Tarinat

Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain Mediecon sinistä

Muutos lähtee itsestä. Muutoksen tuulet puhaltavat. Mikään ei muutu, jos mitään ei muutu. Kyllähän näitä vastaavia lausahduksia riittäisi.

Muutosta voi lähestyä monesta näkökulmasta. Osa saattaa kokea muutoksen uhkana, osa mahdollisuutena. Muutosta seuraava lopputulema voi olla hyvin positiivinen, hyvin negatiivinen tai mitä tahansa ääripäiden väliltä. Mitkä tekijät vaikuttavat suhtautumiseemme ja kunkin omaan lähestymiskulmaan? Vaikutuksensa on varmasti muutoksen kohteena olevan asian läheisyydellä ja tärkeydellä, sitoutumisen ja tunneyhteyden asteella ja myös muutosta seuraavilla konkreettisilla, henkilökohtaisilla vaikutuksilla. Muutoksessa jokin asia muuttuu ja kun jokin asia muuttuu, liittyy tilanteeseen usein luopumista tutusta ja turvallisesta. Ajatus muutoksesta saattaa tuntua jopa pelottavalta. Yksi saattaa olla ahdistunut muutokseen liittyvästä epätietoisuudesta, toisen kaivatessa kipeästi jatkuvasta muutoksesta aiheutuvaa jännityksen tunnetta. Lähestymiskulmaan vaikuttaa ehdottomasti siis myös persoonamme ja luonteenpiirteemme. Oletko sinä uudistuja ja uudistaja, nautitko muutoksen tuulista – lempeistä tai enemmänkin pyörteisistä?

Aina ei ole mahdollista vaikuttaa muutokseen. Harvoin muutosta voi tai kannattaa vastustaa, ainakaan vain pelkän vastustamisen vuoksi. Muutokset tapahtuvat usein pyytämättä eikä tarve muutokselle lähde aina sisältäpäin, vaan toimintaympäristöstämme. Erityisesti silloin, kun muutos tulee ulkopuolelta ja niin sanotusti kutsumatta, on tärkeä yrittää ymmärtää muutokseen johtaneita tekijöitä. Muutoksen toteuttaminen ja muutosten tuulten mukana oleminen voi olla mielekkäämpää, jos ja kun muutoksen pystyy kohtaamaan.

Muutokseen verrattuna sana uudistuminen huokuu mielestäni hieman enemmän positiivisuutta, toivetta uudesta ja ehkä jostain aiempaa paremmasta. Muutos saattaa tapahtua väistämättä, nopeasti, helposti ja kyselemättä. Uudistumiseen tarvitaan aina tarve ja tavoite, ihmiset ja heidän välistään vuorovaikutusta, sitoutumista ja aikaa ja muita resursseja tai voimavaroja. Henkilökohtaista uudistumista (elämäntapamuutos, uusi elämä, uusi minä…) koskevat samat lainalaisuudet kuin mitä tahansa uudistumista. Uutta kohti ponnistelu on taatusti antoisampaa ja tukevammalla pohjalla, kun tiedät mitä tavoittelet ja sitoudut siihen. Mikään ei tosin takaa sitä, että uudistumisenkaan lopputuloksena olisi pelkkiä onnistumisia ja riemunkiljahduksia. Lopputuleman tarkastelu ja arviointi onnistuu usein myöhemmin – sitten, kun on jotain mitä verrata aiempaan, aikaan ennen uudistumista.

Järjestelmän uudistumisen vaikutus meidän organisaatioomme on ollut positiivinen. Emme haluaisi enää palata vanhaan!

Mediecolla on takanaan iso projekti, järjestelmäuudistus, joka toteutettiin yhteistyössä Mediamaisteri Oy:n kanssa. Koko projektiryhmä on ollut tyytyväinen uudistuneeseen Medieco eLearniin. Taustalla eli siellä kuuluisan konepellin alla on uudistuneita prosesseja, ja moottori hyrrää tasaisesti. Myös asiakkaamme ovat olleet monessa asiassa uuden äärellä, kun tietyt pitkään käytössä olleet toimintatavat ovat vaihtuneet, muuttuneet tai uudistuneet – miten kukin asiaa lähestyykään. Uudistuksista saamamme palaute on ollut pääasiassa positiivista, vaikkakin alkuvuonna oli erityisesti viestinnällisiä haasteita ja niiden seurauksena epätietoisuutta. Oppimisympäristömme pohjana on Moodle, jonka avointa lähdekoodia kehitetään maailmanlaajuisesti. Mediamaisteri tulee kesän jälkeen päivittämään Medieco eLearniin Moodle 4.1 -version. Siispä vielä myöhemmin tänä vuonna on tiedossa pieniä oppimisympäristön uudistuksia, joita jäämme odottelemaan avoimin mielin.

Muutos on siis pysyvää ja tuo aina mukanaan mahdollisuuden uudistua. Mediecon tiimikin on menossa uutta kohti. Ehkäpä joku teistä tämän tekstin lukijoista on jatkossa mukana meidän seuraavassa uudistuksessa? 😉

Muutosta ja uudistumista mietiskeli Mari,
mediecolainen

Asiakaskokemus keskiössä / Kundupplevelsen i centrum

Asiakaspalvelu on tärkeä osa Mediecon toimintaa. Asiakaspalvelu ei pelkästään ratkaise ongelmia tai vastaa kysymyksiin, vaan se on myös tapa luoda ja ylläpitää suhteita käyttäjiin.

Mediecon asiakaspalvelun yksi keskeisistä tekijöistä on nopea vastausaika. Kun asiakas ottaa yhteyttä, hän odottaa saavansa ratkaisun ongelmaansa tai vastauksen kysymykseensä mahdollisimman pian. Nopea vastausaika lisää asiakkaan tyytyväisyyttä ja luottamusta. Tämä on erittäin tärkeää, varsinkin kun järjestelmämme on kokenut suuria muutoksia ja asiat ovat uusia kaikille käyttäjillemme.

Toinen merkittävä asia on, että Mediecon asiakaspalvelussa saa palvelua pääsääntöisesti sekä suomeksi että ruotsiksi.  Se lisää asiakaspalvelun saavutettavuutta, vaikuttaa palvelun onnistumiseen ja laatuun sekä helpottaa asioiden ymmärtämistä.

Mediecon asiakaspalvelua kehitetään jatkuvasti, sillä asiakkaiden tarpeet ja odotukset muuttuvat ajan myötä. Esimerkiksi päivitämme jatkuvasti nettisivujen Ohjeet-osiota tarpeen mukaan. Olemme lisäksi ottaneet käyttöömme Telia Touchpoint -mobiilivaihteen, jotta puhelut ohjautuvat aina vapaana olevalle mediecolaiselle.

Asiakaspalvelu on siis tarpeellinen yritykselle monella tavalla. Se auttaa luomaan lojaaleja ja tyytyväisiä asiakkaita, jotka ovat menestyksen avain. Se myös mm. erottaa meidät muista kilpailijoista ja luo positiivista mielikuvaa yrityksestä. Asiakaspalvelu on investointi, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

Toivon, että annat palautetta asiakaspalvelusta, jotta voimme jatkossakin parantaa asiakaskokemusta. Palautetta voit lähettää esimerkiksi sähköpostilla.

Aurinkoisia kevätpäiviä!

Thomas, Palveluasiantuntija

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena

Kundbetjäning är en viktig del av Mediecos verksamhet. Kundbetjäning löser inte bara problem eller svarar på frågor, det är också ett sätt att skapa och underhålla relationer med våra användare.

En av nyckelfaktorerna för Mediecos kundbetjäning är snabb responstid. När en kund hör av sig förväntar han sig att få en lösning på sitt problem eller svar på sin fråga så snart som möjligt. Snabb svarstid ökar kundnöjdheten och förtroendet. Detta är mycket viktigt, speciellt när vårt system har genomgått stora förändringar och saker är nya för alla våra användare.

En annan viktig sak är att du kan få kundbetjäning på både finska och svenska. Det ökar tillgängligheten, påverkar framgången och kvaliteten på kundbetjäningen samt gör saker lättare att förstå.

Mediecos kundbetjäning utvecklas ständigt, eftersom kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden. Som ett exempel uppdaterar vi ständigt instruktionerna på vår webbsida när nya problem uppstår. Vi har även tagit i bruk mobilväxeln Telia Touchpoint så att samtal alltid återstyrs till en tillgänglig Medieco-arbetare.

Kundbetjäning är därför nödvändigt för ett företag på många sätt. Det hjälper till att skapa lojala och nöjda kunder, som är nyckeln till framgång. Det också t.ex. skiljer oss från andra konkurrenter och skapar en positiv bild av företaget. Kundbetjäning är en investering som betalar sig många gånger om.

Ge gärna feedback om kundbetjäningen så att vi kan fortsätta att förbättra kundupplevelsen. Du kan till exempel skicka feedback via e-post.

Soliga vårdagar!

