Tarinat

Asiakaskokemus keskiössä / Kundupplevelsen i centrum

Asiakaspalvelu on tärkeä osa Mediecon toimintaa. Asiakaspalvelu ei pelkästään ratkaise ongelmia tai vastaa kysymyksiin, vaan se on myös tapa luoda ja ylläpitää suhteita käyttäjiin.

Mediecon asiakaspalvelun yksi keskeisistä tekijöistä on nopea vastausaika. Kun asiakas ottaa yhteyttä, hän odottaa saavansa ratkaisun ongelmaansa tai vastauksen kysymykseensä mahdollisimman pian. Nopea vastausaika lisää asiakkaan tyytyväisyyttä ja luottamusta. Tämä on erittäin tärkeää, varsinkin kun järjestelmämme on kokenut suuria muutoksia ja asiat ovat uusia kaikille käyttäjillemme.

Toinen merkittävä asia on, että Mediecon asiakaspalvelussa saa palvelua pääsääntöisesti sekä suomeksi että ruotsiksi.  Se lisää asiakaspalvelun saavutettavuutta, vaikuttaa palvelun onnistumiseen ja laatuun sekä helpottaa asioiden ymmärtämistä.

Mediecon asiakaspalvelua kehitetään jatkuvasti, sillä asiakkaiden tarpeet ja odotukset muuttuvat ajan myötä. Esimerkiksi päivitämme jatkuvasti nettisivujen Ohjeet-osiota tarpeen mukaan. Olemme lisäksi ottaneet käyttöömme Telia Touchpoint -mobiilivaihteen, jotta puhelut ohjautuvat aina vapaana olevalle mediecolaiselle.

Asiakaspalvelu on siis tarpeellinen yritykselle monella tavalla. Se auttaa luomaan lojaaleja ja tyytyväisiä asiakkaita, jotka ovat menestyksen avain. Se myös mm. erottaa meidät muista kilpailijoista ja luo positiivista mielikuvaa yrityksestä. Asiakaspalvelu on investointi, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

Toivon, että annat palautetta asiakaspalvelusta, jotta voimme jatkossakin parantaa asiakaskokemusta. Palautetta voit lähettää esimerkiksi sähköpostilla.

Aurinkoisia kevätpäiviä!

Thomas, Palveluasiantuntija

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena

Kundbetjäning är en viktig del av Mediecos verksamhet. Kundbetjäning löser inte bara problem eller svarar på frågor, det är också ett sätt att skapa och underhålla relationer med våra användare.

En av nyckelfaktorerna för Mediecos kundbetjäning är snabb responstid. När en kund hör av sig förväntar han sig att få en lösning på sitt problem eller svar på sin fråga så snart som möjligt. Snabb svarstid ökar kundnöjdheten och förtroendet. Detta är mycket viktigt, speciellt när vårt system har genomgått stora förändringar och saker är nya för alla våra användare.

En annan viktig sak är att du kan få kundbetjäning på både finska och svenska. Det ökar tillgängligheten, påverkar framgången och kvaliteten på kundbetjäningen samt gör saker lättare att förstå.

Mediecos kundbetjäning utvecklas ständigt, eftersom kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden. Som ett exempel uppdaterar vi ständigt instruktionerna på vår webbsida när nya problem uppstår. Vi har även tagit i bruk mobilväxeln Telia Touchpoint så att samtal alltid återstyrs till en tillgänglig Medieco-arbetare.

Kundbetjäning är därför nödvändigt för ett företag på många sätt. Det hjälper till att skapa lojala och nöjda kunder, som är nyckeln till framgång. Det också t.ex. skiljer oss från andra konkurrenter och skapar en positiv bild av företaget. Kundbetjäning är en investering som betalar sig många gånger om.

Ge gärna feedback om kundbetjäningen så att vi kan fortsätta att förbättra kundupplevelsen. Du kan till exempel skicka feedback via e-post.

Soliga vårdagar!

Thomas, Service Specialist

Medieco – Stöd för kunniga experter

Lääkehoidon osaaminen on yksi avain lääkehoidon onnistumisen polulla

Valtakunnallista Lääkehoidon päivää vietettiin 16.3. Tapahtumalla on pitkät perinteet, sillä sitä on järjestetty jo vuodesta 2012 lähtien. Päivän teemasta ja suunnittelusta vastaa Kansallinen lääkeinformaatioverkosto. Tänä vuonna teemana oli ”Lääkehoidon avaimet – sujuvuutta lääkehoitopolullesi”.  Päivän päätapahtumassa pohdittiinkin, mitä ovat lääkehoidon onnistumisen avaimet ja todettiin, että ne löytyvät asiakkaan lääkehoidon palvelupolun varrella olevista kohtaamisista. Mielestäni ammattilaisen ja asiakkaan kohtaaminen onkin näyttötilanne, jossa ammattilaisen osaaminen punnitaan.

Mitä tarkoittaa lääkehoidon onnistuminen? Mediecon Lääkehoidon perusteet -verkkokurssilla käsitellään lääkehoitoon sitoutumista, joka on edellytys onnistuneelle lääkehoidolle. Potilaan sitoutumisen tasoon vaikuttavat monet tekijät: lievittääkö lääke sairauden oiretta ja parantaa potilaan oloa? Tuleeko lääkehoidosta ikäviä haittavaikutuksia? Millaisia kokemuksia naapurin Ritvalla on ollut lääkkeestä? Millaista lääkehoidon ohjausta potilas on saanut?

Merkittäviä lääkehoitoon sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat ammattilaisen antama lääkehoidon ohjaus sekä lääkehoidon vaikutuksien seuranta, mikä nousi esille myös Lääkehoidon päivän päätapahtumassa käydyssä keskustelussa. Millaisia taitoja ammattilainen tarvitsee laadukkaaseen lääkehoidon ohjaamiseen? Näitä ovat esimerkiksi ohjausosaamisen taidot, pitkäjänteisyys, ihmissuhdetaidot ja ongelmanratkaisutaidot.

Lisäksi tarvitaan lääkehoidon osaamista, tietoa lääkehoidosta, lääkkeistä ja lääkkeiden annostelusta. Lääkehoidon osaaminen alkaa rakentumaan ammattilaisen perusopinnoissa. Osaaminen karttuu kokemuksen ja työelämässä karttuvan toiston myötä. Siihen liittyvät omat, läheisten ja työkavereiden kokemukset ja näkemyksen lääkehoidon toteuttamisesta. Lääkehoidon osaamista kehitetään tietysti myös täydennyskoulutuksella.

Hoitajan lääkehoidon osaaminen varmistetaan säännöllisesti. Viranomainen velvoittaa osaamisen varmistamiseen, koska onhan lääkehoidon turvallisuus suoraan riippuvainen sitä toteuttavien ammattilaisten osaamisesta. Vaikka osaamisen varmistaminen on pakollista, se on samalla oiva tilaisuus päivittää tietoja ja taitoja. Mediecossa lääkehoidon osaamisen varmistavat tentit ovat ydintoimintaa. Mutta suurempana arvona käyttäjälle ovat tentteihin liittyvät kattavat verkkokoulutukset ja lääkelaskennan itseopiskelupaketti.  Sillä sinun osaaminen turvaa elämää!

Lääkehoidon päivään osallistui Tanja,
verkkokoulutusasiantuntija/sairaanhoitaja/farmaseutti

Lääkehoidon päivässä tuotiin esille myös asiakkaan lääkehoitopolun kehittämisen haasteet. Usein lääkkeen käyttäjän oma näkemys lääkehoitopolustaan ja siihen liittyvistä haasteista jää kehittämistyössä huomiotta. Suurin haaste lääkehoidon onnistumiselle voikin olla se, että potilas ei saa avattua lääkepurkkia tai tabletin ottaminen läpipainopakkauksesta on haasteellista. Potilaan lääkehoidon haasteiden tunnistamisen avuksi on kehitetty Lääkehoidon onnistumisen tarkistuslista LOTTA. Kun haaste tunnistetaan, siihen voidaan löytää ratkaisu yhdessä ammattilaisten kanssa. LOTTA -lista on lääkkeenkäyttäjän ja ammattilaisen apuväline ongelmien tunnistamiseen ja lääkehoidon ammattilaiset – hoitajat, farmasistit ja lääkärit, ovat tunnettuja hyvistä ongelmanratkaisutaidoistaan!

Breaking news!

Mediecon verkkokurssit ovat käyttäjälähtöisiä, monipuolisia, käytännönläheisiä ja moniammatillisten asiantuntijoiden laatimia.

Mediecon toimintaa ohjaavia arvoja ovat asiakaslähtöisyys, asiantuntijuus ja uudistuminen sekä luovuus. Nämä merkitsevät meille omistajien ja asiakkaiden tarpeisiin vastaamista, laajan asiantuntijaverkoston vaalimista sekä luovaa ongelmanratkaisua. Lisäksi ne tarkoittavat ajan hermolla pysymistä eli jatkuvaa uudistumista sekä toiminnan ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Arvot ovat lähtökohtina myös verkkokurssien suunnittelua ja ylläpitämistä ohjaaville periaatteille. Jokaisella verkkokurssillahan on oma kohderyhmänsä ja tavoitteensa. Näiden lisäksi meidän omien verkkokurssien suunnittelua ohjaavat seuraavat arvot: käyttäjälähtöisyys, monipuolisuus, käytännönläheisyys ja asiantuntijuus. Kurkataanpa, mitä näillä tarkoitetaan.

Kun kurssi suunnitellaan käyttäjälähtöisesti, puetaan suunnittelun ajaksi oppijan silmälasit päähän ja tarkastellaan tulevaa verkkokurssia oppijan näkökulmasta. Koulutuksen suunnittelu aloitetaan tunnistamalla kohderyhmä ja kohderyhmälle tyypilliset oppimista motivoivat sekä haastavat tekijät. Lisäksi huomioidaan oppijan resurssit opiskella: Saako oppija käyttää työaikaa koulutukseen ja kuinka paljon? Onko oppijalla opiskeluvälinettä, tietokonetta käytössään työpaikalla ja kotona. Suurin osa meidän omista verkkokursseista on osa pakollista ammattitaitoa ylläpitävää ja osaamista varmistavaa koulutusta. Ja kun uusi kurssi lanseerataan, ensimmäisiä kysymyksiä on: kauanko opiskeluun kuluu aikaa? Tätäkin seikkaa käsitellään jo kurssin suunnitteluvaiheessa.

Oppimisen motivaatiota ja mielenkiintoa opittavaa aihetta kohtaan ylläpidetään monipuolisella oppimateriaalilla. Mediecon verkkokursseilla hyödynnetään yhä enemmän visuaalista oppimista, josta olemmekin saaneet positiivista palautetta. Oppimateriaaleissa pyritään myös hyödyntämään Moodle-oppimisympäristön tarjoamia monipuolisia oppimista aktivoivia tehtäviä ja opittavan aiheen esittämistapoja. Lääkehoidon perusteiden oppija: oletko jo ratkaissut lääkehoidon termejä käsittelevän sanaristikon?

Oppimisen edellytyksenä on muistijäljen muodostuminen. Muistamista edesauttaa, kun oppija voi liittää opittavan asian johonkin omaan kokemukseen tai meidän tapauksessa, työympäristöön. Sen vuoksi hyödynnämme verkkokursseillamme case-oppimista eli potilas- ja asiakastapauksia niin osana oppimateriaalia kuin osaamista varmistavia testejä. Esimerkiksi Mediecon Lastensuojelun ABC-verkkokurssi seuraa Mimmi-tytön tarinaa pienestä päiväkoti-ikäisestä lastensuojelun asiakkaasta kohti kapinallista teiniä aina aikuisuuteen saakka. Lääkehoidon kursseilla taas paneudutaan erilaisten potilastapausten kautta ratkomaan lääkehoidon haasteita. Lääkehoidon erityisosaamisen kursseilla on hyvinkin haastavia potilastapauksia monine taustatietoineen ja haastavine ongelmineen. Erilaiset ongelmanratkaisutehtävät ovat myös suosittuja oppijoiden keskuudessa.

Vaikka me mediecolaiset olemme monialaisia osaajia, emme toki laadi verkkokoulutuksia yksiksemme. Meillä on laaja yhteistyökumppani- ja asiantuntijaverkosto kavereina ja tukena. Verkkokurssejamme päivitetään säännöllisesti yhdessä sisällöntuottajien kanssa. Lisäksi uudet verkkokurssit testataan ja pilotoidaan aina kohderyhmään kuuluvien pilotoijien toimesta. Yhteistyö asiantuntijoiden kanssa on edellytys terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisten koulutusten laadun takaamiseksi.

Asiakasymmärrys kiteyttää pedagogiset periaatteemme. Asiakkaamme arvostavat, sitä että heidät on huomioitu kurssin suunnittelussa, oppimateriaalissa on samaistuttavia esimerkkejä ja materiaali ei ole pelkkää lukemista. Oppimateriaali on alan asiantuntijoiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille laatimaa. Valmiita me emme ole, mutta kuten alussa totesin, olemme uudistuva verkko-oppimisen asiantuntijaorganisaatio. Viimeisin uudistuminen on ollut Medieco eLearn verkko-oppimisympäristön kehittäminen asiakaslähtöisempään suuntaan. Palautteiden mukaan olemme siinä onnistuneet.

Sinä asiakkaamme olet Mediecon toiminnan keskiössä, sillä sinun osaamisesi turvaa elämää!

Tämän kirjoitteli Tanja, verkkokoulutuksen ja terveydenhuollon asiantuntija