Tarinat

Uusia tuulia tiimissä!

Hei kaikille! Olen Pauliina Halla ja aloitin syyskuussa Mediecolla verkkokoulutusasiantuntijana. Kirjoittelen tässä tarinassa hieman itsestäni ja ajatuksistani verkkokouluttamiseen liittyen.

Katselen alaa sekä oppimisen että palvelukehityksen silmälaseilla. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri ja tehnyt molemmat lopputyöni verkkopedagogiikasta. Työtaustaa minulla on verkkokoulutusten uudistamisesta, digitaalisten palveluiden ja järjestelmien kehittämisestä sekä tuotteistamisesta. Olen tuottanut aiemmin verkkokursseja hyvinvointialan ammattilaisille kansainvälisesti ja toiminut myös koulutusalustan pääkäyttäjänä.

Aiempi tutkintoni on liikunta-alalta ja hyvinvointialalla pitkään työskennelleenä pyrin itsekin ”elämään niin kuin opetan”. Ei siis ole yhtään tavatonta, että palaveriputken lomassa astelen Medipoliksen portaita kuudenteen kerrokseen katkaistakseni istumista tai että urheilen keskellä työpäivää huolehtiakseni illan ja yön palautumisesta.

Verkkokurssien monipuolisuus on kiehtovaa

Verkkokursseissa minua kiehtoo niiden lukuisat mahdollisuudet. Koulutuksen siirtäminen verkkoon tuo usein järkevyyttä henkilöresurssien käyttöön, kun aikaa vapautuu toistuvalta kouluttamiselta muuhun työhön. Ajasta ja paikasta riippumattomuus tuo joustavuutta opiskeluun eikä edes maapallon toisella puolella oleskelu tule osallistumisen esteeksi. Kustannustehokkuus korostuu isojen massojen kouluttamisessa. Mediecolla pääsen sekä polkaisemaan käyntiin uusia kursseja, että jatkokehittämään olemassa olevaa tarjontaa.

On hyvin hyödyllistä miettiä, miten itse opit parhaiten uusia tietoja ja taitoja

Ajattelen, että tärkeintä kursseilla on kuitenkin oppiminen. Parhaimmillaan kurssit palvelevat eri oppimistyylejä ja -tapoja, kun materiaalit on suunniteltu monipuolisiksi oppimista tukemaan.

Myös osallistujat voivat optimoida omaa opiskeluaan verkkokursseilla suuntaan, jossa he parhaiten uutta tietoa omaksuvat. Yksinkertaisimmillaan kyse on olosuhteista – esimerkiksi mukava asento nojatuolissa ja kuppi kuumaa voivat edistää uuden asian omaksumista joillakin ihmisillä. Toisaalta kyse on aistikanavista, joilla vastaanotamme tietoa ja asioista, jotka auttavat meitä keskittymään. Toiset oppivat parhaiten kuuntelemalla podcastia makoillen, kun taas toiset katsovat mielummin videota samalla käsityötä neuloen. Osa ihmisistä tarvitsee useita kanavia tiedon omaksumiseen. Tällainen monikanavaisuus ja omaan tahtiin rauhassa eteneminen onnistuvat esimerkiksi luentovideoita katsomalla, niitä pysäyttämällä ja omia muistiinpanoja kirjoittamalla. Itsensä tunteminen edistää näin verkossa oppimista. On hyvin hyödyllistä miettiä, miten itse opit parhaiten uusia tietoja ja taitoja.

Huomiota käyttäjäkokemukseen

Kuten tiedetään, verkossa opiskelu vaatii osallistujalta myös itseohjautuvuutta, jotta kurssi tulisi suoritettua. Tähän emme voi Mediecolla täysin vaikuttaa, mutta voimme parantaa jatkuvasti kursseille pääsyn ja opiskelun teknistä sujuvuutta. Haluan omalta osaltani tukea käyttäjäkokemusta kaikin keinoin, jotta sinun opiskeluvauhtia ei pysäyttäisi mikään, kun inspiraatio iskee!

Mediecolla on hieno tekemisen meininki ja pienestä tiimistä huolimatta asioita saadaan paljon aikaan. Tästä pidän erityisen paljon ja olenkin innolla hyppäämässä sosiaali- ja terveysalan koulutustarpeiden pariin. Ehkä siis tapaamme linjoilla.

Sitä odotellessa, oikein innostavaa ja aurinkoista syksyä sinulle toivotellen,

Pauliina

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena

Tarvitseeko pyörä keksiä aina uudelleen?

Mediecon tehtävä on tuottaa ja hankkia sosiaali- ja terveydenhuollon verkkokoulutuksia osaaville ammattilaisille. Saamme koulutustoiveita omistajiltamme eli hyvinvointialueilta. Näiden toiveiden ja tiedustelujen jälkeen selvitämme, millaisesta täydennyskoulutustarpeesta on kyse ja pystyisimmekö vastaamaan tähän tarpeeseen verkkokoulutuksella.

Mikäli verkkokoulutus on oikea vaihtoehto, aloitamme varsinaisen koulutuksen suunnittelun. Aina ei kuitenkaan ole järkevää tai mahdollista tehdä omaa verkkokurssia alusta alkaen. Joskus selviää, että toisella palveluntarjoajalla on täsmälleen tarvetta vastaava kurssi tai koulutuskokonaisuus.

Tarvitseeko pyörä keksiä aina uudelleen? Ei välttämättä. Yhteistyökumppaneiltamme voimme hankkia laadukkaita ja kustannustehokkaita koulutuksia, jotka vastaavat omistajiemme täydennyskoulutustarpeisiin.

Yhteistyökumppaneidemme rooli

Yhteistyö Qreform Oy:n, Kustannus Oy Duodecimin ja Työterveyslaitoksen kanssa on ollut olennainen osa toimintaamme jo useiden vuosien ajan. Yhteistyö on mahdollistanut koulutusten tarjoamisen omistajillemme ilman tarvetta keksiä pyörää uudelleen. Ovatko nämä palvelut ja koulutukset jo tuttuja sinulle?

  • Potilasturvaportti (Qreform Oy)
    • Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutus sisältää useita potilas- ja asiakasturvalllisuuden verkkokursseja
    • Laajasti käytössä Keski-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin hyvinvointialueilla
  • Oppiportti (Kustannus Oy Duodecim)
    • Terveydenhuollon ammattilaisten täydennyskoulutuspalvelu sisältää mm. verkkokursseja, oppikirjoja, laitekoulutuksia, webinaareja
    • Laajasti käytössä Keski-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin hyvinvointialueilla
  • Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutukset (Työterveyslaitos)
    • Sote-alan ammattilaisille, alan opiskelijoille ja opettajille suunnattu koulutus, jonka tarkoituksena on lisätä työ- ja potilasturvallisuutta
    • Käytössä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Miksi yhteistyö on tärkeää?

Yhteistyö on mahdollistanut kattavien koulutuskokonaisuuksien tarjoamisen omistajillemme. Yhteistyö säästää aikaa ja resursseja, kun voimme hyödyntää muiden asiantuntemusta ja valmiita koulutusratkaisuja.

Lue lisää yhteistyöstämme Qreformin kanssa asiakastarinasta.

Yhteistyöajatuksin
Paula, verkkokoulutuspäällikkö

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena!

Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain Mediecon sinistä

Muutos lähtee itsestä. Muutoksen tuulet puhaltavat. Mikään ei muutu, jos mitään ei muutu. Kyllähän näitä vastaavia lausahduksia riittäisi.

Muutosta voi lähestyä monesta näkökulmasta. Osa saattaa kokea muutoksen uhkana, osa mahdollisuutena. Muutosta seuraava lopputulema voi olla hyvin positiivinen, hyvin negatiivinen tai mitä tahansa ääripäiden väliltä. Mitkä tekijät vaikuttavat suhtautumiseemme ja kunkin omaan lähestymiskulmaan? Vaikutuksensa on varmasti muutoksen kohteena olevan asian läheisyydellä ja tärkeydellä, sitoutumisen ja tunneyhteyden asteella ja myös muutosta seuraavilla konkreettisilla, henkilökohtaisilla vaikutuksilla. Muutoksessa jokin asia muuttuu ja kun jokin asia muuttuu, liittyy tilanteeseen usein luopumista tutusta ja turvallisesta. Ajatus muutoksesta saattaa tuntua jopa pelottavalta. Yksi saattaa olla ahdistunut muutokseen liittyvästä epätietoisuudesta, toisen kaivatessa kipeästi jatkuvasta muutoksesta aiheutuvaa jännityksen tunnetta. Lähestymiskulmaan vaikuttaa ehdottomasti siis myös persoonamme ja luonteenpiirteemme. Oletko sinä uudistuja ja uudistaja, nautitko muutoksen tuulista – lempeistä tai enemmänkin pyörteisistä?

Aina ei ole mahdollista vaikuttaa muutokseen. Harvoin muutosta voi tai kannattaa vastustaa, ainakaan vain pelkän vastustamisen vuoksi. Muutokset tapahtuvat usein pyytämättä eikä tarve muutokselle lähde aina sisältäpäin, vaan toimintaympäristöstämme. Erityisesti silloin, kun muutos tulee ulkopuolelta ja niin sanotusti kutsumatta, on tärkeä yrittää ymmärtää muutokseen johtaneita tekijöitä. Muutoksen toteuttaminen ja muutosten tuulten mukana oleminen voi olla mielekkäämpää, jos ja kun muutoksen pystyy kohtaamaan.

Muutokseen verrattuna sana uudistuminen huokuu mielestäni hieman enemmän positiivisuutta, toivetta uudesta ja ehkä jostain aiempaa paremmasta. Muutos saattaa tapahtua väistämättä, nopeasti, helposti ja kyselemättä. Uudistumiseen tarvitaan aina tarve ja tavoite, ihmiset ja heidän välistään vuorovaikutusta, sitoutumista ja aikaa ja muita resursseja tai voimavaroja. Henkilökohtaista uudistumista (elämäntapamuutos, uusi elämä, uusi minä…) koskevat samat lainalaisuudet kuin mitä tahansa uudistumista. Uutta kohti ponnistelu on taatusti antoisampaa ja tukevammalla pohjalla, kun tiedät mitä tavoittelet ja sitoudut siihen. Mikään ei tosin takaa sitä, että uudistumisenkaan lopputuloksena olisi pelkkiä onnistumisia ja riemunkiljahduksia. Lopputuleman tarkastelu ja arviointi onnistuu usein myöhemmin – sitten, kun on jotain mitä verrata aiempaan, aikaan ennen uudistumista.

Järjestelmän uudistumisen vaikutus meidän organisaatioomme on ollut positiivinen. Emme haluaisi enää palata vanhaan!

Mediecolla on takanaan iso projekti, järjestelmäuudistus, joka toteutettiin yhteistyössä Mediamaisteri Oy:n kanssa. Koko projektiryhmä on ollut tyytyväinen uudistuneeseen Medieco eLearniin. Taustalla eli siellä kuuluisan konepellin alla on uudistuneita prosesseja, ja moottori hyrrää tasaisesti. Myös asiakkaamme ovat olleet monessa asiassa uuden äärellä, kun tietyt pitkään käytössä olleet toimintatavat ovat vaihtuneet, muuttuneet tai uudistuneet – miten kukin asiaa lähestyykään. Uudistuksista saamamme palaute on ollut pääasiassa positiivista, vaikkakin alkuvuonna oli erityisesti viestinnällisiä haasteita ja niiden seurauksena epätietoisuutta. Oppimisympäristömme pohjana on Moodle, jonka avointa lähdekoodia kehitetään maailmanlaajuisesti. Mediamaisteri tulee kesän jälkeen päivittämään Medieco eLearniin Moodle 4.1 -version. Siispä vielä myöhemmin tänä vuonna on tiedossa pieniä oppimisympäristön uudistuksia, joita jäämme odottelemaan avoimin mielin.

Muutos on siis pysyvää ja tuo aina mukanaan mahdollisuuden uudistua. Mediecon tiimikin on menossa uutta kohti. Ehkäpä joku teistä tämän tekstin lukijoista on jatkossa mukana meidän seuraavassa uudistuksessa? 😉

Muutosta ja uudistumista mietiskeli Mari,
mediecolainen