Tarinat

Ideasta verkkokoulutukseksi – Mitä uutta kurssitarjottimella vuonna 2021?

Sisällöntuotannon prosessi eli matka ideasta valmiin tuotteen äärelle kestää tovin aikaa. Joskus idea on hyvinkin konkreettinen – hammashoitajilla ja suuhygienisteillä on tarve omalle lääkehoidon osaamista varmistavalle koulutukselle. Nykyinen lääkehoidon koulutus ei palvele heidän tarpeitaan. Toisinaan idea on pelkkä yläkäsite – sosiaalialan moninaiset koulutustarpeet. Molempien ideoiden matka tuotteeksi on kestänyt useamman vuoden ja molemmista ideoista syntyneet koulutukset avataan 1.1.2021.

Sosiaalialan koulutustarpeita on kartoitettu jo parin vuoden ajan ja toinen verkkokoulutusprojekti nyt esitellyn lisäksi on myös valmistumaisillaan – palaan tähän uudessa tarinassa  ensi vuoden puolella. Teeman ympärillä on pyörinyt useita koulutusaiheita työpöydälläni, mutta minulta on puuttunut asiantuntija sisällöntuotantoon.  Viime keväänä palaset loksahtivat kohdalleen ja löysin sisällöntuottajakumppaniksi sosiaalialan kirjaamiseen perehtyneen Heidi Ilmosen Salus Qualitas Consulting Oy:stä. Heidillä on pitkä kokemus sosiaalialan rajapinnalta kouluttajana niin kirjaamiseen, tietosuojaan kuin laatutyöhön liittyen.

Määrämuotoisen kirjaamisen ABC -kurssin tuotanto käynnistyi napakasti samaan aikaan kuin COVIDin ensimmäinen aalto pyyhkäisi Suomen yli ja siirsi meidät etätöihin. Asetimme yhteiset tavoitteet kurssille, määrittelimme sisältörungon ja analysoimme kohderyhmät. Palaveerattiin kuukauden sykleissä maaliskuusta syyskuulle ja kurssin sisältö oli valmis podcasteineen ja videoineen. Valmistumassa oli uudenlaista Mediecoa uudenlaisine aiheineen ja digitaalisine sisältöineen. Syksyn aikana kurssia on pilotoitu ja pian lähetämme lapsen maailmalle. Varsinainen kurssin tuotanto kesti hyvän suunnittelun ja tiiviin ajankäytön vuoksi puolisen vuotta.

Palautetta pilotoinnista:

Kirjaamiseen ja sen sisältöön tuli konkreettisiakin ohjeita.”

”Yksinkertainen ja selkeä.”

Kokonaisuus oli mielestäni onnistunut, tukee erilaista oppimista.”

Lääkehoidon koulutus suun terveydenhuoltoon -projekti käynnistyi 2019 alkuvuodesta. Sisällöntuottajakumppaneiksi sain suun terveydenhuollon ammattilaisia OYS:stä ja Rovaniemen kaupungilta. Anita, Katariina, Reija ja Anne ovat työskennelleet sisällöntuottajina ja asiantuntijoina tässä projektissa oman työn ohella. Kun työtä tehdään oman päivätyön ohella, tapaamiset järjestetään työajan ulkopuolella ja prosessi on luonnollisesti pitkäkestoisempi. Kurssin suunnitteluvaiheessa kävin tutustumassa kohderyhmän työhön paikan päällä OYS:n hammas- ja suusairauksien klinikalla ammattilaisten opastuksessa. Tämä oli hieno ja koulutuksen suunnittelua palveleva kokemus! Samalla sain kuvan siitä, millaista osaamista kohderyhmään kuuluvilta ammattilaisilta vaaditaan.

Projektin kuluessa olemme keskustelleet paljon työnkuvista, työn jaosta ja työn vaatimuksista. Lisäksi olemme kysyneet potentiaalisilta käyttäjiltä mielipiteitä kurssin sisältöön ja ottaneet ne huomioon mahdollisuuksien mukaan. Näkemyksiä on saatu sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon osalta. Tavoitteena oli tehdä lääkehoidon osaamista kehittävä ja varmistava, käytännönläheinen kurssi, joka palvelee kaikkia suun terveydenhuollon ammattiryhmiä työyksiköstä riippumatta

Kurssi on pilotoitu ja palautteeseen en voi olla kuin tyytyväinen.

”Tämä on innostava kurssi”

”Suunnattu paremmin meille kuin edelliset kurssit.

Hyvää on myös se, kun käsitellään hammashoidon omia aineita ja tapauksissa on omaan työhön liittyviä asioita.

”Suun terveydenhuolto oli otettu sisällössä huomioon.” – se oli tavoitekin!

Medieco – osaavien ammattilaisten tukena myös vuonna 2021! 

Vuodenvaihde on vedenjakaja. Tähtäämme uudistukset aina tähän ajankohtaan: lanseerataan uudet tuotteet ja julkaistaan päivitetyt versiot. Mitä lähemmäs joulukuun loppua tullaan, sitä enemmän pohdin, mikä järki on saada kaikki valmiiksi vuoden vaihteeseen mennessä. Mutta loppuvuoden rutistus antaa mahdollisuuden aloittaa uusi vuosi puhtaalta pöydältä. Vietämme joululoman vailla työhuolia ja deadlinen paukkumista – ne ovat tulleet vastaan jo ennen lomaa.

Rentouttavaa joulun aikaa toivottelee koko tiimin puolesta toivottelee Tanja.

#töissämediecolla – Tarinaa meistä

Tavallinen työpäivä etätoimistoilla sisältää puheluita ja palavereja, koko Mediecon väelle yhteisiä pienempiä pähkinöitä purtaviksi ja laajempia haasteita ratkottaviksi. Kaikilla meillä on myös omia mielenkiintoisia projekteja työn alla, osa on alkumetreillä ja osa jo valmiimpana. Tärkeitä hetkiä ovat päivittäiset kohtaamispisteet asiakkaiden kanssa sekä asiakastukipyyntöjen käsitteleminen ja ratkaisujen etsiminen. Tämän joukkueen vahvuuksia ovat saumaton yhteistyö, avoimuus ja arvostaminen, tarmokas tekeminen ja toisen kannustaminen, luottamus ja vahva sitoutuminen – näillä pääsenkin hehkutuksessani hyvään alkuun.

Thomas aloitti Mediecossa vuosi sitten syksyllä, keskittyen aluksi lääkehoidon perusosaamisen kurssien ruotsinnoksiin. Koko tämän erikoisen koronavuoden ajan Thomas on käännöstyön lisäksi perehtynyt asiakastukitehtäviin. Hän on ottanut asiakastuen haltuun haasteellisessa tilanteessa, jossa vastauksia ja neuvoja ei olekaan voinut etätöistä johtuen kysyä sermin takaa huikkaamalla. Valtaosa eri kanavien kautta tulevista tukipyynnöistä kulkee ja hoituu nykyisin Thomasin kautta. Hän myös käsittelee koulutusilmoittautumiset. Ennen Mediecolle siirtymistä Thomas on työskennellyt yli 15 vuoden ajan anestesiahoitajana. Kun polkujuoksuun hurahtanut tulokas laitettiin ideoimaan virkistyspäivää, ehdotti hän suunnistamista ja taidegalleriakävelyä – ja sitten mentiin!

Teemme monenlaista yhteistyötä koulutusasiantuntijoiden, sisällöntuottajien ja eri palveluntarjoajien kanssa. Tanja on Mediecon linkki yhteistyökumppaneiden suuntaan. Farmaseutin ja sairaanhoitajan koulutuksen omaavana Tanja on meidän puolelta ykköshenkilö sisällöntuotannossa. Tämä tehopakkaus ja ideanikkari on kiinnostunut monipuolisesti kaikesta. Tanja onkin leikkimielisesti saanut meiltä työkavereilta tittelin KAA, kaikkien alojen ammattilainen. Tanja on ollut Mediecolla kolmen vuoden ajan kehittämässä verkkokoulutuksia – aiemmin hän on teho-osaston farmaseuttina lähikouluttanut niin opiskelijoita kuin terveydenhuollon konkareitakin.

Paula on joukkueemme kapteeni, tiiminvetäjä ja lähiesimies. Medieco-vuosia on kertynyt jo vajaa 14. Paulalla on vahva koulutustausta, hän on kauppatieteiden maisteri, IT-tradenomi ja lisäksi hän on suorittanut koulutusteknologian opintoja. Parhaillaan suoritettavana on johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto. Yksi Paulan vahvuuksista on periksiantamattomuus. Mediecossa on käynnissä sisäisiä ja ulkoisia projekteja, joiden tarkoituksena on tehostaa prosessien sujumista sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta. Näissä projekteissa vetäjänä toimii Paula.

Tämän hehkutuksen on kirjoittanut Mari. Olen koulutukseltani kätilö ja nyt yhteistyössä tiimin kanssa synnytellyt Mediecon verkkokoulutuksia kolmen vuoden ajan. Olen vastannut pääasiassa asiakastuesta, työskennellen samalla kurssituotannoissa, verkkokoulutusten ylläpidossa ja järjestelmien parissa. Työkaverit sanovat, että olen tarkka ja touhukas. Meillä on tiivis ja toimiva tiimi. Tässä porukassa on kyllä mukava tehdä työtä. 

Ihanaa joulun odotusta kaikille teille toivottaen,

Mari, asiakastukikoordinaattori
Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena 


Ps. #töissämediecolla on meidän rento hastag, jota käytämme lausahduksissa, hauskoissa ja haastavissa hetkissä miltei päivittäin. Kenties tämä risuaita vilahtelee jatkossa somessakin enemmän – pysy kuulolla!

Asiakastuen kuulumiset ja top 3 tiedustelut

Mediecon asiakastuessa aloitti tammikuussa uusi työntekijä Thomas Wihlman. Näin hän kuvailee kokemuksiaan:

”Aloittaessani asiakastuessa ajattelin, että tämä on varmasti mukava ja mielenkiintoinen tehtävä. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, joten ihmisten auttaminen on lähellä sydäntäni. Perehdytyksen alussa kävimme läpi tavallisimpia tilanteita, joita asiakastuessa pääsee ratkomaan. Tammikuu ja helmikuu menivät nopeasti ja aloin pääsemään hieman jyvälle asiakaspalvelussa. Maaliskuun puolivälissä kaikki muuttui ja alkoi etätyöjakso, joka on kestänyt nyt noin puoli vuotta. Kaikki siirtyi verkkoon: keskustelut, palaverit ja perehdytys. Oli otettava härkää sarvista ja otettava vastuu koko asiakaspalvelusta. Sain tietysti apua kollegoiltani. Kun nyt olen ollut asiakastuessa useamman kuukauden, minulle on muodostunut kuva asioista, jonka vuoksi ihmiset ottavat yhteyttä asiakaspalveluumme.”

Asiakastuen top 3 kysytyimmät asiat:

1) Käyttäjätunnus hukassa

Eniten yhteydenottoja tulee siksi, että asiakas ei ole saanut käyttäjätunnusta. Syynä tähän ovat esimerkiksi väärin ilmoitettu sähköpostiosoite tai viestin joutuminen roskapostikansioon. Mikäli käyttäjätunnusviestiä ei ole tullut sähköpostiin parin päivän – viikon sisällä ilmoittautumisesta kannattaa olla yhteydessä asiakastukeemme. Käsittelemme ilmoittautumisia arkipäivisin.

2) Todistus kadoksissa

Toiseksi useimmin yhteydenotto asiakastukeen koskee todistusta. Todistus tulee kurssille saataville hyväksytyn tenttisuorituksen jälkeen. Yleinen käytäntö on, että todistus tulostetaan ja se esitetään työnantajalle. Todistus on aina hyvä avata ja tarkistaa, vaikka sitä ei tulostaisikaan saman tien. Useimmissa lääkehoidon kursseissa todistus myös lähetetään automaattisesti työntekijän sähköpostiin. Mikäli todistus ei ole tallessa tai sitä ei löydy oppimisympäristöstä, voi työntekijä itse tiedustella todistusta asiakastuesta.

3) Desimaalierotin lääkelaskennan tentissä

Kolmanneksi eniten asiakastuesta kysytään lääkelaskennan tentin desimaalierottimesta. Uusimmissa lääkelaskennan tenttikysymyksissä desimaalin erottimina käytetään pistettä. Tämän taustalla on tekninen asia eli ohjelmakoodi, johon emme valitettavasti pysty itse vaikuttamaan. Tentin aloitusnäkymässä ohjeistetaan oikea desimaalierotin. Mikäli lääkelaskutenttisi on hylätty desimaalierottimen vuoksi, voit olla yhteydessä asiakastukeemme.

Otamme mielellämme palautetta vastaan, jotta voimme edelleen kehittää verkkokoulutuksia ja asiakastukeamme. Otathan yhteyttä, mikäli jonkin asia askarruttaa. Voit myös kurkata usein kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia nettisivuiltamme. Asiakasorganisaatioidemme yhteyshenkilöille olemme tehneet Assi-asiakassivun.

Mukavia opiskeluhetkiä ja hyvää talven odotusta!

Thomas, asiakastukihenkilö

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena