TERVETULOA MEDIECON ASIAKASSIVULLE!
Tältä asiakassivulta löydät hyvinvointialueiden laskutusavaimet ja mahdollista asiakkuuskohtaista ohjeistusta.
Ohjeita Medieco eLearn -käyttäjäksi rekisteröitymiseen, koulutuksiin ja perehdytyksiin ilmoittautumiseen sekä vastauksia ongelmatilanteisiin löydät tältä sivulta Ohjeet -osiosta. Erillistä salasanaa ei tarvita.
Esihenkilöt ja muut tenttejä valvovat henkilöt saavat salasanat ensisijaisesti oman työnantajansa tai yksikkönsä yhdyshenkilöltä. Asiakaspalvelumme auttaa tarvittaessa laskutusavainten ja tentinvalvonnan salasanojen suhteen.
Huom! Ohjeissa tai tällä asiakassivulla ei ole tentinvalvontaan liittyviä salasanoja.
Ajankohtaista
MEDIECO ELEARN -OHJEET
Tältä sivulta löydät ohjeistusta ongelmatilanteisiin sekä yleisiä ohjeita mm. itserekisteröitymiseen ja kursseille ilmoittautumiseen liittyen. Tällä sivulla ei ole tentinvalvontaan liittyviä salasanoja.
Ohjeet on jaettu kolmeen osaan:
Ohjeita täydennetään tarvittaessa.
Tietoa uudistuneista käytännöistä
Tarvitset laskutusavaimen vasta kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä
7.5.24 alkaen laskutusavainta ei tarvitse enää täydentää Medieco eLearn:ssa työpöydän omiin käyttäjätietoihin. Käyttäjätiedot-lohko on poistettu käytöstä. Tarvitset laskutusavaimen siinä vaiheessa, kun ilmoittaudut osallistujakohtaisesti hinnoitellulle kurssille.
Laskutusavaimen saat esihenkilöltäsi. Hyvinvointialueiden (Soite, Kainuu, Pohde, Lapha) työntekijät löytävät avaimet Mediecon verkkosivujen Asiakassivulta. Osalla hyvinvointialueista avaimet on julkaistu myös intrassa.
- Muiden asiakasorganisaatioidemme laskutusavaimet on ilmoitettu asiakkaan yhteyshenkilöille.
Tunnus ja kirjautuminen
Minulla on haasteita kirjautua kotikoneelta. Mitä tarkoittaa työpaikan kirjautumistunnuksella kirjautuminen (= AD-kirjautuminen: Soite, Kainuu ja Pohde)?
Työpaikan kirjautumistunnusta eli verkkotunnusta voivat käyttää niiden hyvinvointialueiden työntekijät, joille on otettu käyttöön mahdollisuus AD-kirjautumiseen. Työpaikan koneella tässä on kyse on ns. kertakirjautumisesta. Kun olet kirjautuneena työpaikan tietokoneelle, pääset Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristöön ilman erillistä käyttäjätunnusta ja salasanaa. Medieco eLearn avautuu, kun klikkaat verkko-oppimisympäristön AD-kirjautumissivulla oman hyvinvointialueesi painiketta.
Kirjautua voi jatkossakin työpaikan verkon ulkopuolelta, esimerkiksi kotikoneelta. Klikkaa oppimisympäristön AD-kirjautumispainiketta ja sen jälkeen oman hyvinvointialueesi kirjautumispainiketta. Tämän jälkeen avautuu varsinainen kirjautumissivu. Sinun tulee kirjautua käyttäen kaksivaiheista tunnistautumista. Kirjaudu sisään omalla verkkotunnuksella eli sähköpostiosoitteellasi ja salasanallasi. Muistathan aina työskentelyn päätteeksi kirjautua ulos verkko-oppimisympäristöstä. Huolehdi tietoturvallisesti kaikista omista kirjautumistunnuksistasi ja salasanoistasi!
Esimerkkikuvassa Pohteen kirjautuminen, mutta Kainuun ja Soiten kirjautuminen on samankaltainen.
Verkkotunnus- tai salasanaongelmissa hyvinvointialueiden työntekijät ovat yhteydessä oman organisaation tietohallintoon tai IT-palveluiden tukeen.
- HUOM!
Työpaikan ulkopuolisesta verkosta kirjautuminen vaatii, että työntekijällä on ottanut käyttöön kaksivaiheisen tunnistuksen oman organisaation ohjeistusten mukaisesti. Hyvinvointialueiden (Soite, Kainuu, Pohde) löytävät ohjeen oman organisaationsa intranetistä.
Minulla ei ole käyttäjätunnusta Medieco eLearniin. Miten rekisteröidyn oppimisympäristöön eli teen itselleni tunnuksen?
Jos työnantajallasi on asiakkuus Mediecon kanssa eikä sinulla ole aiempaa käyttäjätunnusta, rekisteröidyt käyttäjäksi eli teet itse tunnuksen oppimisympäristöön.
Sinun ei tarvtse tehdä uutta tunnusta, jos sinulla on ennestään vanha tai käytössä oleva käyttäjätunnus oppimisympäristöömme.
Jos työnantajallasi ei ole asiakkuutta, et voi tehdä käyttäjätunnusta etkä ilmoittautua Medieco eLearn:n verkkokoulutuksiin. Osallistuminen ei siis ole mahdollista ns. omakustanteisena opiskelijana.
Jos sinulla ei ole vielä ollut tunnusta, voit tehdä sen seuraavasti:
- HUOM! Et voi tehdä tunnusta sähköpostiosoitteella, joka päättyy @soite.fi, @kainuu.fi, @pohde.fi, @ppshp.fi eivätkä näiden hyvinvointialueiden työntekijät saa rekisteröityä itse tätä kautta esimerkiksi @gmail-sähköpostiosoitetta käyttäen. Poikkeuksena tässä ovat ne sijaiset, jotka ovat saaneet erillisen ohjeen esihenkilöltään.
- Mene Medieco eLearn-kirjautumissivulle https://elearn.medieco.fi/ ja valitse Rekisteröidy käyttäjäksi.
- Lue käyttösopimus ja hyväksy se seuraavalla sivulla laittamalla ruksi ilmoitettuun kohtaan.
- Luo käyttäjätunnus ja salasana. Käyttäjätunnukseksi suosittelemme kirjoittamaan saman sähköpostiosoitteen, jonka ilmoitat Henkilötiedot-kohdassa.
- Täytä kenttiin etu- ja sukunimesi.
- Täytä työnantaja (organisaation nimi, esim. Lapin hyvinvointialue. Vastuuyksikkö/kustannuspaikka -kenttään voit antaa lisätietoja osastosta tai yksiköstä.
- Seuraavaksi saat ilmoittamaasi sähköpostiisi linkin, jota klikkaamalla vahvistat käyttäjätunnuksesi. Käyttäjätunnuksesi on nyt valmis ja voit kirjautua oppimisympäristöön.
Voinko tehdä yhteiskäytössä olevalla sähköpostilla käyttäjätunnuksen?
Verkko-oppimisympäristössä jokainen työntekijä tarvitsee oman henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen. Käyttäjätunnus muodostuu henkilökohtaisesta sähköpostiosoitteesta eikä yhteiskäytössä olevalla sähköpostiosoitteella voi osallistua.
Yhteiskäytössä olevaa sähköpostiosoitetta ei saa asettaa missään tilanteessa Medieco eLearn-käyttäjätunnukseksi tai eikä sitä saa ilmoittaa itserekisteröitymisen sähköpostikentässä.
Minulla on jo käyttäjätunnus Medieco eLearniin. Miten kirjaudun? (Soite, Kainuu ja Pohde)
Medieco eLearn -kirjautumissivu löytyy osoitteesta https://elearn.medieco.fi/
Kirjaudut alla olevan ohjeen mukaan, jos olet työntekijänä hyvinvointialueella, jolle on jo avattu AD-kirjautuminen (Soite, Kainuu ja Pohde)
– Siirryt työpaikan verkossa automaattisesti Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristöön painamalla AD-kirjautumispainiketta ja valitsemalla oman hyvinvointialueesi.
Kirjautuminen työpaikan ulkopuolisesta verkosta, esimerkiksi kotoa:
- Kirjaudu oppimisympäristöön kohdasta ”Pohde, Kainuu ja Soite (AD) – kirjaudu”
- Valitse oma hyvinvointialueesi ja kirjaudu työpaikan kirjautumistunnuksillasi. Sinulta voidaan vaatia kaksivaiheista tunnistautumista, riippuen siitä minkä organisaation tunnuksella kirjaudut.
