Asiakastarina: DigiLaphan käyttöä koulutetaan Mediecon alustalla

Lapin hyvinvointialueella on otettu vuoden 2025 aikana käyttöön DigiLaphan asiointipalvelu. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat palvelun avulla aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain. Kun ammattilaisten kouluttaminen palvelun käyttäjiksi tuli ajankohtaiseksi, tuotettiin Medieco eLearniin DigiLapha -valmennuksen verkkokurssi.

DigiLapha uudistaa digiasioinnin Lapin hyvinvointialueella

DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus. Se tarjoaa uuden tavan asioida digitaalisesti ja tulee jatkossa toimimaan ensisijaisena digitaalisen asioinnin kanavana koko Lapin hyvinvointialueella. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat palvelun avulla aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.

Palvelu on otettu käyttöön vaiheittain vuodesta 2025 alkaen. Kesäkuusta alkaen rovaniemeläiset ovat päässeet asioimaan palvelussa Sairaanhoitaja-chatin ja yhteydenottolomakkeen kautta. Syyskuun alussa palvelu laajentui terveysasemien kiireettömällä yhteydenottolomakkeella sekä etälääkärin vastaanotolla. Lapin hyvinvointialue kertoo tiedotteessaan, että myös saamenkielisiä palveluita siirtyy palveluun syksyn 2025 aikana.

DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu

Kuva: DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä hallintopalveluja. DigiLapha toimii mobiilisovelluksena ja selaimessa. Palveluun kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella. (Lähde: https://lapha.fi/digilapha)

 

DigiLapha-uudistus poiki myös ammattilaisten kouluttamistarpeen

Helmikuussa 2025 saimme yhteydenoton Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut -yksiköstä. Suunnitteilla oli DigiLaphan valmennus, jolla ammattilaiset koulutettaisiin palveluntuottajiksi. Valmennukseen sisältyi myös itseopiskeluosuus, joka tultaisiin tekemään Medieco eLearn oppimisalustalle. Kurssin suunnittelijana toimi Suunnittelija Pia Yliräisänen-Seppänen ja projektissa Mediecon puolelta olivat mukana Pauliina ja Iida.

Koska kouluttamisen tarve on tässä tapauksessa Laphalla jatkuvaa, oli kurssityötila-palvelumalli luonteva valinta. Lisäksi Lapha tilasi 10 lisätyötuntia Mediecolta kurssin rakentamiseen, jotka käytettiin kurssin käyttäjäkokemuksen parantamiseen.

DigiLaphan valmennuksessa päätavoitteena on, että Laphan ammattilaiset ovat osaavia ja tuottavat laadukkaita digipalveluja asiointialustan asiakkaille. Lisäksi koulutuksella pyritään kehittämään verkkovuorovaikutus- ja ohjaustaitoja, vahvistamaan tietoturvaosaamista sekä lisäämään ymmärrystä Laphan digitaalisista palveluista ja tukikanavista.

DigiLapha-valmennuksen verkkokurssi

Verkkokurssin rakentaminen lähti käyntiin helmikuussa ja eteni Pian toimesta nopeasti kevään 2025 aikana. Maaliskuussa pidimme verkkotapaamisen kurssin tekemisen lomassa nousseista kysymyksistä ja pyrimme vinkeillämme auttamaan Piaa kurssin tuottamisessa.

Kurssi toteutettiin H5P:n Course Presentation -aktiviteeteilla ja se kattaa kuusi aihekokonaisuutta. Kurssilla käsitellään asiointialustaa, asiakastyötä, Chatin käyttöä ja etätapaamista asiakastyössä sekä palvelun kirjaamista potilastietojärjestelmiin.

 

DigiLapha koulutusmateriaali Medieco eLearn -oppimisympäristössä.

Kuva: Koulutusmateriaalissa on havainnollistettu opetettua asiaa sovelluksen kuvilla.

 

Kurssi pilotoitiin asiantuntijajoukon toimesta ja julkaistiin työntekijöiden käyttöön toukokuun lopussa 2025. Kurssille työntekijä pääsee kirjautumalla Medieco eLearniin työpaikkansa käyttäjätunnuksilla ja etsimällä kurssivalikoimasta DigiLaphan valmennus -kurssin. Oppimisympäristö tunnistaa henkilön olevan Lapin hyvinvointialueelta, siispä kurssialueelle vain liitytään ilman kurssiavaimia tai salasanoja.

DigiLaphan valmennuksen kuvake Medieco eLearnissa.

Kuva: Kurssi julkaistiin toukokuussa 2025.

 

Jatkokehitystä ja uusia palveluja kohti

Koska DigiLapha täydentyy jatkuvasti uusilla palveluilla, päivittyvät myös verkkokurssin sisällöt. Kesän aikana kurssi onkin jo täydentynyt esimerkiksi kahdella uudella kirjaamiseen liittyvällä testillä – terveyden- ja sosiaalihuollon työntekijöille on omansa.

”Seuraamme valmennuksen sisältöjä ja pyydämme työntekijöitä palautetta, jonka perusteella teemme muutoksia. Koska digitaaliset palvelut kehittyvät jatkuvasti, on tärkeää, että sisältöä voidaan päivittää helposti ja tämä on onnistunut hyvin.” Pia Yliräisänen-Seppänen kommentoi.

”Mediecon osalta haluamme kiittää kurssin tekijöitä aktiivisesta otteesta ja hyvästä yhteistyöstä. Vaikka suurimman työn kurssityötilapalveluissa tekeekin asiakas, on ollut ilo tukea ja seurata näin sujuvasti hoidettua projektia.” toteaa Mediecon verkkokoulutusasiantuntija Pauliina Halla.

Olemme verkko-oppimisen asiantuntija. Tarjoamme laadukkaita verkkokoulutuksia sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille osaamisen kehittämisen ja ylläpitämisen tueksi.