Thomas, Service Specialist

Medieco – Stöd för kunniga experter

Lääkehoidon osaaminen on yksi avain lääkehoidon onnistumisen polulla

Valtakunnallista Lääkehoidon päivää vietettiin 16.3. Tapahtumalla on pitkät perinteet, sillä sitä on järjestetty jo vuodesta 2012 lähtien. Päivän teemasta ja suunnittelusta vastaa Kansallinen lääkeinformaatioverkosto. Tänä vuonna teemana oli ”Lääkehoidon avaimet – sujuvuutta lääkehoitopolullesi”.  Päivän päätapahtumassa pohdittiinkin, mitä ovat lääkehoidon onnistumisen avaimet ja todettiin, että ne löytyvät asiakkaan lääkehoidon palvelupolun varrella olevista kohtaamisista. Mielestäni ammattilaisen ja asiakkaan kohtaaminen onkin näyttötilanne, jossa ammattilaisen osaaminen punnitaan.

Mitä tarkoittaa lääkehoidon onnistuminen? Mediecon Lääkehoidon perusteet -verkkokurssilla käsitellään lääkehoitoon sitoutumista, joka on edellytys onnistuneelle lääkehoidolle. Potilaan sitoutumisen tasoon vaikuttavat monet tekijät: lievittääkö lääke sairauden oiretta ja parantaa potilaan oloa? Tuleeko lääkehoidosta ikäviä haittavaikutuksia? Millaisia kokemuksia naapurin Ritvalla on ollut lääkkeestä? Millaista lääkehoidon ohjausta potilas on saanut?

Merkittäviä lääkehoitoon sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat ammattilaisen antama lääkehoidon ohjaus sekä lääkehoidon vaikutuksien seuranta, mikä nousi esille myös Lääkehoidon päivän päätapahtumassa käydyssä keskustelussa. Millaisia taitoja ammattilainen tarvitsee laadukkaaseen lääkehoidon ohjaamiseen? Näitä ovat esimerkiksi ohjausosaamisen taidot, pitkäjänteisyys, ihmissuhdetaidot ja ongelmanratkaisutaidot.

Lisäksi tarvitaan lääkehoidon osaamista, tietoa lääkehoidosta, lääkkeistä ja lääkkeiden annostelusta. Lääkehoidon osaaminen alkaa rakentumaan ammattilaisen perusopinnoissa. Osaaminen karttuu kokemuksen ja työelämässä karttuvan toiston myötä. Siihen liittyvät omat, läheisten ja työkavereiden kokemukset ja näkemyksen lääkehoidon toteuttamisesta. Lääkehoidon osaamista kehitetään tietysti myös täydennyskoulutuksella.

Hoitajan lääkehoidon osaaminen varmistetaan säännöllisesti. Viranomainen velvoittaa osaamisen varmistamiseen, koska onhan lääkehoidon turvallisuus suoraan riippuvainen sitä toteuttavien ammattilaisten osaamisesta. Vaikka osaamisen varmistaminen on pakollista, se on samalla oiva tilaisuus päivittää tietoja ja taitoja. Mediecossa lääkehoidon osaamisen varmistavat tentit ovat ydintoimintaa. Mutta suurempana arvona käyttäjälle ovat tentteihin liittyvät kattavat verkkokoulutukset ja lääkelaskennan itseopiskelupaketti.  Sillä sinun osaaminen turvaa elämää!

Lääkehoidon päivään osallistui Tanja,
verkkokoulutusasiantuntija/sairaanhoitaja/farmaseutti

Lääkehoidon päivässä tuotiin esille myös asiakkaan lääkehoitopolun kehittämisen haasteet. Usein lääkkeen käyttäjän oma näkemys lääkehoitopolustaan ja siihen liittyvistä haasteista jää kehittämistyössä huomiotta. Suurin haaste lääkehoidon onnistumiselle voikin olla se, että potilas ei saa avattua lääkepurkkia tai tabletin ottaminen läpipainopakkauksesta on haasteellista. Potilaan lääkehoidon haasteiden tunnistamisen avuksi on kehitetty Lääkehoidon onnistumisen tarkistuslista LOTTA. Kun haaste tunnistetaan, siihen voidaan löytää ratkaisu yhdessä ammattilaisten kanssa. LOTTA -lista on lääkkeenkäyttäjän ja ammattilaisen apuväline ongelmien tunnistamiseen ja lääkehoidon ammattilaiset – hoitajat, farmasistit ja lääkärit, ovat tunnettuja hyvistä ongelmanratkaisutaidoistaan!