- Olet nyt omalla työpöydällä, josta löydät sinulle avoinna olevat kurssityötilat.
Minulla on jo käyttäjätunnus Medieco eLearniin. Miten kirjaudun? (hyvinvointialueista Lapha sekä muut organisaatiot)
Medieco eLearn -kirjautumissivu löytyy osoitteesta https://elearn.medieco.fi/
Kirjaudut alla olevan ohjeen mukaan, jos
- olet työntekijänä hyvinvointialueella, jolle ei ole vielä avattu AD-kirjautumista (Lapin hyvinvointialue) TAI
- olet muun organisaation työntekijä tai muu osallistuja:
- Kirjaudu oppimisympäristöön kohdasta Lapha-Kirjaudu tai Kirjaudu.
- Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Mikäli olet unohtanut käyttäjätunnuksesi tai salasanasi, luo uusi kohdassa ”Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi”
- Olet nyt omalla työpöydällä, josta löydät sinulle avoinna olevat kurssityötilat.
Minulla on useampia tunnuksia Medieco eLearniin. Mitä tunnusta käytän?
On suositeltavaa, että osallistujalla olisi vain yksi käyttäjätunnus ja sen alla kaikki meneillään olevat koulutukset ja mahdolliset todistukset. Jos tiedät, että sinulla on useampia tunnuksia, ole yhteydessä Mediecon asiakaspalveluun, niin yhdistämme tunnuksesi. Kerro yhteydenotossasi koko nimesi lisäksi aiempi käyttäjätunnuksesi (eli sähköpostiosoite) sekä työnantajasi, mikäli se on vaihtunut.
Minulla on jo käyttäjätunnus Medieco eLearniin, mutta sp-osoitteeni on päivittynyt enkä pääse kirjautumaan tunnuksella tai asettamaan uutta salasanaa.
Jos sinulla on jo käyttäjätunnus, mutta et pääse kirjautumaan sillä johtuen päivittyneestä sähköpostiosoitteesta, toimi seuraavasti:
- Ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja kuvaile kirjautumiseen liittyvä ongelmatilanne.
Nimeni on muuttunut/Käyttäjätiedoissani on virhe. Miten toimin?
AD-kirjautumista käyttävät eivät voi muuttaa omia tietojaan eikä Medieco pysty päivittämään heidän nimitietojaan. Työntekijän tulee olla yhteydessä oman työnantajan tietohallintoon tai ATK-tukeen tietojen päivittämiseksi. Muut käyttäjät pääsevät muuttamaan osaa omista tiedoistaan.
Epäselvissä tilanteissa voit olla olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Kerrothan jo ensimmäisessä yhteydenotossasi riittävästi tietoja käyttäjätietoihisi liittyen. Viestissä on hyvä kertoa koko nimi, työnantaja, käyttäjätunnuksena oleva sähköpostiosoite sekä korjausta tai päivittämistä vaativa asia. Näin varmistat, että asiakaspalvelumme pystyy päivittämään tietosi mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti.
Työnantajani on vaihtunut/Käyttäjätiedoissani on väärä työnantaja. Miten toimin?
Tunnuksen muodosta riippuen osa käyttäjistä voi päivittää työnantajatiedon Omat tiedot -valikosta, joka löytyy sivun oikeasta yläkulmasta. Voit tarvittaessa olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme.
En muista Medieco eLearn -käyttäjätunnustani.
Käyttäjätunnuksesi on todennäköisimmin jokin henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi. Suurimmalla osalla käyttäjätunnus on muodostunut työpaikan sähköpostiosoitteesta, mikä onkin aina ensisijainen käyttäjätunnukseksi valittava sähköpostiosoite. Työpaikan osoitteen käyttäminen muun muassa helpottaa osallistujan tunnistamista samannimisistä henkilöistä. Esimerkiksi @gmail.com -sähköpostiosotteiden käyttäminen käyttäjätunnuksena on kuitenkin mahdollista niillä asiakkaillamme, joilla ei ole työnantajan puolesta sähköpostiosoitetta.
Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi, voit käyttää linkkiä https://elearn.medieco.fi/login/forgot_password.php
Jos et tämänkään jälkeen tiedä käyttäjätunnustasi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Kerrothan jo ensimmäisessä yhteydenotossasi koko nimesi ja työnantajasi. Näin varmistat, että asiakaspalvelumme voi auttaa sinua mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti.
