TERVETULOA MEDIECON ASIAKASSIVULLE!
Tältä asiakassivulta löydät hyvinvointialueiden laskutusavaimet ja mahdollista asiakkuuskohtaista ohjeistusta.
Ohjeita Medieco eLearn -käyttäjäksi rekisteröitymiseen, koulutuksiin ja perehdytyksiin ilmoittautumiseen sekä vastauksia ongelmatilanteisiin löydät tältä sivulta Ohjeet -osiosta. Erillistä salasanaa ei tarvita.
Esihenkilöt ja muut tenttejä valvovat henkilöt saavat salasanat ensisijaisesti oman työnantajansa tai yksikkönsä yhdyshenkilöltä. Asiakaspalvelumme auttaa tarvittaessa laskutusavainten ja tentinvalvonnan salasanojen suhteen.
Huom! Ohjeissa tai tällä asiakassivulla ei ole tentinvalvontaan liittyviä salasanoja.
Ajankohtaista
MEDIECO ELEARN -OHJEET
Tältä sivulta löydät ohjeistusta ongelmatilanteisiin sekä yleisiä ohjeita mm. itserekisteröitymiseen ja kursseille ilmoittautumiseen liittyen. Tällä sivulla ei ole tentinvalvontaan liittyviä salasanoja.
Ohjeet on jaettu kolmeen osaan:
Viimeaikaisia muutoksia
16.12.24 alkaen Lapin hyvinvointialueen työntekijät kirjautuvat käyttäen työnantajan myöntämiä kirjautumistunnuksia. Oppimisympäristön käyttäjäksi ei voi enää rekisteröityä käyttämällä @lapha.fi -sähköpostiosoitetta.
Tunnus ja kirjautuminen
Miten kirjaudun kotikoneelta? (Lapha, Soite, Kainuu, Pohde)
Kirjautuminen työpaikan ulkopuolella (Vaatii vahvan tunnistautumisen, ohje alempana)
1. Mene osoitteeseen https://elearn.medieco.fi
2. Valitse Pohde, Kainuu, Soite, Lapha (AD) -kirjaudu
3. Valitse oma hyvinvointialue
4. Syötä Pohteen sähköpostiosoitteesi sekä kirjautumistunnuksen salasana (sama salasana, jolla kirjaudut työpaikan tietokoneelle)
5. Saat puhelimeesi tekstiviestillä kertakäyttökoodin, jonka syötät pyydettyyn kenttään.
-
Tämä edellyttää, että olet aiemmin ottanut vahvan tunnistautumisen käyttöön työpaikan koneella.
Katso video Hyvinvointialueen työntekijän kirjautumisesta: TÄSTÄ (Videoesimerkissä Pohteen kirjautuminen, mutta Kainuun, Soiten ja Laphan kirjautuminen on samankaltainen)
Muistettavaa
-
Muista aina työskentelyn päätteeksi kirjautua ulos verkko-oppimisympäristöstä.
-
Huolehdi tietoturvallisesti omista kirjautumistunnuksistasi ja salasanoistasi.
Ongelmien ilmetessä
Jos sinulla on verkkotunnus- tai salasanaongelmia, ole yhteydessä oman organisaatiosi tietohallintoon tai IT-palveluiden tukeen.
Vahvan tunnistautumisen käyttöönotto työpaikan verkossa
-
Avaa sähköposti työpaikan verkossa.
-
Valitse oikeasta yläkulmasta omat nimikirjaimesi.
-
Valitse Näytä tili → Turvatieto → Päivitä tiedot.
-
Valitse kirjautumismenetelmäksi Puhelin.
-
Valitse maaksi Suomi ja kirjoita puhelinnumerosi kenttään ilman ensimmäistä nollaa. Paina Seuraava.
-
Saat puhelimeesi vahvistuskoodin tekstiviestinä. Syötä koodi tietokoneen sivustolle.
-
Viimeistele SMS-autentikointi seuraamalla näytön ohjeita.
Minulla ei ole käyttäjätunnusta Medieco eLearniin. Miten rekisteröidyn?
Jos työnantajallasi on asiakkuus Mediecon kanssa eikä sinulla ole aiempaa käyttäjätunnusta, voit rekisteröityä käyttäjäksi eli tehdä itse tunnuksen oppimisympäristöön.
Jos sinulla on jo aiemmin luotu tunnus, älä tee uutta. Käytä olemassa olevaa tunnustasi.
Jos työnantajallasi ei ole asiakkuutta Mediecon kanssa, et voi luoda tunnusta etkä ilmoittautua Medieco eLearnin verkkokoulutuksiin. Osallistuminen ei siis ole mahdollista omakustanteisesti.
