahdollista vain lääkehoidon turvin. Lääkehoitoa ei siten toteuteta pelkästään lääkehoitoon koulutettujen ammattilaisten tai kotona omaisten voimin.

Viranomaisen viesti on selvä: jos et ole opiskellut lääkehoitoa perusopinnoissasi, et voi osallistua asiakkaan tai potilaan lääkehoitoon. Tämän vuoksi Mediecon tuotevalikoimassa on Lääkehoidon ABC.

Lääkehoidon ABC -verkkokoulutusta on päivitetty tämän vuoden aikana ”isolla kädellä”. Se vastaa uudistetun Turvallinen lääkehoito – opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen suosituksiin. Koulujen ja varhaiskasvatuksen henkilöstö on huomioitu koulutuksen kohderyhmässä entistä paremmin. Lääkehoidon osaaminen on sidottu kurssin oppijoiden arkeen esimerkkien avulla.

Koulutuksessa käydään läpi lääkehoidon alkeet: Mikä on lääke? Miten lääkettä annostellaan suun kautta tai muita ”luonnollisia antoreittejä” pitkin? Mitkä on ihonalaisen antotavan perusperiaatteet? Miten lääkkeillä hoidetaan erilaisia sairauksia? Mikä on lääkehoitoon kouluttamattoman ammattilaisen rooli lääkehoidossa? Verkkokoulutuksesta lääkehoitoon kouluttamaton henkilö saa valmiuksia toteuttaa lääkehoitoa työyksikön lääkehoitosuunnitelmassa kuvatulla tavalla, kunhan on osoittanut käytännön osaamisensa.

Lääkehoidon osaamisessa kyse ei ole pelkästään siitä, kuka saa antaa lääkettä potilaalle. Kyse on myös siitä, kuka on lääkettä käyttävän ihmisen lähellä, näkemässä, kuulemassa ja koskemassa, havainnoimassa vointia eli lääkkeen vaikutusta. Pelkkä havainnointi ei kuitenkaan riitä, vaan havainnot tulee myös kirjata tai raportoida*. Jos koulusta ei saada palautetta siitä, miten lapsen ADHD lääke vaikuttaa työskentelyyn, ei lääkehoidosta päättävällä lääkärillä ole riittävästi tietoa päätöksenteon tueksi. Lääkehoitoon kouluttamattomalla ammattilaisella on siten tärkeä rooli lääkehoidossa, vaikka hän ei annostelisikaan lääkettä potilaalle. Jo senkin vuoksi osallistuminen lääkehoitoa käsittelevään keskusteluun ja tieto sekä ymmärrys potilaan lääkehoidon tilanteesta on tärkeä lääkehoidon turvallisuuteen vaikuttava seikka.

Hänellä, joka on lähellä, joka näkee ja kuulee, joka elää mukana. Hänellä on rooli asiakkaan, potilaan, lapsen, vanhuksen tai omaisen lääkehoidossa. Sen vuoksi lääkehoidon osaaminen on tärkeää myös lääkehoitoon kouluttamattomalle henkilölle.

Iloa ja valoa harmaaseen marraskuuhun toivottelee Tanja, verkkokoulutusasiantuntija

*Ps: Kirjaaminen sosiaalialan yksiköissä on murroksessa juuri voimaan tulleen lakiuudistuksen myötä. Onko yksikkösi kirjaamisosaaminen ajantasalla? Mediecon valikoimassa on myös kirjaamiskoulutusta sosiaalialalle: Määrämuotoisen kirjaamisen ABC sosiaalialalla, joka  on otettu käyttöön tukemaan esimerkiksi Kansakouluhankkeessa koulutettujen kirjaamisvalmentajien työtä.

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena. 

Visuaalisuuden voimaa verkkokoulutuksiin

Olen Virpi Lehtonen, Oululaistunut Sotkamolainen, Kainuun korvessa kasvanut taiteen maisteri ja kuvataiteilija. Luonnossa liikkuminen ja eläimet ovat lähellä sydäntäni ja ratsastus on rakkain harrastukseni. Aloitin syyskuun alussa työskentelyn Mediecon digisisällöntuottajana. Verkkokoulutusprojekteihin tulen osallistumaan teknisenä toteuttajana ja visuaalisena osaajana: Jatkossa pyrin tuomaan helpotusta koulutusasiantuntijoiden ja sisällöntuottajien töihin toteuttamalla kurssien tarpeita vastaavia kuvitusmateriaaleja.

Media-alan ammattiopettajana sekä graafikkona vuosia toimineena minulla on laaja-alaista osaamista viestinnän saralta ja erilaisten digitaalisten materiaalien toteuttamisesta. Terveydenhuollon alalta minulla ei ole aiempaa kokemusta, mutta opettajana työskennelleenä minulla on pedagogista näkemystä kurssimateriaalien toteuttamiseen. Tästä uskonkin olevan apua koulutusmateriaalien kuvittamisessa ja toteuttamisessa. Verkkokurssin suunnittelussa mietin, miten tietoa kannattaisi esittää visuaalisesti ja miten kurssin suorittajaa voisi auttaa hahmottamaan tärkeitä asioita.

Verkkokurssien materiaalien tuottamisessa pyrin lähtemään liikkeelle toiminnallisuus –> käytettävyys –> esteettisyys näkökulmasta. Tiedon visuaalinen esitystapa vaikuttaa käyttäjäkokemukseen ja verkkokursseilla parhaan käyttäjäkokemuksen saa yleensä aikaiseksi monipuolisella, mutta selkeällä sisällöllä. Visuaalisuus on tärkeä osa verkkokoulutuksen kokemusta ja parhaimmillaan visuaalisuus tukee oppimista myös tunnetasolla. Tärkeintä lienee pitää mielessä mitä kurssilla on tarkoitus oppia ja miten visuaalinen sisältö parhaiten tukee oppimista. Hyvin jäsennelty aineisto ja sitä tukeva visuaalinen toteutus helpottavat asioiden sisäistämistä. Kuvituksen tärkein tehtävä onkin havainnollistaa ja konkretisoida tietoa. Paras lopputulos saadaan varmasti aikaan tekemällä yhdessä tiivistä yhteistyötä alan osaajien kanssa.

Tällä hetkellä perehdyn ja syvennyn Mediecon koulutuksiin ja olen innolla hypännyt mukaan Mediecon huipputiimiin. Pääsinkin jo ensimmäisellä työviikollani osallistumaan virkistysiltapäivään, jossa teemana oli “sekopäinen seitsenottelu”, mikä olikin oivallinen tapa tutustua Mediecon iloiseen ja kannustavaan työporukkaan.

Iloista syksyä toivottaen,

Virpi, digisisällöntuottaja