Asiakastarina: Nordlab verinäytteenotto -kurssimateriaali

Nordlab_tunnus

Kesällä 2023 Mediecolle viestittiin tarpeesta saada verkkoon verinäytteen ottamisen kurssimateriaali. Yhteydenottajana oli Nordlabin Sirpa Kuopus. Hänen toiveissa oli saada kustannussäästöjä ja joustavuutta verinäytteenoton teoriatiedon kouluttamiseen. Tässä tarinassa kerromme, miten Nordlabin Verinäytteenotto -kurssimateriaali valmistui ja kuinka ensimmäiset osallistujat ovat ottaneet kurssin vastaan.

 ”Yhteistyö Mediecon kanssa sujui todella hyvin ja saimme heiltä ehdottoman hyvän tuen koulutuksen tekoon.”

 -Sirpa Kuopus

Toteutustavaksi valikoitui kurssityötila-palvelu, jossa asiakas saa Medieco eLearn -oppimisympäristöstä tyhjän kurssityötilan käyttöönsä ja tuottaa sen sisällön itse. Kurssimateriaalin työstäminen alkoi syksyllä 2023 ja sai kunnolla vauhtia alleen keväällä 2024. Työskentelyn aikana tapasimme Teamsin välityksellä aina tarvittaessa, pääsääntöisesti yhden-kahden kuukauden välein. Työryhmä suunnitteli kurssin rakenteen, kartoitti ja kokosi kurssin osa-alueisiin liittyvän tiedon, tuotti tarvittavat uudet materiaalit sekä käsikirjoitti verkkokurssin.

Tekemisen lomassa Nordlabin työryhmän jäsenet osallistuivat myös sisällöntuottajien verkkokurssille, joka oli juuri lanseerattu tammikuun pakkasilla. Työryhmä valitsi kurssimateriaaliin sellaiset oppimisympäristön aktiviteetit, joiden arvioivat sopivan kyseisen sisällön oppimiseen.

Medieco teki oppimisympäristöön Nordlabin brändin ilmeen mukaisen mallipohjan työryhmän hyödynnettäväksi ja lisäksi avustimme tarvittavien asetusten laittamisessa ja kurssin testaamisessa. Mediecolaiset ovat oppimisympäristön pääkäyttäjiä, joten huolehdimme tässäkin projektissa kurssityötilan avaamiseen liittyvät tehtävät, kuten tausta-asetusten laittamisen. Materiaali otettiin käyttöön elokuussa 2024.

Kurssimateriaali on ollut nyt muutamia viikkoja käytössä. Millaisia kokemuksia kurssista ollaan saatu ja miten se on otettu vastaan? Saimme työryhmässäkin mukana olleelta Sirpa Kuopukselta kommentteja.

Koulutus on kaiken kaikkiaan otettu hyvin vastaan ja se vastaa palautteiden mukaan hyvin tarpeeseen.

Verkossa toteutettavan koulutuksen hyötynä on, että työntekijä voi osallistua koulutukseen joustavasti juuri silloin, kun muut resurssit sen mahdollistavat. Henkilökuntaa ei tarvitse irrottaa luentosalissa tapahtuvaan koulutukseen, joka saatettaisiin toteuttaa kaukana omasta työyksiköstä. Verkkomateriaali on työntekijöiden hyödynnettävissä myöhemminkin ja voimme kehittää sitä joustavasti työntekijöiltä saatujen palautteiden pohjalta.

Myös meillä Nordlabissa asiantuntijoilta säästyy kulkemiseen käytettyä aikaa, kun heitä ei tarvitse irrottaa luennoimaan eri paikkakunnille, vaihteleville määrille henkilökuntaa. Verkkokoulutus kattaa aiemmin lähikoulutuksissa käsitellyt aiheet ja kaikki osallistujat ovat saman tiedon äärellä. Keskustelu ja vuorovaikutus verkkomuotoisessa toteutuksessa katoaa, mutta olisihan verkkokoulutukseenkin toki mahdollista tuoda vuorovaikutteisia osioita.

Osa koulutuksen tehneistä on kokenut koulutuksen laajaksi kokonaisuudeksi. Kaikkien osallistujien ei tarvitsekaan suorittaa kaikkia osioita, vaan ainoastaan ne, joihin liittyvää tietoa työssään tarvitsee. Tosiasia kuitenkin on, että verinäytteenottoon liittyy paljon erilaisia asioita, joita pitää hallita ns. teknisen suorittamisen lisäksi. Pitää ymmärtää, mitä tekee ja miksi tekee. Oikeiden työskentely- ja toimintatapojen läpikäyminen ja kertaaminen verkossa tukee sitten siellä työyksikössä tehtävää käytännön osaamisen varmistamista. Tämän koulutuksen myötä teoria-asiat tulevat läpikäytyä kattavasti.

– Sirpa Kuopus

Miten tästä eteenpäin? Materiaali on joustavasti työryhmän päivitettävissä, mikäli näytteenottoa koskevat ohjeistukset päivittyvät, tai mikäli työryhmä saa kurssin osallistujilta hyviä huomioita sisällöstä. Kurssin täydentämisen ja päivittämisen sujuvuutta ennakoitiin jo kurssisuorituksen suunnitteluvaiheessa. Kurssille ei siten laadittu lopputenttiä tai todistusta, vaan suoritusehtona päädyttiin käyttämään palaute -aktiviteettia. Työryhmä kannustaakin osallistujia esittämään verinäytteenottoon liittyviä kysymyksiä palautelomakkeella, jolloin mieltä askarruttavia kysymyksiä voidaan jatkossa käsitellä kurssiosioissa.

Kurssityötila-palvelumalli sopi mielestäni oikein hyvin tähän projektiin. Työryhmä halusi ja sai tehdä paljon itse ja konsultoi tarvittaessa minua. Jatkossakin Nordlab vastaa sisällöstä ja materiaalin päivityksestä. Medieco auttaa sekä kurssin osallistujia että sen tekijöitä mahdollisissa teknisissä ongelmissa.

Kiitos Sirpalle, Hannalle ja Ristolle tästä käynnissä olevasta verkkokurssiyhteistyöstä. Tarinan lopuksi esitän vielä lukijalle kysymyksen siitä miltäs se sinun suunnittelemasi ja toteuttamasi verkkokoulutus voisi näyttää?

– Mari

ps. Jos olet omistajahyvinvointialueemme (Kainuu, Lapha, Soite tai Pohde) työntekijä, voit käydä kurkkaamassa löytyykö oman organisaatiosi intranetista jo tietoa Nordlabin työryhmän tekemästä koulutuksesta. Lisätietoa voit kysyä myös Mediecon asiakaspalveluportaalin kautta.

Kirjoittaja on Mediecon asiakasprojektien konkari. Eloisa ja valoisa Mari tuntee Medieco eLearn -oppimisympäristön kuin omat hupparin taskunsa ja ratkoo siten eteen tulevan ongelman kuin ongelman. Vapaa-ajalla hänet saattaa löytää kotisohvalta neulomasta tai koiran kanssa lenkiltä.