Tarinat

#töissämediecolla – Tarinaa meistä

Tavallinen työpäivä etätoimistoilla sisältää puheluita ja palavereja, koko Mediecon väelle yhteisiä pienempiä pähkinöitä purtaviksi ja laajempia haasteita ratkottaviksi. Kaikilla meillä on myös omia mielenkiintoisia projekteja työn alla, osa on alkumetreillä ja osa jo valmiimpana. Tärkeitä hetkiä ovat päivittäiset kohtaamispisteet asiakkaiden kanssa sekä asiakastukipyyntöjen käsitteleminen ja ratkaisujen etsiminen. Tämän joukkueen vahvuuksia ovat saumaton yhteistyö, avoimuus ja arvostaminen, tarmokas tekeminen ja toisen kannustaminen, luottamus ja vahva sitoutuminen – näillä pääsenkin hehkutuksessani hyvään alkuun.

Thomas aloitti Mediecossa vuosi sitten syksyllä, keskittyen aluksi lääkehoidon perusosaamisen kurssien ruotsinnoksiin. Koko tämän erikoisen koronavuoden ajan Thomas on käännöstyön lisäksi perehtynyt asiakastukitehtäviin. Hän on ottanut asiakastuen haltuun haasteellisessa tilanteessa, jossa vastauksia ja neuvoja ei olekaan voinut etätöistä johtuen kysyä sermin takaa huikkaamalla. Valtaosa eri kanavien kautta tulevista tukipyynnöistä kulkee ja hoituu nykyisin Thomasin kautta. Hän myös käsittelee koulutusilmoittautumiset. Ennen Mediecolle siirtymistä Thomas on työskennellyt yli 15 vuoden ajan anestesiahoitajana. Kun polkujuoksuun hurahtanut tulokas laitettiin ideoimaan virkistyspäivää, ehdotti hän suunnistamista ja taidegalleriakävelyä – ja sitten mentiin!

Teemme monenlaista yhteistyötä koulutusasiantuntijoiden, sisällöntuottajien ja eri palveluntarjoajien kanssa. Tanja on Mediecon linkki yhteistyökumppaneiden suuntaan. Farmaseutin ja sairaanhoitajan koulutuksen omaavana Tanja on meidän puolelta ykköshenkilö sisällöntuotannossa. Tämä tehopakkaus ja ideanikkari on kiinnostunut monipuolisesti kaikesta. Tanja onkin leikkimielisesti saanut meiltä työkavereilta tittelin KAA, kaikkien alojen ammattilainen. Tanja on ollut Mediecolla kolmen vuoden ajan kehittämässä verkkokoulutuksia – aiemmin hän on teho-osaston farmaseuttina lähikouluttanut niin opiskelijoita kuin terveydenhuollon konkareitakin.

Paula on joukkueemme kapteeni, tiiminvetäjä ja lähiesimies. Medieco-vuosia on kertynyt jo vajaa 14. Paulalla on vahva koulutustausta, hän on kauppatieteiden maisteri, IT-tradenomi ja lisäksi hän on suorittanut koulutusteknologian opintoja. Parhaillaan suoritettavana on johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto. Yksi Paulan vahvuuksista on periksiantamattomuus. Mediecossa on käynnissä sisäisiä ja ulkoisia projekteja, joiden tarkoituksena on tehostaa prosessien sujumista sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta. Näissä projekteissa vetäjänä toimii Paula.

Tämän hehkutuksen on kirjoittanut Mari. Olen koulutukseltani kätilö ja nyt yhteistyössä tiimin kanssa synnytellyt Mediecon verkkokoulutuksia kolmen vuoden ajan. Olen vastannut pääasiassa asiakastuesta, työskennellen samalla kurssituotannoissa, verkkokoulutusten ylläpidossa ja järjestelmien parissa. Työkaverit sanovat, että olen tarkka ja touhukas. Meillä on tiivis ja toimiva tiimi. Tässä porukassa on kyllä mukava tehdä työtä. 

Ihanaa joulun odotusta kaikille teille toivottaen,

Mari, asiakastukikoordinaattori
Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena 


Ps. #töissämediecolla on meidän rento hastag, jota käytämme lausahduksissa, hauskoissa ja haastavissa hetkissä miltei päivittäin. Kenties tämä risuaita vilahtelee jatkossa somessakin enemmän – pysy kuulolla!

Asiakastuen kuulumiset ja top 3 tiedustelut

Mediecon asiakastuessa aloitti tammikuussa uusi työntekijä Thomas Wihlman. Näin hän kuvailee kokemuksiaan:

”Aloittaessani asiakastuessa ajattelin, että tämä on varmasti mukava ja mielenkiintoinen tehtävä. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, joten ihmisten auttaminen on lähellä sydäntäni. Perehdytyksen alussa kävimme läpi tavallisimpia tilanteita, joita asiakastuessa pääsee ratkomaan. Tammikuu ja helmikuu menivät nopeasti ja aloin pääsemään hieman jyvälle asiakaspalvelussa. Maaliskuun puolivälissä kaikki muuttui ja alkoi etätyöjakso, joka on kestänyt nyt noin puoli vuotta. Kaikki siirtyi verkkoon: keskustelut, palaverit ja perehdytys. Oli otettava härkää sarvista ja otettava vastuu koko asiakaspalvelusta. Sain tietysti apua kollegoiltani. Kun nyt olen ollut asiakastuessa useamman kuukauden, minulle on muodostunut kuva asioista, jonka vuoksi ihmiset ottavat yhteyttä asiakaspalveluumme.”