Jos sinulla ei ole vielä ollut tunnusta, voit tehdä sen seuraavasti:
- HUOM! Et voi tehdä tunnusta sähköpostiosoitteella, joka päättyy @lapha.fi, @soite.fi, @kainuu.fi, tai @pohde.fi eivätkä näiden hyvinvointialueiden työntekijät saa rekisteröityä itse tätä kautta esimerkiksi @gmail-sähköpostiosoitetta käyttäen. Poikkeuksena tässä ovat ne sijaiset, jotka ovat saaneet erillisen ohjeen esihenkilöltään.
- Mene Medieco eLearn-kirjautumissivulle https://elearn.medieco.fi/
- Valitse Rekisteröidy käyttäjäksi ja seuraa ohjeita
- Lue käyttösopimus ja hyväksy se seuraavalla sivulla laittamalla ruksi ilmoitettuun kohtaan.
- Täytä sähköposti (käyttäjätunnus) ja salasana.
- Täytä kenttiin etu- ja sukunimesi.
- Täytä työnantaja (organisaation nimi, esim. Lapin hyvinvointialue).
- Vastuuyksikkö/kustannuspaikka -kenttään voit antaa lisätietoja osastosta tai yksiköstä.
- Klikkaa: Luo uusi käyttäjätunnus
- Saat ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistuslinkin, jota klikkaamalla vahvistat käyttäjätunnuksesi.
- Käyttäjätunnuksesi on nyt valmis ja voit kirjautua oppimisympäristöön.
Voinko tehdä yhteiskäytössä olevalla sähköpostilla käyttäjätunnuksen?
Käyttäjätunnus Medieco eLearn -ympäristössä
-
Jokainen työntekijä tarvitsee oman henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen verkko-oppimisympäristössä.
-
Käyttäjätunnus muodostuu aina henkilökohtaisesta sähköpostiosoitteesta.
-
Yhteiskäytössä olevalla sähköpostiosoitteella ei voi osallistua koulutuksiin.
⚠️ Huom!
Yhteiskäytössä olevaa sähköpostiosoitetta ei missään tilanteessa saa:
-
asettaa Medieco eLearn -käyttäjätunnukseksi
-
ilmoittaa itserekisteröitymisen sähköpostikentässä
Minulla on jo käyttäjätunnus Medieco eLearniin. Miten kirjaudun? (koskee Lapha, Soite, Kainuu ja Pohde -alueiden työntekijöitä)
Kirjaudut alla olevien ohjeiden mukaan, jos olet työntekijänä Mediecon omistajahyvinvointialueella (Lapha, Soite, Kainuu ja Pohde)
Kirjautuminen työpaikan verkossa:
-
Mene osoitteeseen https://elearn.medieco.fi
-
Valitse Pohde, Kainuu, Soite, Lapha (AD) -kirjaudu
-
Valitse oma hyvinvointialueesi
-
Siirryt automaattisesti oppimisympäristöön omilla tunnuksillasi
Video: Kirjautuminen työpaikan koneelta
Kirjautuminen työpaikan ulkopuolella (Vaatii vahvan tunnistautumisen)
- Mene osoitteeseen https://elearn.medieco.fi
- Valitse Pohde, Kainuu, Soite (AD) -kirjaudu
- Valitse oma hyvinvointialue
- Kirjoita työsähköpostiosoitteesi ja sama salasana, jolla kirjaudut työpaikan tietokoneelle.
- Saat puhelimeesi tekstiviestillä kertakäyttökoodin → syötä koodi pyydettyyn kenttään. ⚠️ Huom! tämä edellyttää että olet ottanut vahvan tunnistautumisen käyttöön työpaikan koneelta
Video: Kirjautuminen kotikoneelta
Muistettavaa
-
Kirjaudu aina ulos oppimisympäristöstä työskentelyn päätteeksi
-
Huolehdi tietoturvallisesti käyttäjätunnuksistasi ja salasanoistasi
Minulla on jo käyttäjätunnus Medieco eLearniin. Miten kirjaudun? (Muiden organisaatioiden työntekijät ja ne omistajahyvinvointialueiden työntekijät, joilla ei ole työnantajan kirjautumistunnuksia)
Kirjaudut alla olevan ohjeen mukaan, jos
- olet työntekijänä omistajahyvinvointialueella, mutta sinulla EI ole työnantajan myöntämiä kirjautumistunnuksia (esim. lyhytaikaiset sijaiset)
- olet muun organisaation työntekijä
- olet opiskelija tai muu oppimisympäristön käyttäjä:
- Mene Medieco eLearn -kirjautumissivulle osoitteeseen: https://elearn.medieco.fi/
- Kirjaudu oppimisympäristöön alemmasta painikkeesta eli kohdasta Kirjaudu.
- Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Mikäli olet unohtanut käyttäjätunnuksesi tai salasanasi, luo uusi kohdassa ”Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi”
- Olet nyt omalla työpöydällä, josta löydät esimerkiksi sinulle avoinna olevat kurssityötilat.
Minulla on useampia tunnuksia Medieco eLearniin. Mitä tunnusta käytän?
On suositeltavaa, että käytössäsi on vain yksi käyttäjätunnus, jonka alle kertyvät kaikki koulutukset ja todistukset.
Jos sinulla on useampia tunnuksia, ota yhteyttä Mediecon asiakaspalveluun, niin yhdistämme tunnuksesi.
Yhteydenotossa kerro:
-
koko nimesi
-
aiempi käyttäjätunnuksesi (sähköpostiosoite)
-
työnantajasi (jos se on vaihtunut
Minulla on jo käyttäjätunnus Medieco eLearniin, mutta sähköpostiosoitteeni on päivittynyt enkä pääse kirjautumaan tai asettamaan uutta salasanaa. Mitä teen?
Jos et pääse kirjautumaan johtuen päivittyneestä sähköpostiosoitteesta, ota yhteyttä Mediecon asiakaspalveluun ja kerro kirjautumiseen liittyvä ongelmasi.
Nimeni on muuttunut/Käyttäjätiedoissani on virhe. Miten toimin?
Hyvinvointialuetunnuksella kirjautujat eivät voi itse muuttaa omia tietojaan, eikä Medieco voi päivittää näitä tietoja. Ota yhteyttä oman työnantajasi tietohallintoon tai ATK-tukeen tietojen päivittämiseksi.
Muut käyttäjät voivat muokata osaa tiedoistaan itse oppimisympäristössä.
Jos tilanne on epäselvä, voit olla yhteydessä Mediecon asiakaspalveluun.
Ensimmäisessä viestissäsi kerro:
-
koko nimesi
-
työnantajasi
-
käyttäjätunnuksesi (sähköpostiosoite)
-
mitä tietoa haluat korjata tai päivittää
Näin asiakaspalvelu pystyy hoitamaan asian mahdollisimman sujuvasti.
Työnantajani on vaihtunut. Käyttäjätiedoissani ja todistuksella on väärä työnantaja. Miten toimin?
Itserekisteröityneet käyttäjät voivat päivittää työnantajatiedon itse Omat tiedot -valikosta (oikea yläkulma):
- Avaa Omat tiedot
- Paina Muokkaa tietoja
- Siirry kohtaan Valinnainen kenttä
- Muokkaa työnantajatietoasi
- Tallenna tiedot
Jos et voi itse muuttaa tietoa tai asia on epäselvä, ota yhteyttä Mediecon asiakaspalveluun.
En muista Medieco eLearn -käyttäjätunnustani.
Käyttäjätunnuksesi on todennäköisimmin henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi.
-
Useimmilla käyttäjätunnus on työpaikan sähköpostiosoite, mikä on ensisijainen vaihtoehto, sillä se helpottaa samannimisten henkilöiden tunnistamista.
-
Jos sinulla ei ole työnantajan sähköpostiosoitetta, tunnuksena voi olla myös esimerkiksi @gmail.com-osoite.
Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi
- Kokeile palauttaa salasana tämän linkin kautta: https://elearn.medieco.fi/login/forgot_password.php
- Jos et tämän jälkeen vieläkään tiedä käyttäjätunnustasi, ota yhteyttä Mediecon asiakaspalveluun.
-
Kerro koko nimesi ja työnantajasi, jotta voimme auttaa mahdollisimman sujuvasti.
-
Huom.
Jos käytät hyvinvointialue-kirjautumista (Lapha, Soite, Kainuu, Pohde), tunnksesi perustuu työpaikan kirjautumis-/verkkotunnukseen.
Rekisteröidyin käyttäjäksi, mutta en ole saanut viestiä sähköpostiini.
Jos olet luonut käyttäjätunnuksen mutta et saanut vahvistusviestiä:
-
Tarkista sähköpostisi kaikki kansiot (saapuneet, roskaposti, tarjoukset). Lähetys voi kestää jopa 10 minuuttia.
-
Jos viestiä ei tule, ota yhteyttä Mediecon asiakaspalveluun ja pyydä vahvistusviestin uudelleenlähetystä.
-
Kerro nimesi, työnantajasi ja sähköpostiosoite, jolla rekisteröidyit.
-
Viesti voidaan lähettää uudelleen vain yhden kerran.
-
-
Kun olet saanut vahvistusviestin ja klikannut linkkiä, käyttäjätunnuksesi aktivoituu ja voit kirjautua sekä ilmoittautua koulutuksiin.
Kirjautuminen oppimisympäristöön onnistuu, mutta minulla ei ole avoinna olevia koulutuksia.
- Tarkista aluksi kurssien näkyvyyden asetus oppimisympäristöstä: Omat koulutukseni -listaan on hyvä valita näkyville kaikki kurssit.
- Voi olla, että kurssin käyttöoikeus on jo päättynyt. Esimerkiksi lääkehoidon kursseilla on 12 kuukauden käyttöoikeus.
- Voi olla, että sinulla on olemassa kaksi tunnusta ja kurssit ovat avoinna toisen tunnuksen alla.
- Voi olla, että olet rekisteröitynyt verkko-oppimisympäristön käyttäjäksi, mutta et ole tehnyt vielä yhtään ilmoittautumista tai et ole liittynyt yhdellekään kurssille/perehdytykseen kurssikohtaista salasanaa käyttäen.
Olen Pohteen esihenkilö. Voiko tuleva työntekijä suorittaa lääkehoidon kursseja ennen työsuhteen alkamista?
Jos töihin tulevalla työntekijällä ei ole vielä Pohteen tunnuksia, mutta hänen on välttämätöntä tutustua etukäteen oppimateriaaliin, voi hän rekisteröityä käyttäjäksi esimerkiksi gmail.com-loppuisella osoitteella. Tentti tehdään kuitenkin vasta, kun työntekijä on saanut työnantajan tunnukset.
Tässä on kirjautumis- ja ilmoittautumisohje:
- Mene osoitteeseen: Kirjaudu sivustoon | Medieco eLearn
- Paina Rekisteröidy käyttäjäksi
- Täytä lomake ( Kirjoita työnantajaksi: POHDE ja Vastuuyksikkö/kustannuspaikka -kohtaan oman työyksikön nimi)
- Vahvista tunnus sähköpostiisi tulevan linkin kautta
- Kirjaudu sisään oppimisympäristöön kohdasta Kirjaudu
- Kirjoita Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi
- Onnistuneen kirjautumisen jälkeen olet oppimisympäristön työpöydällä
- Paina Ilmoittaudu kurssille -painiketta
- Etsi kategorioista haluttu kurssi ja ilmoittaudu laskutus- tai kurssiavainta käyttäen.
- Kurssi on nyt käytettävissä ja voit tutustua oppimateriaaliin
- Ennen tentin tekemistä sinun tulee pyytää itse tekemäsi tilin yhdistämistä työnantajan tunnukseen. Ole yhteydessä Mediecon asiakaspalveluun.
Ilmoittautuminen
Miten ilmoittaudun? (Ei koske Laphan työntekijöitä)
Sinulla tulee olla käyttäjätunnus, että voit ilmoittautua kurssille. Lisäksi osalle kursseista (esimerkiksi lääkehoidon kursseille) tarvitset työyksikkökohtaisen laskutusavaimen. Ilmoittaudu niille kursseilla, jotka työnantaja on ohjeistanut suorittamaan. Kurssin käyttöoikeus alkaa välittömästi, kun olet tehnyt ilmoittautumisen.
- Sisäänkirjautumisen jälkeen olet omalla omalla työpöydällä. Kursseille ja perehdytyksiin ilmoittaudutaan Kurssivalikoima-sivulla.
- Valitse työpöydällä ollessasi Ilmoittaudu kurssille. Siirryt sivulle Kurssivalikoima.
- Lue aluksi opastusikkuna. Jos painat Lopeta opastus, ikkuna ei automaattisesti tule uudelleen näkyville seuraavilla kerroilla. Löydät opastuksen uudelleen sivun alareunasta. Valitse Katso tämän sivun opastus uudelleen.
- Tutustu kategorioihin ja niiden alla oleviin kurssivalikoimiin. Mikäli kategoriassa on enemmän kuin neljä kurssia, voit myös selata niitä kuvakkeiden vierestä löytyvillä nuolilla.
- Valitse kurssi tai työtila, johon haluat ilmoittautua. Mikäli olet epävarma siitä mille kursseille sinun tulee osallistua, kysy esihenkilöltäsi lisätietoja. Klikkaa Avaa.
- Ilmoittaudu laskutusavainta käyttäen (Huom. Lapin hyvinvointialueen työntekijät ilmoittautuvat organisaation omasta Personec OSS-järjestelmästä). Kirjoita kenttään sen organisaation tai työyksikön avain, josta kurssiosallistumisesi laskutetaan. Tarkista, että käytät oikeaa avainta! Lue mahdolliset kurssin lisätiedot ja tilausehdot ja valitse sen jälkeen Ilmoittaudu kurssille.
Miten ilmoittaudun Laphan työntekijänä?
Lapin hyvinvointialueen työntekijät ilmoittautuvat 1.9.2025 klo 10 lähtien koulutuksiin hyvinvointialueen omassa Personec OSS -järjestelmässä.
Katso lisätietoja Lapin hyvinvointialueen intranet: Kaltio.
Mikäli olet vuoden sisään ilmoittautunut laskutusavaimella, niin älä ilmoittaudu uudestaan Personec OSS-järjestelmästä. Avoinna olevat kurssit löytyvät Medieco eLearn oppimisympäristön työpöydältä kohdasta: Omat kurssini.
Mitä tietoja tarvitsen ilmoittautumisen tekemiseen?
Jotta voit ilmoittautua kursseille Medieco eLearn:ssa, tarvitset oman henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen. Eli ennen kurssille ilmoittautumista olet joko tehnyt tunnuksen itserekisteröitymällä oppimisympäristön käyttäjäksi, kirjaudut työpaikan AD-tunnuksella tai sinulla on jo aiemmin käytössäsi ollut tunnus oppimisympäristöön.
Koulutusilmoittautumisen tekemiseksi sinun tulee tietää mihin koulutukseen olet ilmoittautumassa ja mikä on työyksikkösi laskutusavain (Lapin hyvinvointialueen työntekijät ilmoittautuvat 1.9.2025 klo 10 lähtien koulutuksiin hyvinvointialueen omassa Personec OSS -järjestelmässä.Katso lisätietoja Lapin hyvinvointialueen intranet: Kaltio). Ilmoittautuminen laskutetaan pääsääntöisesti siitä työyksiköstä, joka on työntekijän käyttäjätiedoissa työnantajana/työyksikkönä. Poikkeuksia laskutettavissa tahoissa saattaa olla hyvinvointialue- ja asiakaskohtaisesti.
Mikä on laskutusavain? Miksi tarvitsen laskutusavaimen ilmoittautumiseen?
Laskutusavain on Mediecon asiakasorganisaatioilleen määrittelemä ja toimittama, asiakas- tai työyksikkökohtainen ”koodi”. Laskutusavaimella ei siis tarkoiteta asiakkaan verkkolaskujen vastaanottamiseen käytettävää osoitetta/numerosarjaa.
Laskutusavain kohdistaa työntekijän tekemän ilmoittautumisen oikean työantajan tai työyksikön laskulle. Osallistujakohtaisesti laskutettaviin koulutuksiin ilmoittautuminen ei ole mahdollista, jos työntekijä ei tiedä oman työyksikkönsä laskutusavainta.
Mistä saan työyksikköni laskutusavaimen?
Asiakasyritystemme laskutusavaimista tiedotetaan asiakkaiden yhteyshenkilöitä.
Lista hyvinvointialueiden (Soite, Kainuu ja Pohde) laskutusavaimista on julkaistu Mediecon nettivujen salasanasuojatussa Asiakassivu-osiossa.
Muiden asiakkaidemme laskutusavaimet on toimitettu/toimitetaan asiakkaiden yhteyshenkilöille.
Lapin hyvinvointialueen työntekijät ilmoittautuvat 1.9.2025 klo 10 lähtien koulutuksiin hyvinvointialueen omassa Personec OSS -järjestelmässä. (Katso lisätietoja Lapin hyvinvointialueen intranet: Kaltio).
Mihin koulutuksiin/perehdytyksiin/työtiloihin minun tulee ilmoittautua? Mitä koulutuksia minun tulee suorittaa Medieco eLearn:ssa?
Mediecolla ei ole antaa yleispätevää ohjeistusta siihen mitä kursseja työntekijän tulee suorittaa, koska valittavissa kursseissa saattaa olla eroja eri asiakkaidemme kesken. Vaaditut kurssit on hyvä selvittää ennen ilmoittautumista esimerkiksi omalta esihenkilöltä, koulutusvastaavalta tai työnantajan koulutuksiin liittyvistä ohjeistuksista. Alla olevasta kuvasta näet suosituksemme lääkehoidon perusosaamisen kurssin valitsemisesta.
Voinko oppimisympäristössä esihenkilönä tehdä ilmoittautumisen työntekijän puolesta?
Oppimisympäristöön rekisteröidytään henkilökohtaisesti. Esihenkilö tai muu yhteyshenkilö ei lähtökohtaisesti voi tehdä rekisteröitymistä työntekijän puolesta.
Jokainen työntekijä ilmoittautuu koulutukseen omaa henkilökohtaista käyttäjätunnustaan käyttäen. Esihenkilö tai muu yhteyshenkilö ei voi ilmoittaa työntekijää.
Mitä tarkoittaa kurssialueelle liittyminen? Miten pääsen kurssialueelle kurssiavainta käyttäen?
Osassa kursseja ja työtiloja on käytössä itserekisteröityminen eli liityt itse kurssialueelle. Tämä tarkoittaa, että ilmoittautumista eli työyksikön laskutusavaimen käyttöä ei välttämättä tarvita. Osalle kursseista pääset joko suoraan kurssin etusivun painikkeesta tai antamalla kurssiavaimen vaadittuun kenttään.
Esimerkki 1. Kurssiavainta ei vaadita:
Esimerkki 2. Kurssiavain vaaditaan:
Tämän jälkeen olet mukana kurssilla ja siirryt sen etusivulle.
Huom! Osassa koulutuksia saattaa lisäksi olla vaatimuksena osallistujan työnantajatietojen täsmääminen koulutuksen asetuksissa määriteltyihin taustavaatimuksiin.
Mistä saan kurssiavaimen, jolla itserekisteröidyn kurssialueelle tai työtilaan?
Ensisijaisesti kurssiavainta/salasanaa välittää koulutuksen, perehdytyksen tai muun työtilan sisällöstä vastaavan tahon yhteyshenkilö. Tarvittaessa Mediecon asiakaspalvelu auttaa kurssiavainten kanssa.
Voinko tilata materiaalia omaan sähköpostiini?
Materiaalit löytyvät sähköisenä verkko-oppimisympäristöstä. Niistä ei ole olemassa sähköpostilla toimitettavia, tulostettavia versioita eikä verkkokoulutusten tai -perehdytysten materiaaleja pääsääntöisesti voi tulostaa.
Mistä tiedän kauanko tunnukseni tai ilmoittautumiseni on voimassa?
Käyttäjätunnukset ovat voimassa oppimisympäristössä määräajan. 6 vuotta kokonaan käyttämättömänä olleet tunnukset poistetaan kaksi kertaa vuodessa. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa poistetaan ne tunnukset, joilla ei ole kolmeen vuoteen lainkaan kirjauduttu.
Pääsääntöisesti käyttöoikeudet kursseille ovat voimassa 12 kk. Kurssikohtaisia eroja saattaa olla.
Olen ilmoittautunut väärään koulutukseen. Miten toimin?
Ole yhteydessä tuki@medieco.fi.
- Ilmoittautuminen voidaan perua siinä tapauksessa, että ilmoittautuja on ollut yhteydessä virheellisestä ilmoittautumisesta Mediecon asiakaspalveluun seitsemän (7) vuorokauden kuluessa ilmoittautumisajankohdasta.
Olen saanut kurssille vierailijatunnuksen. Miten käytän vierailijatunnusta?
Vierailijatunnus on tarkoitettu lähinnä materiaalin lukemiseen, kurssille tutustumiseen eikä se ole kenenkään henkilökohtainen tunnus. Sillä ei siis esimerkiksi voi suorittaa koulutuksia, osallistua tenttiin tai täyttää palautelomaketta.
Vierailijatunnukseen kuuluu suora linkki ja kurssin hallinnoijan asettama salasana. Salasana voi olla määräaikainen eli mikäli aiemmin käyttämäsi vierailijatunnuksen salasana ei enää toimi, on se todennäköisimmin vaihdettu hallinnoijan toimesta. Vierailijatunnus on myös saatettu ottaa kokonaan pois käytöstä. Ongelmatilanteissa ole ensisijaisesti yhteydessä koulutuksen tai työtilan yhteyshenkilöön.
Tilaus- ja peruutusehdot
Ennen ilmoittautumisen tekemistä työntekijän tulee lukea huolellisesti tilausehdot ja hyväksyä ne – muussa tapauksessa ilmoittautumista ei saa vietyä eteenpäin. Ilmoittautumiset ovat sitovia ja tehdyt ilmoittautumiset ne laskutetaan aina. Medieco laskuttaa ilmoittautumiset pääsääntöisesti siitä työyksiköstä, joka on työntekijän käyttäjätiedoissa työnantajana/työyksikkönä. Poikkeuksia laskutettavissa tahoissa saattaa olla hyvinvointialue- ja asiakaskohtaisesti.
Ilmoittautuminen voidaan perua siinä tapauksessa, että ilmoittautuja on ollut yhteydessä virheellisestä ilmoittautumisesta Mediecon asiakaspalveluun seitsemän (7) vuorokauden kuluessa ilmoittautumisajankohdasta.
Itseopiskelumateriaalit ja tentit
Mistä löydän tietoa lääkehoidon verkkokursseista ja tenteistä?
Tutustu lääkehoidon koulutuksiin verkkosivujen Koulutustarjonta -sivulla.
Voinko esihenkilönä tutustua oppimateriaaliin?
