YHTEYSTIEDOT
Medieco Oy
Käyntiosoite
Kiviharjuntie 11 (Medipolis)
90220 Oulu
tuki@medieco.fi
Tukipuhelin 040 173 4587
Medieco Oy
Käyntiosoite
Kiviharjuntie 11 (Medipolis)
90220 Oulu
tuki@medieco.fi
Tukipuhelin 040 173 4587
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat laitteesi selaimeen. Osa evästeistä on käytössä automaattisesti, sillä sivustomme tarvitsee niitä toimiakseen oikein. Evästeitä käytetään myös palvelun käytön seuraamiseen. Jatkamalla sivujemme käyttöä, hyväksyt evästeiden käyttämisen. Voit myös muuttaa asetuksia.
SULJEMuuta evästeasetuksiaKäytämme evästeitä parantaaksemme asiointikokemustasi ja tallentamaan tietoa siitä, kuinka käytät sivustoamme.
Huomaa, että jos päätät olla hyväksymättä evästeitä, saattaa sivuston toiminta kärsiä.
Tässä on listattu kaikki käyttämämme evästeet ja niiden sinusta tallentamat tiedot sulkujen sisällä:
Nämä evästeet ovat sivuston toiminnan kannalta oleellisia ja niiden käytöstä ei voi kieltäytyä. Jos kuitenkin haluat päästä niistä eroon, voit poistaa tai estää niiden käytön selaimen asetuksilla tämän sivuston osalta. Huomaa kuitenkin, että sivusto ei enää toimi sen jälkeen kunnolla.
Käytämme myös muita kolmannen tahon palveluita, kuten Google Webfontsia, Google Mapsia ja videopalveluita. Nämä palvelut saattavat kerätä mm. ip-osoitteesi, joten voit estää niiden evästeet halutessasi, mutta huomaa, että sivusto ei toimi kunnolla sen jälkeen.
Google Webfont:
Google Map:
Vimeo ja Youtube:
Voit lukea lisätietoja tietosuojaselosteestamme
Henkilötietojen käsittely
Takkuaako verkko-opiskelu?
Verkko-opiskelu ei taatusti ole aina pelkkää ihanuutta sille innokkaimmallekaan oppijalle. Vaikka oma motivaatio olisi vahva, saattaa opiskelulle ja oppimiselle olla muunlaisia haasteita tai jopa esteitä. Mediecossa tehdään tiiviisti töitä verkkokoulutusten ja -perehdytysten ja verkossa tapahtuvan täydennyskoulutuksen parissa. Projektit toteutuvat usein yhteistyössä asiakkaan kanssa. Esimerkiksi aikaresurssien puute kohdataan usein jo koulutusten suunnittelussa ja sisällöntuotannossa. Ei siis ole aivan tavatonta sekään, että tarpeellinen, hyvän aikaa rakenneltu, valmistunut verkkokoulutus odottaa osallistujiaan – koska resurssit.
Vuorokauteen ei tunteja enempäänsä mahdu eikä työaika aina riitä edes välttämättömimpien tehtävien hoitamiseen, saati laajan verkkokoulutussisällön läpikäymiseen. On kuitenkin pieniä asioita, joita oppija voi tehdä ja pohtia, jos verkko-opiskelu takkuaa. Asenteeksi tai ajaksi ei kukaan voi muuttua. Jos voisi, niin sitähän me täällä Mediecossakin purkitettaisiin 🙂
Selaile vielä alla olevat diat. Lukemiseen menee vain pari minuuttia, mutta toivottavasti ehdit pysähtyä hetkeksi pohtimaan. Myönnettäköön, että ”niksit” kuulostavat itsestään selviltä ja saattaapa joku niistä ärtyäkin – se on sallittua. Aika usein juuri itsestään selvältä tuntuvat neuvot ja ohjeet ovat lopulta vaikeimpia toteuttaa, varsinkin jos niihin ei itse kiinnitä riittävästi huomiota (vrt. syö terveellisesti – nuku riittävästi – liiku monipuolisesti).
– Mari
verkko-opiskelija
Yritysilmeen nuorennusleikkaus
Jos Medieco olisi persoona, millainen hän olisi? Olisiko hän luotettava, ystävällinen ja helposti lähestyttävä? Kenties asiantunteva ammattilainen? Sellainen hän ainakin haluaisi olla. Yrityksen visuaalinen ilme johdetaan organisaation strategiasta ja arvoista. Mediecolle tärkeitä arvoja ovat asiakaslähtöisyys ja asiantuntijuus. Myös uudistumista ja luovuutta arvostetaan.
Yrityksen visuaalisen ilmeen päivittäminen oli ajankohtaista, koska verkkokoulutuksissa ja yrityksen viestinnässä oli käytössä hyvin monenlaista ilmettä. Käytössä oli kuusi vuotta sitten tehty graafinen ohjeistus, jota oli sovellettu kunkin oman maun mukaan. Myös vanhaa logoa haluttiin päivittää, sillä se vaikuttaa jo aavistuksen nuhruiselta. Uudella yritysilmeellä haluamme yhtenäistää Mediecon visuaalisen ilmeen käyttöä ja rakentaa vahvaa Medieco-brändiä.
Nyt on hyvä aika uudistua ja “tuulettaa” Mediecon ilmettä, sillä omistajaorganisaatioissamme puhaltavat myös uudet tuulet: Sote-uudistuksen myötä sairaanhoitopiirien kuntayhtymät ja erityishuoltopiirit muuttuvat hyvinvointialueiksi 1.1.2023.
Halusimme säilyttää jotain tuttua Mediecon vanhasta brändi-ilmeestä ja lähdimme päivittämään vanhaa logoa. Mediecon logon fontti säilyi ennallaan ja päätimme pitää tunnuksen tummansinisen värin. Tämä väri luo pohjan Mediecon visuaalisen viestinnän värimaailmalle. Lapis Lazuli -väri on luonteeltaan syvä ja rauhallinen. Tummansininen väri edustaa totuutta, uskollisuutta, luotettavuutta, turvaa sekä rauhoittaa mieltä ja vapauttaa hengitystä. Brändivärin rinnalle valitsimme väripalettiin uudet tukivärit. Värivalinnoissa pyritään jatkossakin huomioimaan myös saavutettavuus kaikissa aineistoissamme. Mediecon uusi logo ja liikemerkki symboloi “Mediecon lääkepilleriä” ja tämä pilleri on Mediecon verkkokoulutukset.
Visuaalisen ilmeen uudistaminen on prosessi, joka sisältää muun muassa yrityksen logon, värimaailman ja typografian suunnittelun, digitaalisten aineistojen tekemisen, sekä graafisen ohjeiston laatimisen. Mediecon visuaalisen ilmeen uudistamistyö on ollut minulle iso antoisa ponnistus. Apunani tässä prosessissa on ollut koko Mediecon tiimi. Yhdessä jatkamme tämän uudistuksen viemistä käytäntöön.
Iloisin kesäterveisin,
Virpi, taiteen maisteri, kuvataiteilija ja Mediecon digisisällöntuottaja
Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena!
Erityisvastuualuetasoinen yhtenevä ensihoidon tasotestaus ei ole Suomessa itsestäänselvyys
Medieco eLearn-verkko-oppimisympäristö toimii OYS-erityisvastuualueella ensihoidon koulutus- ja tiedotusalustana. Alueellisia ensihoidon työtiloja on viisi ja niillä jokaisella on omat, asiakkaan nimeämät ylläpitäjänsä. Ylläpitäjät, koulutusvastaavat ja muut yhteyshenkilöt vastaavat alustojen sisällöistä ja rakenteista. Medieco antaa tarvittaessa tukea teknisissä asioissa ja joskus selvittelemme yhteistyössä hyvinkin kimurantteja tilanteita. Mutta tämä ei ole ensihoidon toimijoiden ja Mediecon ainoa yhteistyön muoto.
Ensihoidon ja pelastuslaitosten henkilöstö osoittaa säännöllisesti osaamistaan muun muassa ns. tasotestauksilla ja myös nämä ”ensihoidon tentit” (perustaso ja hoitotaso) suoritetaan Medieco eLearn:ssa. Tenttien päivitystyö on aina mielenkiintoinen ja yleensä useamman henkilön työpanosta vaativa projekti – niin lääkehoidossa kuin ensihoidossa. Tänä vuonna ensihoidon tenttikysymyspankin päivittämiseen on osallistunut ensimmäistä kertaa muutaman henkilön sijaan 20 ensihoitajaa ”Kuhmosta Enontekiölle”. Työryhmän koordinoijana toimii OYS-erva ensihoitokeskuksesta ensihoidon asiantuntija Juho Siltala. Juhon kommentit voit lukea tarinan lopusta.
Työryhmä on päivittänyt hoitotason tentin kysymyspankin laatimalla noin 500 täysin uutta tenttikysymystä. Päivitystyöhön on kuulunut tenttikysymysten vertaisarviointi ja oikoluku. Samassa yhteydessä perustason tentin kysymyksiä on OYS-erva ensihoitokeskuksen toimesta päivitetty ja oikoluettu. Minun tehtäväni tässä projektissa oli jatkaa oikolukua mahdollisten kirjoitusvirheiden osalta – tiedostaen sen, että 1000 kysymystä on melkoinen määrä jo pelkästään silmäiltäväksi, vaikkakin oikeinkirjoituksen tarkistusta käyttäen. Ohjelma kun saattaa herjata oikeinkirjoitettuja termejä, esim. intubaatio, pre-eklampsia, laryngiitti.. mutta varsinaiset kirjoitusvirheet tai huonosti muotoillut lauseet eivät jää aina tarkistuksissa kiinni.
Oikolukemisen jälkeen muokkasin kysymykset sellaiseen tekniseen muotoon, että myös oppimisympäristö ymmärtää kysymyksen rakenteen ja oikean vastauksen – ja että se osaa antaa tenttijälle palautteen tämän valitsemaan vastausvaihtoehtoon liittyen. Kysymykset asettuivat kummassakin tentissä 20 eri kategoriaan. Tein Moodleen uudet tenttityötilat, laadin tentit ja todistukset, tarkistin monenmonta asetusta ja perustin asiakkuuksittain koulutukset Mediecon järjestelmiin. Uudistuneen kysymyspankin myötä olen lisäksi tehnyt OYS-ervan ensihoitajien käyttöön myös uudet harjoitustentit.
Kysyin Juholta tarinaan liitettäväksi palautetta projektista ja yhteistyöstä Mediecon kanssa. Hän kommentoi seuraavasti:
Tämä ensihoidon kysymysten ja tenttien päivittäminen oli minunkin mielestä oikein sujuva projekti. Kiitos kuuluu kaikille projektiin osallistuneille ensihoidon ammattilaisille!
Päivittelemisiin,
Mari
ps. Kirjoitin viimeksi palautteista. Tässä tarinassa on siis myös lyhyt vastaus kirjoitusvirheitä koskeneeseen palautteeseen, jossa aivan aiheellisesti ja asiallisesti ihmeteltiin, että “eikö näitä kysymyksiä kukaan oikolue?” 😊 Uudet kysymykset sisältävät tentit otetaan käyttöön 1.9. eli mikäli ilmoittautuminen tehdään 31.8., avautuu ensihoitajalle vielä ns. vanha tentti. Palautteenne ovat tervetulleita jatkossakin!