Asiakastuen top 3 kysytyimmät asiat:

1) Käyttäjätunnus hukassa

Eniten yhteydenottoja tulee siksi, että asiakas ei ole saanut käyttäjätunnusta. Syynä tähän ovat esimerkiksi väärin ilmoitettu sähköpostiosoite tai viestin joutuminen roskapostikansioon. Mikäli käyttäjätunnusviestiä ei ole tullut sähköpostiin parin päivän – viikon sisällä ilmoittautumisesta kannattaa olla yhteydessä asiakastukeemme. Käsittelemme ilmoittautumisia arkipäivisin.

2) Todistus kadoksissa

Toiseksi useimmin yhteydenotto asiakastukeen koskee todistusta. Todistus tulee kurssille saataville hyväksytyn tenttisuorituksen jälkeen. Yleinen käytäntö on, että todistus tulostetaan ja se esitetään työnantajalle. Todistus on aina hyvä avata ja tarkistaa, vaikka sitä ei tulostaisikaan saman tien. Useimmissa lääkehoidon kursseissa todistus myös lähetetään automaattisesti työntekijän sähköpostiin. Mikäli todistus ei ole tallessa tai sitä ei löydy oppimisympäristöstä, voi työntekijä itse tiedustella todistusta asiakastuesta.

3) Desimaalierotin lääkelaskennan tentissä

Kolmanneksi eniten asiakastuesta kysytään lääkelaskennan tentin desimaalierottimesta. Uusimmissa lääkelaskennan tenttikysymyksissä desimaalin erottimina käytetään pistettä. Tämän taustalla on tekninen asia eli ohjelmakoodi, johon emme valitettavasti pysty itse vaikuttamaan. Tentin aloitusnäkymässä ohjeistetaan oikea desimaalierotin. Mikäli lääkelaskutenttisi on hylätty desimaalierottimen vuoksi, voit olla yhteydessä asiakastukeemme.

Otamme mielellämme palautetta vastaan, jotta voimme edelleen kehittää verkkokoulutuksia ja asiakastukeamme. Otathan yhteyttä, mikäli jonkin asia askarruttaa. Voit myös kurkata usein kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia nettisivuiltamme. Asiakasorganisaatioidemme yhteyshenkilöille olemme tehneet Assi-asiakassivun.

Mukavia opiskeluhetkiä ja hyvää talven odotusta!

Thomas, asiakastukihenkilö

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena

Uuden edessä, osaavien ammattilaisten tukena

Alkuvuosi on ollut monin tavoin poikkeuksellinen.  Meiltä kaikilta on vaadittu mukautumista muuttuviin olosuhteisiin.  Syksyn alkaessa olemme edelleen uuden edessä, kuten keväisessä laulussa lauletaan.

Meillä Mediecolla kevään poikkeustila näkyi etätöinä, lisääntyneinä verkkokurssitilauksina, tiiviinä työpäivinä sekä perhe-elämän ja työn rajattomana yhdistelmänä. Toimintamme ei hidastunut, pikemminkin päinvastoin. Löysimme melko nopeasti hyvät käytännöt yhteistyön tekemiseen tiimin kesken ja asiakkaiden kanssa. Verkkotapaamiset tulivat entistä tutuimmiksi. Näitä käytäntöjä jatkamme toistaiseksi.

Toimintaamme ohjaavat asiakkaidemme tarpeet ja toiveet. Lääkehoidon koulutukset ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka teemme koulutuksia asiakkaan tarpeisiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Lääkehoidon tuotevalikoimaan avattiin keväällä kolme uutta ruotsinkielistä kurssia ja valikoima laajenee edelleen ensi vuonna. Toivottu Lääkehoidon perusteet suun hoidon osaajille valmistuu syksyn aikana. Lisäksi ensimmäinen sosiaalialan ammattilaisille suunnattu kurssi julkaistaan tämän syksyn aikana. Olemme myös pystyneet vastaamaan nopeasti omistaja-asiakkaiden erikoiskoulutusten tarpeeseen poikkeusaikana, jolloin verkkokoulutukset nousivat arvoon arvaamattomaan.

Syksy on uusien opintojen ja harrastusten aikaa. On välillä hyvä muistella, miksi osaaminen on tärkeää. Me mediecolaiset jatkamme nykyisten kurssien päivittämistä sekä uusien tekemistä.

Pysytään terveinä!

Paula, verkkokoulutuspäällikkö
Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena