Tietoa meistä
Olemme verkko-oppimisen asiantuntija. Tarjoamme laadukkaita verkkokoulutuksia sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille osaamisen kehittämisen ja ylläpitämisen tueksi. Olemme voittoa tavoittelematon, julkisomisteinen osakeyhtiö.
Toiminnassamme korostuu erityisesti
Asiakaslähtöisyys Asiantuntijuus Pitkä kokemus alalta Yhteistyö eri toimijoiden kesken
Omistajat
Medieco on neljän hyvinvointialueen omistama in house -yhtiö. Omistajiamme ovat Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueet. Tarjoamme omistajillemme kustannustehokkaita, yhteistyössä tehtäviä ja omistajiemme tarpeiden mukaan joustavia palveluja.
Omistajat ohjaavat toimintaamme yhtiökokouksessa ja hallituksessa.
Hallitus
Terhi Nevala, Pohde
Merja Meriläinen, Pohde
Jyri Taskila, Lapha
Annukka Varjonen, Lapha
Lotta Brännkärr, Soite
Tiina Veijola, Kainuun hyvinvointialue
Varajäsenet:
Leena Pimperi-Koivisto, Pohde
Marjo Kuittinen, Lapha
Meidän tarinamme
Mediecon tarina sai alkunsa vuonna 1990. Vuonna 2005 yrityksen nimeksi vaihtui Medieco Oy, ja samalla otimme askeleen kohti verkkokoulutusmaailmaa. Ensimmäisten verkkokurssiemme aiheina olivat infektioiden torjunta sekä neste- ja lääkehoito. Tuolloin verkkokoulutus oli vielä uutta terveydenhuollon täydennyskoulutuksessa, mutta siinä nähtiin potentiaalia. Alkuaikoina yrityksen omisti yksi sairaanhoitopiiri, ja kurssiemme käyttäjämäärät kasvoivat tasaisesti tarjonnan lisääntyessä.
Nykyään tuomme verkko-oppimisen tuhansille sote-alan ammattilaisille neljällä hyvinvointialueella. Viisihenkinen tiimimme kehittää verkko-oppimisympäristöämme ja kurssitarjontaamme yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa, ottaen huomioon omistajahyvinvointialueiden tarpeet. Olemme erityisesti panostaneet lääkehoidon koulutuskokonaisuuteen, joka tarjoaa käytännönläheistä ja ajantasaista tietoa lääkehoidosta. Verkkokurssiemme suunnittelua ohjaavat käyttäjälähtöisyys, monipuolisuus, käytännönläheisyys ja asiantuntijuus.
Tunnuslauseemme ”Sinun Osaamisesi Turvaa Elämää” kiteytyy sanaan ”sote”. Se kuvastaa sote-ammattilaisten roolia toisten ihmisten hyvinvoinnissa, terveydessä ja sairauksien hoidossa. Me Mediecolla tuemme näiden ammattilaisten osaamisen varmistamista, ylläpitämistä ja kehittämistä – niin nyt kuin tulevaisuudessakin.
Tiimi

Paula Eskola
Paula on kokenut verkkokoulutustoiminnan osaaja, joka johtaa tiimiä hyvällä energialla ja osallistuu Mediecon kehitystyöhön.

Mari Hosionaho
Mari on monessa mukana oleva verkko-oppimisympäristömme taitaja, joka ohjaa ja opastaa asiakkaitamme heidän omien kurssityötilojensa tekemisessä.

Pauliina Halla
Pauliina tuo tiimiin verkkopedagogiikan ja digipalveluiden kehittämisen asiantuntemusta ja tuottaa monipuolisia verkkokursseja eri alojen ammattilaisille.

Thomas Wihlman
Thomas, jolla on yli 20 vuoden kokemus hoitoalalta, vastaa asiakaspalvelusta ja ruotsinkielisistä verkkokurssisisällöistä.

Iida Henttu
Iida on liikunta- ja hyvinvointialan ammattilainen, joka tuo tiimiin asiantuntemusta koulutussisältöjen suunnittelusta ja asiakaslähtöisestä toteutuksesta.

Virpi Lehtonen
Virpi on media-alan ammattilainen ja vastaa Mediecon visuaalisesta ilmeestä sekä viestinnästä.

Mari Saari-Somero
Mari toimii Mediecon toimitusjohtajana ja vastaa yrityksen kehittämisestä ja hallinnollisista asioista.
Tarinat
Tarinat ovat tekstejä Mediecolaisten arjesta terveys- ja sosiaalialan verkkokoulutusten tarjoajana. Jaamme kokemuksia ja pohdintoja verkossa oppimisesta, yhteistyöstä eri alojen asiantuntijoiden kanssa sekä työskentelystä meillä. Tervetuloa tarinoidemme pariin!
Asiakastarina: DigiLaphan käyttöä koulutetaan Mediecon alustalla
Lapin hyvinvointialueella on otettu vuoden 2025 aikana käyttöön DigiLaphan asiointipalvelu. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat palvelun avulla aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain. Kun ammattilaisten kouluttaminen palvelun käyttäjiksi tuli ajankohtaiseksi, tuotettiin Medieco eLearniin DigiLapha -valmennuksen verkkokurssi.
DigiLapha uudistaa digiasioinnin Lapin hyvinvointialueella
DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus. Se tarjoaa uuden tavan asioida digitaalisesti ja tulee jatkossa toimimaan ensisijaisena digitaalisen asioinnin kanavana koko Lapin hyvinvointialueella. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat palvelun avulla aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.
Palvelu on otettu käyttöön vaiheittain vuodesta 2025 alkaen. Kesäkuusta alkaen rovaniemeläiset ovat päässeet asioimaan palvelussa Sairaanhoitaja-chatin ja yhteydenottolomakkeen kautta. Syyskuun alussa palvelu laajentui terveysasemien kiireettömällä yhteydenottolomakkeella sekä etälääkärin vastaanotolla. Lapin hyvinvointialue kertoo tiedotteessaan, että myös saamenkielisiä palveluita siirtyy palveluun syksyn 2025 aikana.
Kuva: DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä hallintopalveluja. DigiLapha toimii mobiilisovelluksena ja selaimessa. Palveluun kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella. (Lähde: https://lapha.fi/digilapha)
DigiLapha-uudistus poiki myös ammattilaisten kouluttamistarpeen
Helmikuussa 2025 saimme yhteydenoton Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut -yksiköstä. Suunnitteilla oli DigiLaphan valmennus, jolla ammattilaiset koulutettaisiin palveluntuottajiksi. Valmennukseen sisältyi myös itseopiskeluosuus, joka tultaisiin tekemään Medieco eLearn oppimisalustalle. Kurssin suunnittelijana toimi Suunnittelija Pia Yliräisänen-Seppänen ja projektissa Mediecon puolelta olivat mukana Pauliina ja Iida.
Koska kouluttamisen tarve on tässä tapauksessa Laphalla jatkuvaa, oli kurssityötila-palvelumalli luonteva valinta. Lisäksi Lapha tilasi 10 lisätyötuntia Mediecolta kurssin rakentamiseen, jotka käytettiin kurssin käyttäjäkokemuksen parantamiseen.
DigiLaphan valmennuksessa päätavoitteena on, että Laphan ammattilaiset ovat osaavia ja tuottavat laadukkaita digipalveluja asiointialustan asiakkaille. Lisäksi koulutuksella pyritään kehittämään verkkovuorovaikutus- ja ohjaustaitoja, vahvistamaan tietoturvaosaamista sekä lisäämään ymmärrystä Laphan digitaalisista palveluista ja tukikanavista.
DigiLapha-valmennuksen verkkokurssi
Verkkokurssin rakentaminen lähti käyntiin helmikuussa ja eteni Pian toimesta nopeasti kevään 2025 aikana. Maaliskuussa pidimme verkkotapaamisen kurssin tekemisen lomassa nousseista kysymyksistä ja pyrimme vinkeillämme auttamaan Piaa kurssin tuottamisessa.
Kurssi toteutettiin H5P:n Course Presentation -aktiviteeteilla ja se kattaa kuusi aihekokonaisuutta. Kurssilla käsitellään asiointialustaa, asiakastyötä, Chatin käyttöä ja etätapaamista asiakastyössä sekä palvelun kirjaamista potilastietojärjestelmiin.
Kuva: Koulutusmateriaalissa on havainnollistettu opetettua asiaa sovelluksen kuvilla.
Kurssi pilotoitiin asiantuntijajoukon toimesta ja julkaistiin työntekijöiden käyttöön toukokuun lopussa 2025. Kurssille työntekijä pääsee kirjautumalla Medieco eLearniin työpaikkansa käyttäjätunnuksilla ja etsimällä kurssivalikoimasta DigiLaphan valmennus -kurssin. Oppimisympäristö tunnistaa henkilön olevan Lapin hyvinvointialueelta, siispä kurssialueelle vain liitytään ilman kurssiavaimia tai salasanoja.
Kuva: Kurssi julkaistiin toukokuussa 2025.
Jatkokehitystä ja uusia palveluja kohti
Koska DigiLapha täydentyy jatkuvasti uusilla palveluilla, päivittyvät myös verkkokurssin sisällöt. Kesän aikana kurssi onkin jo täydentynyt esimerkiksi kahdella uudella kirjaamiseen liittyvällä testillä – terveyden- ja sosiaalihuollon työntekijöille on omansa.
”Seuraamme valmennuksen sisältöjä ja pyydämme työntekijöitä palautetta, jonka perusteella teemme muutoksia. Koska digitaaliset palvelut kehittyvät jatkuvasti, on tärkeää, että sisältöä voidaan päivittää helposti ja tämä on onnistunut hyvin.” Pia Yliräisänen-Seppänen kommentoi.
”Mediecon osalta haluamme kiittää kurssin tekijöitä aktiivisesta otteesta ja hyvästä yhteistyöstä. Vaikka suurimman työn kurssityötilapalveluissa tekeekin asiakas, on ollut ilo tukea ja seurata näin sujuvasti hoidettua projektia.” toteaa Mediecon verkkokoulutusasiantuntija Pauliina Halla.