AD-kirjautumista käyttävien tunnus perustuu työpaikan kirjautumis-/verkkotunnukseen.
Rekisteröidyin käyttäjäksi, mutta en ole saanut viestiä sähköpostiini.
Jos olet rekisteröitynyt ja tehnyt itsellesi käyttäjätunnuksen, mutta et ole saanut sähköpostiisi vahvistusviestiä:
- Tarkista ensin kaikki saapuneiden viestien sähköpostikansiot, myös roskaposti- ja tarjoukset -kansiot. Sähköpostin lähetys voi viipyä jopa 10 minuuttia.
- Ole yhteydessä Medicon asiakaspalveluun. Pyydä, että vahvistusviesti lähetetään uudelleen Mediecon asiakaspalvelusta. Kerrothan jo ensimmäisessä yhteydenotossasi koko nimesi, työnantajasi ja sähköpostiosoitteesi, jota käyttäen rekisteröidyit. Näin varmistat, että asiakaspalvelumme pystyy palvelemaan sinua mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti. Vahvistusviestin uudelleenlähettäminen asiakaspalvelusta on mahdollista yhden kerran. Kun olet vahvistanut käyttäjätunnuksen rekisteröimisen omaan sähköpostiisi tulleen viestin kautta, pystyt kirjautumaan ja tekemään varsinaisen koulutusilmoittautumisen.
Kirjautuminen oppimisympäristöön onnistuu, mutta minulla ei ole avoinna olevia koulutuksia.
- Tarkista aluksi kurssien näkyvyyden asetus oppimisympäristöstä: Omat koulutukseni -listaan on hyvä valita näkyville kaikki kurssit.
- Voi olla, että kurssin käyttöoikeus on jo päättynyt. Esimerkiksi lääkehoidon kursseilla on 12 kuukauden käyttöoikeus.
- Voi olla, että sinulla on olemassa kaksi tunnusta ja kurssit ovat avoinna toisen tunnuksen alla.
- Voi olla, että olet rekisteröitynyt verkko-oppimisympäristön käyttäjäksi, mutta et ole tehnyt vielä yhtään ilmoittautumista tai et ole liittynyt yhdellekään kurssille/perehdytykseen kurssikohtaista salasanaa käyttäen.
Ilmoittautuminen
Miten ilmoittaudun?
Sinulla tulee olla käyttäjätunnus, että voit ilmoittautua kurssille. Lisäksi osalle kursseista (esimerkiksi lääkehoidon kursseille) tarvitset työyksikkökohtaisen laskutusavaimen. Ilmoittaudu niille kursseilla, jotka työnantaja on ohjeistanut suorittamaan. Kurssin käyttöoikeus alkaa välittömästi, kun olet tehnyt ilmoittautumisen.
- Sisäänkirjautumisen jälkeen olet omalla omalla työpöydällä. Kursseille ja perehdytyksiin ilmoittaudutaan Kurssivalikoima-sivulla.
- Valitse työpöydällä ollessasi Ilmoittaudu kurssille. Siirryt sivulle Kurssivalikoima.
- Lue aluksi opastusikkuna. Jos painat Lopeta opastus, ikkuna ei automaattisesti tule uudelleen näkyville seuraavilla kerroilla. Löydät opastuksen uudelleen sivun alareunasta. Valitse Katso tämän sivun opastus uudelleen.
- Tutustu kategorioihin ja niiden alla oleviin kurssivalikoimiin. Mikäli kategoriassa on enemmän kuin neljä kurssia, voit myös selata niitä kuvakkeiden vierestä löytyvillä nuolilla.
- Valitse kurssi tai työtila, johon haluat ilmoittautua. Mikäli olet epävarma siitä mille kursseille sinun tulee osallistua, kysy esihenkilöltäsi lisätietoja. Klikkaa Avaa.
Ilmoittaudu laskutusavainta käyttäen. Kirjoita kenttään sen organisaation tai työyksikön avain, josta kurssiosallistumisesi laskutetaan. Tarkista, että käytät oikeaa avainta! Lue mahdolliset kurssin lisätiedot ja tilausehdot ja valitse sen jälkeen Ilmoittaudu kurssille.
Mitä tietoja tarvitsen ilmoittautumisen tekemiseen?
Jotta voit ilmoittautua kursseille Medieco eLearn:ssa, tarvitset oman henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen. Eli ennen kurssille ilmoittautumista olet joko tehnyt tunnuksen itserekisteröitymällä oppimisympäristön käyttäjäksi, kirjaudut työpaikan AD-tunnuksella tai sinulla on jo aiemmin käytössäsi ollut tunnus oppimisympäristöön.
Koulutusilmoittautumisen tekemiseksi sinun tulee tietää mihin koulutukseen olet ilmoittautumassa ja mikä on työyksikkösi laskutusavain. Ilmoittautuminen laskutetaan pääsääntöisesti siitä työyksiköstä, joka on työntekijän käyttäjätiedoissa työnantajana/työyksikkönä. Poikkeuksia laskutettavissa tahoissa saattaa olla hyvinvointialue- ja asiakaskohtaisesti.
Mikä on laskutusavain? Miksi tarvitsen laskutusavaimen ilmoittautumiseen?
Laskutusavain on Mediecon asiakasorganisaatioilleen määrittelemä ja toimittama, asiakas- tai työyksikkökohtainen ”koodi”. Laskutusavaimella ei siis tarkoiteta asiakkaan verkkolaskujen vastaanottamiseen käytettävää osoitetta/numerosarjaa.
Laskutusavain kohdistaa työntekijän tekemän ilmoittautumisen oikean työantajan tai työyksikön laskulle. Osallistujakohtaisesti laskutettaviin koulutuksiin ilmoittautuminen ei ole mahdollista, jos työntekijä ei tiedä oman työyksikkönsä laskutusavainta.
Mistä saan työyksikköni laskutusavaimen?
Asiakasyritystemme laskutusavaimista tiedotetaan asiakkaiden yhteyshenkilöitä.
Lista hyvinvointialueiden (Soite, Kainuu ja Pohde sekä Lapha) laskutusavaimista on julkaistu Mediecon nettivujen salasanasuojatussa Asiakassivu-osiossa.
Muiden asiakkaidemme laskutusavaimet on toimitettu/toimitetaan asiakkaiden yhteyshenkilöille.
Pitääkö minun lisätä laskutusavain omiin käyttäjätietoihini?
7.5.24 alkaen laskutusavainta ei tarvitse erikseen täydentää omiin käyttäjätietoihin. Käyttäjätiedot-lohko on poistettu kokonaan käytöstä.
Jatkossa sinun tarvitsee kirjoittaa laskutusavain uuden ilmoittautumisen yhteydessä.
Mistä löydän Käyttäjätiedot -lohkon?
Työpöydällä ollut Käyttäjätiedot-lohko on poistettu käytöstä 7.5.24.
Voit tarkistaa omat käyttäjätietosi Käyttäjävalikon kohdasta Omat tiedot. Huomaathan, ettei sinun tarvitse enää erikseen täydentää laskutusavainta omiin tietoihin. Tarvitset laskutusavaimen ainoastaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Mihin koulutuksiin/perehdytyksiin/työtiloihin minun tulee ilmoittautua? Mitä koulutuksia minun tulee suorittaa Medieco eLearn:ssa?
Mediecolla ei ole antaa yleispätevää ohjeistusta siihen mitä kursseja työntekijän tulee suorittaa, koska valittavissa kursseissa saattaa olla eroja eri asiakkaidemme kesken. Vaaditut kurssit on hyvä selvittää ennen ilmoittautumista esimerkiksi omalta esihenkilöltä, koulutusvastaavalta tai työnantajan koulutuksiin liittyvistä ohjeistuksista. Alla olevasta kuvasta näet suosituksemme lääkehoidon perusosaamisen kurssin valitsemisesta.
Voinko oppimisympäristössä esihenkilönä tehdä ilmoittautumisen työntekijän puolesta?
Oppimisympäristöön rekisteröidytään henkilökohtaisesti. Esihenkilö tai muu yhteyshenkilö ei lähtökohtaisesti voi tehdä rekisteröitymistä työntekijän puolesta.
Jokainen työntekijä ilmoittautuu koulutukseen omaa henkilökohtaista käyttäjätunnustaan käyttäen. Esihenkilö tai muu yhteyshenkilö ei voi ilmoittaa työntekijää.
Mitä tarkoittaa kurssialueelle liittyminen? Miten pääsen kurssialueelle kurssiavainta käyttäen?
Osassa kursseja ja työtiloja on käytössä itserekisteröityminen eli liityt itse kurssialueelle. Tämä tarkoittaa, että ilmoittautumista eli työyksikön laskutusavaimen käyttöä ei välttämättä tarvita. Osalle kursseista pääset joko suoraan kurssin etusivun painikkeesta tai antamalla kurssiavaimen vaadittuun kenttään.
Esimerkki 1. Kurssiavainta ei vaadita:
Esimerkki 2. Kurssiavain vaaditaan:
Tämän jälkeen olet mukana kurssilla ja siirryt sen etusivulle.
Huom! Osassa koulutuksia saattaa lisäksi olla vaatimuksena osallistujan työnantajatietojen täsmääminen koulutuksen asetuksissa määriteltyihin taustavaatimuksiin.
Mistä saan kurssiavaimen, jolla itserekisteröidyn kurssialueelle tai työtilaan?
Ensisijaisesti kurssiavainta/salasanaa välittää koulutuksen, perehdytyksen tai muun työtilan sisällöstä vastaavan tahon yhteyshenkilö. Tarvittaessa Mediecon asiakaspalvelu auttaa kurssiavainten kanssa.
Voinko tilata materiaalia omaan sähköpostiini?
Materiaalit löytyvät sähköisenä verkko-oppimisympäristöstä. Niistä ei ole olemassa sähköpostilla toimitettavia, tulostettavia versioita eikä verkkokoulutusten tai -perehdytysten materiaaleja pääsääntöisesti voi tulostaa.
Mistä tiedän kauanko tunnukseni tai ilmoittautumiseni on voimassa?
Käyttäjätunnukset ovat voimassa oppimisympäristössä määräajan. 6 vuotta kokonaan käyttämättömänä olleet tunnukset poistetaan kaksi kertaa vuodessa. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa poistetaan ne tunnukset, joilla ei ole kolmeen vuoteen lainkaan kirjauduttu.
Pääsääntöisesti käyttöoikeudet kursseille ovat voimassa 12 kk. Kurssikohtaisia eroja saattaa olla.
Olen ilmoittautunut väärään koulutukseen. Miten toimin?
Ole yhteydessä tuki@medieco.fi.
- Ilmoittautuminen voidaan perua siinä tapauksessa, että ilmoittautuja on ollut yhteydessä virheellisestä ilmoittautumisesta Mediecon asiakaspalveluun seitsemän (7) vuorokauden kuluessa ilmoittautumisajankohdasta.
Olen saanut kurssille vierailijatunnuksen. Miten käytän vierailijatunnusta?
Vierailijatunnus on tarkoitettu lähinnä materiaalin lukemiseen, kurssille tutustumiseen eikä se ole kenenkään henkilökohtainen tunnus. Sillä ei siis esimerkiksi voi suorittaa koulutuksia, osallistua tenttiin tai täyttää palautelomaketta.
Vierailijatunnukseen kuuluu suora linkki ja kurssin hallinnoijan asettama salasana. Salasana voi olla määräaikainen eli mikäli aiemmin käyttämäsi vierailijatunnuksen salasana ei enää toimi, on se todennäköisimmin vaihdettu hallinnoijan toimesta. Vierailijatunnus on myös saatettu ottaa kokonaan pois käytöstä. Ongelmatilanteissa ole ensisijaisesti yhteydessä koulutuksen tai työtilan yhteyshenkilöön.
Tilaus- ja peruutusehdot
Ennen ilmoittautumisen tekemistä työntekijän tulee lukea huolellisesti tilausehdot ja hyväksyä ne – muussa tapauksessa ilmoittautumista ei saa vietyä eteenpäin. Ilmoittautumiset ovat sitovia ja tehdyt ilmoittautumiset ne laskutetaan aina. Medieco laskuttaa ilmoittautumiset pääsääntöisesti siitä työyksiköstä, joka on työntekijän käyttäjätiedoissa työnantajana/työyksikkönä. Poikkeuksia laskutettavissa tahoissa saattaa olla hyvinvointialue- ja asiakaskohtaisesti.
Ilmoittautuminen voidaan perua siinä tapauksessa, että ilmoittautuja on ollut yhteydessä virheellisestä ilmoittautumisesta Mediecon asiakaspalveluun seitsemän (7) vuorokauden kuluessa ilmoittautumisajankohdasta.
Itseopiskelumateriaalit ja tentit
Mistä löydän tietoa lääkehoidon verkkokursseista ja tenteistä?
Tutustu lääkehoidon koulutuksiin verkkosivujen Koulutustarjonta -sivulla.
Voinko esihenkilönä tutustua oppimateriaaliin?
Ole yhteydessä Medieco asiakaspalveluun, niin voimme avata tutustumisjakson Lääkehoidon perusosaamisen -oppimateriaaleihin.
Voiko työntekijä harjoitella tenttiä?
Lääkehoidon perusosaamisen kurssien osallistujilla on mahdollisuus itserekisteröityä lääkelaskennan kurssityötilaan. Itseopiskelumateriaali sisältää teoriaopetusta ja videoita sekä harjoituslaskuja ja harjoitustenttejä.
Lääkehoidon perusosaamisen kursseista on saatavilla 10 kysymyksen harjoitustentit (9 teoriakysymystä ja yksi lääkelaskukysymys). Harjoitustentin avulla on mahdollisuus tutustua tenttiin vastaamiseen verkko-oppimisympäristössä.
Kuinka monta suorituskertaa tenteissä on?
Lääkehoidon kurssien tenteissä on kuusi erillistä suorituskertaa sekä teoria- että lääkelaskuosiossa. Suorituskertojen välillä on 12 tunnin viive eli hylätyn tentin jälkeen tenttiä ei pysty välittömästi yrittämään uudelleen. Suorituskerrat on avoinna 12 kuukauden ajan kurssin avautumisesta.
Ensihoidon tenteissä on kuusi suorituskertaa ja tentti on avoinna 6 kuukautta. Ensihoidon tenteissä suorituskertojen välillä on 30 päivän viive.
Mikäli kaikki suorituskerrat on jo käytetty, eivät seuraavat avaudu automaattisesti, vaikka työntekijä ilmoittautuisi uudelleen samaan koulutukseen. Huomioitavaa on, että osalla asiakkaistamme on omia käytänteitä emmekä voi välttämättä avata lisää suorituskertoja tenttijälle. Jos kaikki suorituskerrat on käytetty, tarkista aina oman työpaikan käytännöt ennen yhteydenottoa asiakastukeen. Näissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä asiakastukeen hyvissä ajoin ennen seuraavia uusintakertoja.
Mistä saan työntekijöiden tenttiohjeen?
Ennen tenttitilaisuutta työntekijöille on hyvä antaa tutustuttavaksi tenttiohje.
Käytetäänkö tentissä pistettä vai pilkkua? Miksi desimaalierotin on PISTE?
Lääkelaskutentissä desimaalierotin on PISTE. Pisteen käyttäminen ohjeistetaan tentin aloitusnäkymässä sekä tenttikysymyksissä.
Pistettä käytetään desimaalierottimena johtuen tenttikysymysten taustalla olevasta ohjelmakoodista, johon Mediecossa ei valitettavasti pystytä vaikuttamaan. Lääkelaskennan itseopiskelumateriaalissa tosin on vielä harjoitustehtäviä, joissa on käytössä vanha kysymystyyppi, ja näissä osallistujan tulee vielä käyttää pilkkua. Ohjeistamme desimaalierottimen käytöstä jokaisen tentin etusivulla, mutta tästä on tentinvalvojan hyvä ohjeistaa vielä ennen lääkelaskutentin aloittamista.
Huomaa, että ennen tai jälkeen lukuarvon ei saa laittaa välilyöntiä tai muita ylimääräisiä kirjaimia/merkkejä. Mikäli vastaus sisältää muita merkkejä kuin numeroita tai väärän desimaalierottimen, ohjelma antaa virheilmoituksen puutteellisesta vastauksesta ja tentti merkitään hylätyksi.
Mikäli tentti on hylätty johtuen vääristä merkeistä, voitte olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Miten avaan tentin? Mitä asioita tentinvalvojan on huomoitava?
Salasanasuojatut tentit avaa aina tentinvalvoja.
Miten saan todistuksen suoritetusta tentistä?
