Tarinat

Asiakastuen kuulumiset ja top 3 tiedustelut

Mediecon asiakastuessa aloitti tammikuussa uusi työntekijä Thomas Wihlman. Näin hän kuvailee kokemuksiaan:

”Aloittaessani asiakastuessa ajattelin, että tämä on varmasti mukava ja mielenkiintoinen tehtävä. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, joten ihmisten auttaminen on lähellä sydäntäni. Perehdytyksen alussa kävimme läpi tavallisimpia tilanteita, joita asiakastuessa pääsee ratkomaan. Tammikuu ja helmikuu menivät nopeasti ja aloin pääsemään hieman jyvälle asiakaspalvelussa. Maaliskuun puolivälissä kaikki muuttui ja alkoi etätyöjakso, joka on kestänyt nyt noin puoli vuotta. Kaikki siirtyi verkkoon: keskustelut, palaverit ja perehdytys. Oli otettava härkää sarvista ja otettava vastuu koko asiakaspalvelusta. Sain tietysti apua kollegoiltani. Kun nyt olen ollut asiakastuessa useamman kuukauden, minulle on muodostunut kuva asioista, jonka vuoksi ihmiset ottavat yhteyttä asiakaspalveluumme.”

Asiakastuen top 3 kysytyimmät asiat:

1) Käyttäjätunnus hukassa

Eniten yhteydenottoja tulee siksi, että asiakas ei ole saanut käyttäjätunnusta. Syynä tähän ovat esimerkiksi väärin ilmoitettu sähköpostiosoite tai viestin joutuminen roskapostikansioon. Mikäli käyttäjätunnusviestiä ei ole tullut sähköpostiin parin päivän – viikon sisällä ilmoittautumisesta kannattaa olla yhteydessä asiakastukeemme. Käsittelemme ilmoittautumisia arkipäivisin.

2) Todistus kadoksissa

Toiseksi useimmin yhteydenotto asiakastukeen koskee todistusta. Todistus tulee kurssille saataville hyväksytyn tenttisuorituksen jälkeen. Yleinen käytäntö on, että todistus tulostetaan ja se esitetään työnantajalle. Todistus on aina hyvä avata ja tarkistaa, vaikka sitä ei tulostaisikaan saman tien. Useimmissa lääkehoidon kursseissa todistus myös lähetetään automaattisesti työntekijän sähköpostiin. Mikäli todistus ei ole tallessa tai sitä ei löydy oppimisympäristöstä, voi työntekijä itse tiedustella todistusta asiakastuesta.

3) Desimaalierotin lääkelaskennan tentissä

Kolmanneksi eniten asiakastuesta kysytään lääkelaskennan tentin desimaalierottimesta. Uusimmissa lääkelaskennan tenttikysymyksissä desimaalin erottimina käytetään pistettä. Tämän taustalla on tekninen asia eli ohjelmakoodi, johon emme valitettavasti pysty itse vaikuttamaan. Tentin aloitusnäkymässä ohjeistetaan oikea desimaalierotin. Mikäli lääkelaskutenttisi on hylätty desimaalierottimen vuoksi, voit olla yhteydessä asiakastukeemme.

Otamme mielellämme palautetta vastaan, jotta voimme edelleen kehittää verkkokoulutuksia ja asiakastukeamme. Otathan yhteyttä, mikäli jonkin asia askarruttaa. Voit myös kurkata usein kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia nettisivuiltamme. Asiakasorganisaatioidemme yhteyshenkilöille olemme tehneet Assi-asiakassivun.

Mukavia opiskeluhetkiä ja hyvää talven odotusta!

Thomas, asiakastukihenkilö

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena

Uuden edessä, osaavien ammattilaisten tukena

Alkuvuosi on ollut monin tavoin poikkeuksellinen.  Meiltä kaikilta on vaadittu mukautumista muuttuviin olosuhteisiin.  Syksyn alkaessa olemme edelleen uuden edessä, kuten keväisessä laulussa lauletaan.

Meillä Mediecolla kevään poikkeustila näkyi etätöinä, lisääntyneinä verkkokurssitilauksina, tiiviinä työpäivinä sekä perhe-elämän ja työn rajattomana yhdistelmänä. Toimintamme ei hidastunut, pikemminkin päinvastoin. Löysimme melko nopeasti hyvät käytännöt yhteistyön tekemiseen tiimin kesken ja asiakkaiden kanssa. Verkkotapaamiset tulivat entistä tutuimmiksi. Näitä käytäntöjä jatkamme toistaiseksi.

Toimintaamme ohjaavat asiakkaidemme tarpeet ja toiveet. Lääkehoidon koulutukset ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka teemme koulutuksia asiakkaan tarpeisiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Lääkehoidon tuotevalikoimaan avattiin keväällä kolme uutta ruotsinkielistä kurssia ja valikoima laajenee edelleen ensi vuonna. Toivottu Lääkehoidon perusteet suun hoidon osaajille valmistuu syksyn aikana. Lisäksi ensimmäinen sosiaalialan ammattilaisille suunnattu kurssi julkaistaan tämän syksyn aikana. Olemme myös pystyneet vastaamaan nopeasti omistaja-asiakkaiden erikoiskoulutusten tarpeeseen poikkeusaikana, jolloin verkkokoulutukset nousivat arvoon arvaamattomaan.

Syksy on uusien opintojen ja harrastusten aikaa. On välillä hyvä muistella, miksi osaaminen on tärkeää. Me mediecolaiset jatkamme nykyisten kurssien päivittämistä sekä uusien tekemistä.

Pysytään terveinä!

Paula, verkkokoulutuspäällikkö
Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena 

Lääkkeitä ja laskentaa

Kuvittele seuraava tilanne: pneumoniaa sairastava Matti on kotiutumassa vuodeosastolta ja edessä on pitkät arkipyhät. Paikallinen apteekki ei ole auki. Matille on aloitettu mikrobilääke, ja kuuri jatkuu vielä viikon kotiutumisen jälkeen. Hänelle on annettu mukaan neljän vuorokauden lääkkeet, jotta hänen ei tarvitse lähteä apteekkiin 60 kilometrin päähän vieläpä taksilla.

Lääkkeen annostusohje on 750 mg x 3, mutta käytössä olevassa valmisteessa lääkettä on 500 mg/tabletti. Tabletissa on jakouurre. On kaksi huomioitavaa asiaa:

1) Matti kotiutuu perjantaina aamupäivällä

2) Lääkeiden tulee riittää tiistaiaamuun saakka

Montako tablettia annat Matille mukaan ?

Edellä kuvasin tilanteen käytännön työstä ja esimerkin lääkelaskusta, johon laillistettu terveydenhuollon ammattilainen voi työssään törmätä. Kyseessä on annoslasku, joka on lääkehoidon perusosaamisen ydintä.

4-vuotiaalle Violalle (paino 15 kg) aloitetaan kipulääke, jonka annostusohje on seuraavanlainen:

Vuorokausiannos on 10 mg/kg kahteen annokseen jaettuna.

Lääkepullon etiketissä on ilmoitettu, että 1 millilitra sisältää lääkeainetta 25 mg.

Kuinka paljon lääkettä otat ruiskuun (eli mikä on lääkkeen kerta-annos)?

Tässä laskussa lasket lääkeannoksen koon sekä nestemäisen lääkkeen määrän. Tämä on jo haastavampi lasku, mutta perusosaamista edelleen.

Juuso on lasketteluonnettomuudessa katkaissut jalkansa. Annat hänelle kipulääkettä. Lääkeampullissa on lääkettä 10 mg/ml. Juuson annos on 3 mg.

Kuinka paljon annat Juusolle lääkettä?

Sydänsairaalle Ritvalle on aloitettu lääkeinfuusio, jonka annostusohje on 20 mikrogrammaa/kg/min. Potilaasi painaa 75 kg. Lääkkeen vahvuus on 2 mg/ml. Mikä on antonopeus, jonka ohjelmoit ruiskupumppuun?

Tässä esimerkissä potilaasi on vakavasti sairas ja kyseessä on hänen keskeisiä elintoimintoja tukeva lääke. Lääke tulee aloittaa nopeasti. Sinulla ei ole saatavilla annostustaulukkoa, josta voit katsoa ohjeen. Sinun tulee osata laskea antonopeus ja aloittaa infuusio. Aikaa ei ole hukattavaksi.

Miksi lääkelaskennan osaamista testataan? Miksi lääkelaskennan osaaminen on terveydenhuollon ammattilaisten kriittinen osaamisalue? Koska yksi pilkkuvirhe voi tarkoittaa, että 4-vuotias Viola saa kymmenkertaisen annoksen lääkettä. Tai että viimeisen esimerkin Ritva saa moninkertaisen annoksen tai vastaavasti liian vähän. Laskuvirheen vuoksi potilasturvallisuus siis vaarantuu. Huomasithan muuten, että annostusohje oli mikrogrammoja minuutin aikana. Ruiskupumppuun ohjelmoidaan kuitenkin millilitroissa tunnin aikana, ja lääkkeen vahvuus on milligrammoja millilitrassa. Kyseessä oli siis yksiköiden muuttamista.

Jos et tarvitse päivittäin lääkelaskennan osaamista, on erityisen tärkeää, että

1) työyksikössäsi on ohjeet riskilääkkeiden varalle helposti saatavilla, ja että

2) sinä ammattilaisena ylläpidät lääkelaskennan osaamistasi, kertaat ja harjoittelet.

Terveydenhuollon ammattilaisten lääkelaskennan osaamista testataan säännöllisesti. Se on kriittinen osaamisalue potilasturvallisuuden näkökulmasta.

Me Mediecolla olemme sinun, osaavan ammattilaisen tukena. Lääkelaskennan itseopiskelupaketti kuuluu kaikkiin lääkehoidon perusosaamista varmistaviin koulutuksiin. Jos tuntuu siltä, että et hallitse laskemista – harjoittele ja pidä yllä osaamistasi!