Tarinat

Asiakaspalvelun näkökulma tulevaan järjestelmäuudistukseen / Kundbetjäningen som perspektiv för den kommande systemförändringen

Edellisessä tarinassamme kerroimme Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristön tulevista uudistuksista. Tällä kertaa jatkamme samalla aihepiirillä, näkökulmana asiakaspalvelu.

Olemme pitäneet tilastoa asiakastuen yhteydenotoista viimeiset kolmisen vuotta. Tilastot ovat auttaneet meitä tunnistamaan kehittämiskohteita järjestelmissämme.

Suurimpia haasteita nykyisessä järjestelmässämme on ollut kirjautumisessa oppimisympäristöön, johon tuomme uudistuksen myötä parannuksia. Kaikki uusien hyvinvointialueiden työntekijät tulevat lähitulevaisuudessa kirjautumaan Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristöön ns. kertakirjautumisen kautta työpaikan kirjautumistunnuksilla. Muille asiakkaillemme tulee itserekisteröityminen, jolloin sisäänkirjautuminen tapahtuu ilman ylimääräistä odottamista tunnuksien luomiseen liittyen.

Toinen iso uudistus on koulutukseen ilmoittautuminen. Jokainen asiakasyrityksemme tulee saamaan laskutusavaimen, jonka avulla ilmoittaudutaan koulutuksiin. Tämän jälkeen koulutukset avautuvat ilmoittautujalle käyttöön välittömästi. Lisäksi nk. turhat ilmoittautumiset jo avoinna olevaan koulutukseen tulee vähentymään.

Uudistuksen myötä oppimisympäristökin saa uutta ilmettä. Tämän myötä esimerkiksi vanhojen todistusten hakeminen omasta oppimisympäristöstä tulee olemaan helpompaa; etusivulle tulee Todistus-painikkeesta.

Uudistuksen myötä ohjeistus ja viestittäminen tulee edelleen olemaan suuressa roolissa. Asiakaspalvelumme auttaa niin sähköpostilla kuin puhelimitsekin jo ennestään tuttuihin palveluaikoihin. Nettisivuillamme tullaan päivittämään UKK-osiota jo etupainotteisesti ja myös kun uusia kysymyksiä ilmenee, joita emme ole tulleet ajatelleeksi.

Otamme mielellämme jatkossakin vastaan kaikenlaista palautetta liittyen esimerkiksi koulutuksiimme ja Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristön toimivuuteen. Kehitämme jatkossakin palveluitamme ja oppimisympäristöä vielä käyttäjäystävällisemmäksi, kun uusia tarpeita nousee esille.

Mukavaa joulunodotusta!

Thomas, Palveluasiantuntija

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena

I vår tidigare story pratades det om den kommande förnyelsen av Medieco eLearn -nätinlärningsomgivningen. Den här gången fortsätter vi med samma ämne, med kundbetjäning som perspektiv.

Vi har fört statistik över kundbetjäningskontakter de senaste tre åren. Statistiken har hjälpt oss att identifiera utvecklingsområden i våra system.

De största utmaningarna i vårt nuvarande system har varit att logga in i nätinlärningsomgivningen, vilket kommer att förbättras med förnyelsen. Inom en snar framtid kommer alla anställda i de nya välfärdsområdena att logga in i Medieco eLearn -inlärningsomgivningen, via en s.k. enkel inloggning genom att använda arbetsplatsens inloggningsuppgifter. Självregistrering kommer att vara tillgänglig för våra övriga kunder, varvid inloggning sker utan väntan.

En annan stor förändring är att anmäla sig till skolningar. Vart och ett av våra kundföretag kommer att få en faktureringsnyckel, som kommer att användas för att anmäla sig till skolningar. Efter detta är skolningarna omedelbart tillgängliga för den registrerade. Dessutom kommer de så kallade onödiga anmälningarna till skolningar som redan är öppna minska.

I och med förnyelsen får även Medieco eLearn -nätinlärningsomgivningen ett nytt utseende. Detta gör det till exempel lättare att söka efter gamla intyg; inlärningsomgivningens hemsida kommer att få knappen Intyg.

Med förnyelsen kommer vägledning och instruktion att spela en viktig roll. Vår kundbetjäning hjälper till via e-post såväl som per telefon under de redan bekanta servicetiderna. Ofta ställda frågor -avsnittet på vår hemsida kommer att uppdateras med prioritet och även när det dyker upp nya frågor som vi inte har tänkt på.

Vi tar även i fortsättningen emot all slags feedback angående till exempel våra utbildningar och funktionaliteten i Medieco eLearn -nätinlärningsomgivningen.

God väntan på jul!

Thomas, Service specialist

Medieco – Stöd för kunniga experter

Kohti uudistuvaa Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristöä

Mediecolla on tärkeä rooli sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön osaamisen ylläpitämisessä, varmistamisessa ja kehittämisessä. Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristössä olevia verkkokurssejamme ja työtiloja käyttävät tuhannet sote-alan ammattilaiset.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa on meneillään suuri muutos, jonka vuoksi myös meillä on tarve uudistua.

Mikä uudistuu?

Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristö uudistuu loppuvuoden aikana. Näkyvimmät muutokset oppimisympäristön käyttäjille ovat:

  • uusi käyttäjä luo käyttäjätunnuksen itse oppimisympäristöön tai kirjautuu työpaikan kirjautumistunnuksella
  • käyttäjä ilmoittautuu kurssille Medieco eLearnissä
  • verkkokurssi avautuu heti ilmoittautumisen jälkeen
  • omat todistukset ovat helposti löydettävissä
  • oppimisympäristön ulkoasu päivittyy

Verkkokurssien laskutus tulee automatisoitumaan; tämä muutos näkyy parhaiten meille mediecolaisille sekä asiakasorganisaatioiden laskuntarkastajille.

Olemme suunnitelleet uudistusta jo pidemmän aikaa. Tänä vuonna suunnitelmat muuttuvat konkretiaksi yhteistyössä oppimisympäristön toimittajan Mediamaisterin kanssa ja työ jatkuu taustalla loppuvuoden ajan.

Miksi uudistuu?

Joskus asiakkaalle näyttäytyvä palvelu vaikuttaa sujuvalta ja mutkattomalta. Palvelu tai järjestelmä voi kuitenkin taustalla olla palveluntarjoajalle työläs ja aikaa vievä joiltakin osiltaan. Tai sitten prosesseissa on uudistamisen paikka.

Olemme tunnistaneet uudistamistarpeita verkko-oppimisympäristön käytettävyydessä, käyttäjätietojen hallinnassa ja laskutuksessa.  Olemme kuunnelleet ja keränneet omistajiemme ja asiakkaidemme palautteita ja toiveita. Kaikkia toiveita emme varmastikaan pysty toteuttamaan, mutta uudistuksella saamme parannuksia moniin asioihin.

Uudistuksessa meille tärkeää on parantaa oppimisympäristön käyttäjäkokemusta ja tehostaa omia prosessejamme taustalla. Haluamme nopeuttaa käyttäjän pääsyä kursseille ja selkeyttää käyttäjän polkua oppimisympäristössä.

Miksi juuri nyt?

Sosiaali- ja terveydenhuollossa eletään suuren, jopa historiallisen muutoksen aikaa. Muutos koskee myös Mediecon omistajaorganisaatioita. Ensi vuoden alusta alkaen Mediecon omistaa neljä pohjoisinta hyvinvointialuetta. Muutoksen myötä Mediecon asiakaskunta ja oppimisympäristön käyttäjämäärä laajenee ja koulutustarpeita tulee todennäköisesti lisää. Oman uudistuksemme myötä pystymme tehostamaan omia prosessejamme ja siten vastaamaan paremmin omistajiemme koulutustarpeisiin.

Mikä säilyy ennallaan?

Verkkokurssit ja työtilat ovat edelleen tutussa osoitteessa https://elearn.medieco.fi. Asiakaspalvelumme auttaa jatkossakin kaikissa Medieco eLearnin käyttöön liittyvissä asioissa.

Miten uudistus etenee?

Medieco eLearnin uudistusta tehdään taustalla syksyn ajan. Monia asioita joudutaan vielä selvittämään tai odottamaan, erityisesti hyvinvointialuevalmistelun puolelta.

Tiedotamme Mediecon eLearnin käyttäjiä ja asiakasorganisaatioidemme yhteyshenkilöitä uudistuksen etenemisestä ja siitä, millaisia toimenpiteitä uudistus käyttäjiltä vaatii.

Viestimme uudistuksen vaiheista Medieco eLearnin etusivulla ja nettisivujemme Ajankohtaista-sivulla

Opitaan yhdessä uutta!

Paula, verkkokoulutuspäällikkö

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena!

Takkuaako verkko-opiskelu?

Verkko-opiskelu ei taatusti ole aina pelkkää ihanuutta sille innokkaimmallekaan oppijalle. Vaikka oma motivaatio olisi vahva, saattaa opiskelulle ja oppimiselle olla muunlaisia haasteita tai jopa esteitä. Mediecossa tehdään tiiviisti töitä verkkokoulutusten ja -perehdytysten ja verkossa tapahtuvan täydennyskoulutuksen parissa. Projektit toteutuvat usein yhteistyössä asiakkaan kanssa. Esimerkiksi aikaresurssien puute kohdataan usein jo koulutusten suunnittelussa ja sisällöntuotannossa. Ei siis ole aivan tavatonta sekään, että tarpeellinen, hyvän aikaa rakenneltu, valmistunut verkkokoulutus odottaa osallistujiaan – koska resurssit.

Vuorokauteen ei tunteja enempäänsä mahdu eikä työaika aina riitä edes välttämättömimpien tehtävien hoitamiseen, saati laajan verkkokoulutussisällön läpikäymiseen. On kuitenkin pieniä asioita, joita oppija voi tehdä ja pohtia, jos verkko-opiskelu takkuaa. Asenteeksi tai ajaksi ei kukaan voi muuttua. Jos voisi, niin sitähän me täällä Mediecossakin purkitettaisiin 🙂

Selaile vielä alla olevat diat. Lukemiseen menee vain pari minuuttia, mutta toivottavasti ehdit pysähtyä hetkeksi pohtimaan. Myönnettäköön, että ”niksit” kuulostavat itsestään selviltä ja saattaapa joku niistä ärtyäkin – se on sallittua. Aika usein juuri itsestään selvältä tuntuvat neuvot ja ohjeet ovat lopulta vaikeimpia toteuttaa, varsinkin jos niihin ei itse kiinnitä riittävästi huomiota (vrt. syö terveellisesti – nuku riittävästi – liiku monipuolisesti).

– Mari
verkko-opiskelija