Ole yhteydessä Medieco asiakaspalveluun, niin voimme avata tutustumisjakson Lääkehoidon perusosaamisen -oppimateriaaleihin.
Voiko työntekijä harjoitella tenttiä?
Lääkehoidon perusosaamisen kurssien osallistujilla on mahdollisuus itserekisteröityä lääkelaskennan kurssityötilaan. Itseopiskelumateriaali sisältää teoriaopetusta ja videoita sekä harjoituslaskuja ja harjoitustenttejä.
Lääkehoidon perusosaamisen kursseista on saatavilla 10 kysymyksen harjoitustentit (9 teoriakysymystä ja yksi lääkelaskukysymys). Harjoitustentin avulla on mahdollisuus tutustua tenttiin vastaamiseen verkko-oppimisympäristössä.
Kuinka monta suorituskertaa tenteissä on?
Lääkehoidon kurssien tenteissä on kuusi erillistä suorituskertaa sekä teoria- että lääkelaskuosiossa. Lääkelaskutenteillä ei ole viivettä ensimmäisen ja toisen suorituksen välissä. Muiden suorituskertojen sekä teoriatenttien välissä on aina 12 tunnin viive. eli hylätyn tentin jälkeen tenttiä ei pysty välittömästi yrittämään uudelleen. Suorituskerrat on avoinna 12 kuukauden ajan kurssin avautumisesta.
Ensihoidon tenteissä on kuusi suorituskertaa ja tentti on avoinna 6 kuukautta. Ensihoidon tenteissä suorituskertojen välillä on 30 päivän viive.
Mikäli kaikki suorituskerrat on jo käytetty, eivät seuraavat avaudu automaattisesti, vaikka työntekijä ilmoittautuisi uudelleen samaan koulutukseen. Huomioitavaa on, että osalla asiakkaistamme on omia käytänteitä emmekä voi välttämättä avata lisää suorituskertoja tenttijälle. Jos kaikki suorituskerrat on käytetty, tarkista aina oman työpaikan käytännöt ennen yhteydenottoa asiakastukeen. Näissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä asiakastukeen hyvissä ajoin ennen seuraavia uusintakertoja.
Mistä saan työntekijöiden tenttiohjeen?
Ennen tenttitilaisuutta työntekijöille on hyvä antaa tutustuttavaksi tenttiohje.
Käytetäänkö tentissä pistettä vai pilkkua? Miksi desimaalierotin on PISTE?
Lääkelaskutentissä desimaalierotin on PISTE. Pisteen käyttäminen ohjeistetaan tentin aloitusnäkymässä sekä tenttikysymyksissä.
Pistettä käytetään desimaalierottimena johtuen tenttikysymysten taustalla olevasta ohjelmakoodista, johon Mediecossa ei valitettavasti pystytä vaikuttamaan. Lääkelaskennan itseopiskelumateriaalissa tosin on vielä harjoitustehtäviä, joissa on käytössä vanha kysymystyyppi, ja näissä osallistujan tulee vielä käyttää pilkkua. Ohjeistamme desimaalierottimen käytöstä jokaisen tentin etusivulla, mutta tästä on tentinvalvojan hyvä ohjeistaa vielä ennen lääkelaskutentin aloittamista.
Huomaa, että ennen tai jälkeen lukuarvon ei saa laittaa välilyöntiä tai muita ylimääräisiä kirjaimia/merkkejä. Mikäli vastaus sisältää muita merkkejä kuin numeroita tai väärän desimaalierottimen, ohjelma antaa virheilmoituksen puutteellisesta vastauksesta ja tentti merkitään hylätyksi.
Mikäli tentti on hylätty johtuen vääristä merkeistä, voitte olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Miten avaan tentin? Mitä asioita tentinvalvojan on huomoitava?
Salasanasuojatut tentit avaa aina tentinvalvoja.
Miten saan todistuksen suoritetusta tentistä?
Työntekijä saa muun muassa lääkehoidon koulutuksista todistuksen hyväksytyn tenttisuorituksen jälkeen. Todistus kannattaa aina avata ja tarkistaa, koska vasta avaamisen yhteydessä todistus tallentuu myös omiin käyttäjätietoihin. Mikäli tenttitilaisuudessa ei ole mahdollista tulostaa todistusta tai todistus on sovittu toimitettavaksi työnantajalle sähköisesti, voi sen ladata oppimisympäristöstä myöhemmin.
Todistukset löytyvät kurssityötilasta usein omasta erillisestä osiostaan joko tenttien alapuolelta tai koulutuksen loppupuolelta. Todistukset tallentuvat heti avaamisen jälkeen henkilön omiin käyttäjätietoihin. Vaikka käyttöoikeus kurssille olisi jo päättynyt, todistus on edelleen saatavilla oppimisympäristöstä Minun todistukseni -painikkeesta (mikäli kurssi on suoritettu v. 2020 jälkeen) niin kaun kuin työntekijällä on käyttöoikeus oppimisympäristöön.
Kuvassa nuoli osoittaa painikkeen, josta todistus avautuu ladattavaksi:
Tarvittaessa yksittäisiä vanhempia todistuksia voi pyytää asiakaspalvelustamme . Viestin yhteydessä on hyvä mainita tenttijän nimi, syntymäaika sekä työnantaja. Ensisijaisesti todistus lähetetään aina suoraan työntekijälle.
Voiko koulutusmateriaalin tulostaa?
Kaikki materiaalit löytyvät sähköisenä verkko-oppimisympäristöstä. Materiaaleja ei pääsääntöisesti ole mahdollista tulostaa eikä niistä ole sähköpostilla toimitettavia, tulostettavia versioita.
Miten saan tiedon oman yksikön työntekijöiden suorituksista?
Hyväksytyt tenttisuoritukset ovat osa lääkehoidon lupaprosessia. Käytännön näyttökokeiden järjestäminen sekä virallisen lääkehoidon luvan myöntää ja tenttisuoritustietojen rekisteriä ylläpitää työnantaja. Tarvittaessa voimme toimittaa esihenkilöille tietoja yksittäisten työntekijöiden suorituksista. Lisätietoja asiakaspalvelustamme.
Mitä tarkoittaa työtila?
Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristöä voidaan käyttää projektityöskentelyssä ja erilaisten työryhmien käytössä mm. tiedostojen ja koulutusmateriaalin jakamiseen sekä vuorovaikutteiseen toimintaan (keskustelualueet).
Työyksiköiden omissa työtiloissa voidaan järjestää koulutusta tai perehdytystä henkilöstölle/projektiin osallistuville ja jakaa informaatiota työtilan jäsenille. Työtilaa hankittaessa Medieco kouluttaa vastuuhenkilöt sisällön toteuttamiseen. Sisällön ylläpidosta vastaa työtilan hankkija.
Suurimpaan osaan työtiloista liitytään itserekisteröitymällä kurssialueelle. Osaan työtiloista vaaditaan erillinen salasana, jonka työntekijä saa pääsääntöisesti oman organisaation yhteyshenkilöltä, joka vastaa työtilan sisällöstä. Myös Mediecon asiakaspalvelu auttaa tarvittaessa.
Asiakaspalvelu
Mikäli sinulla on kysyttävää verkko-oppimisympäristön käyttöön, ilmoittautumisiin tai muihin verkkokurssiasioihin liittyen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ennen yhteydenottoa voit tarkistaa löytyisikö vastaus kysymykseesi verkkosivujen Ohjeet-osiosta tai Chatbot-palvelusta.
Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme myös viestillä tai puhelimitse
Puhelin: 040 173 4587
Puhelinajat:
ma, ti ja to 9-11 ja 14-15
pe 9-11
ke suljettu (vain palvelupyynnöt/sähköpostiviestit)
Muutos Laphan työntekijöiden kurssi-ilmoittautumisiin 1.9.2025 alkaen
Lapin hyvinvointialueen työntekijät ilmoittautuvat 1.9.2025 klo 10 lähtien koulutuksiin hyvinvointialueen omassa Personec OSS -järjestelmässä. Poikkeuksena ovat lyhytaikaiset sijaiset, joiden ilmoittautuminen ohjeistetaan erikseen.
⚠️ Huom. Laskutusavainten käyttö päättyy.
Seuraa tiedotusta Kaltiossa ja Mediecon internetsivuilla.
Muutoksia asiakaspalvelun aukioloihin 1.9.2025 alkaen / Ändringar i kundbetjäningens öppettider från den 1.9.2025
Asiakaspalvelun puhelinajat muuttuvat 1.9.2025 alkaen:
Ma, ti ja to 9-11 ja 14-15
Pe 9-11
Ke käsittelemme ainostaan viestejä ja palvelupyyntöjä
*****
Kundbetjäningens telefontider ändras från den 1 september 2025:
Må, tis och tors 9–11 och 14–15
Fre 9–11
Onsdagar behandlar vi endast meddelanden och servicebegäran
Pohteen laskutusavaimissa muutoksia
Pohteen laskutusavaimet ovat joiltain osin muuttuneet 1.4.2025. Organisaatiomuutoksen myötä myös laskutusavaimet ovat niiltä osin muuttuneet.
Mikäli aikaisempi laskutusavain ei enää toimi, tarkista laskutusavain Pohteen asiakassivuilta.