Työntekijä saa muun muassa lääkehoidon koulutuksista todistuksen hyväksytyn tenttisuorituksen jälkeen. Todistus kannattaa aina avata ja tarkistaa, koska vasta avaamisen yhteydessä todistus tallentuu myös omiin käyttäjätietoihin. Mikäli tenttitilaisuudessa ei ole mahdollista tulostaa todistusta tai todistus on sovittu toimitettavaksi työnantajalle sähköisesti, voi sen ladata oppimisympäristöstä myöhemmin.
Todistukset löytyvät kurssityötilasta usein omasta erillisestä osiostaan joko tenttien alapuolelta tai koulutuksen loppupuolelta. Todistukset tallentuvat heti avaamisen jälkeen henkilön omiin käyttäjätietoihin. Vaikka käyttöoikeus kurssille olisi jo päättynyt, todistus on edelleen saatavilla oppimisympäristöstä Minun todistukseni -painikkeesta (mikäli kurssi on suoritettu v. 2020 jälkeen) niin kaun kuin työntekijällä on käyttöoikeus oppimisympäristöön.
Kuvassa nuoli osoittaa painikkeen, josta todistus avautuu ladattavaksi:
Tarvittaessa yksittäisiä vanhempia todistuksia voi pyytää asiakaspalvelustamme . Viestin yhteydessä on hyvä mainita tenttijän nimi, syntymäaika sekä työnantaja. Ensisijaisesti todistus lähetetään aina suoraan työntekijälle.
Voiko koulutusmateriaalin tulostaa?
Kaikki materiaalit löytyvät sähköisenä verkko-oppimisympäristöstä. Materiaaleja ei pääsääntöisesti ole mahdollista tulostaa eikä niistä ole sähköpostilla toimitettavia, tulostettavia versioita.
Miten saan tiedon oman yksikön työntekijöiden suorituksista?
Hyväksytyt tenttisuoritukset ovat osa lääkehoidon lupaprosessia. Käytännön näyttökokeiden järjestäminen sekä virallisen lääkehoidon luvan myöntää ja tenttisuoritustietojen rekisteriä ylläpitää työnantaja. Tarvittaessa voimme toimittaa esihenkilöille tietoja yksittäisten työntekijöiden suorituksista. Lisätietoja asiakaspalvelustamme.
Mitä tarkoittaa työtila?
Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristöä voidaan käyttää projektityöskentelyssä ja erilaisten työryhmien käytössä mm. tiedostojen ja koulutusmateriaalin jakamiseen sekä vuorovaikutteiseen toimintaan (keskustelualueet).
Työyksiköiden omissa työtiloissa voidaan järjestää koulutusta tai perehdytystä henkilöstölle/projektiin osallistuville ja jakaa informaatiota työtilan jäsenille. Työtilaa hankittaessa Medieco kouluttaa vastuuhenkilöt sisällön toteuttamiseen. Sisällön ylläpidosta vastaa työtilan hankkija.
Suurimpaan osaan työtiloista liitytään itserekisteröitymällä kurssialueelle. Osaan työtiloista vaaditaan erillinen salasana, jonka työntekijä saa pääsääntöisesti oman organisaation yhteyshenkilöltä, joka vastaa työtilan sisällöstä. Myös Mediecon asiakaspalvelu auttaa tarvittaessa.
Asiakaspalvelu
Mikäli sinulla on kysyttävää verkko-oppimisympäristön käyttöön, ilmoittautumisiin tai muihin verkkokurssiasioihin liittyen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ennen yhteydenottoa voit tarkistaa löytyisikö vastaus kysymykseesi verkkosivujen Ohjeet-osiosta tai Chatbot-palvelusta.
Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme viestillä tai puhelimitse
Puhelin: 040 173 4587
Puhelinajat:
ma, ti ja to 9-11 ja 12-15
pe 9-12
ke suljettu (vain palvelupyynnöt/sähköpostiviestit)
Käyttökatko/ Avbrott 5.9.2024
Medieco eLearn oppimisympäristössä päivityksestä johtuva n. 15 minuuttia kestävä käyttökatko torstaina 5.9.2024 klo 16-17 välisenä aikana.
*****
Ett 15 minuter långt avbrott kommer att ske torsdagen den 5 september 2024 mellan kl. 16.00 och 17.00 på grund av en uppdatering i Medieco eLearn -inlärningsomgivningen.