Tarinat

Erityisvastuualuetasoinen yhtenevä ensihoidon tasotestaus ei ole Suomessa itsestäänselvyys

Medieco eLearn-verkko-oppimisympäristö toimii OYS-erityisvastuualueella ensihoidon koulutus- ja tiedotusalustana. Alueellisia ensihoidon työtiloja on viisi ja niillä jokaisella on omat, asiakkaan nimeämät ylläpitäjänsä. Ylläpitäjät, koulutusvastaavat ja muut yhteyshenkilöt vastaavat alustojen sisällöistä ja rakenteista. Medieco antaa tarvittaessa tukea teknisissä asioissa ja joskus selvittelemme yhteistyössä hyvinkin kimurantteja tilanteita. Mutta tämä ei ole ensihoidon toimijoiden ja Mediecon ainoa yhteistyön muoto.

Ensihoidon ja pelastuslaitosten henkilöstö osoittaa säännöllisesti osaamistaan muun muassa ns. tasotestauksilla ja myös nämä ”ensihoidon tentit” (perustaso ja hoitotaso) suoritetaan Medieco eLearn:ssa. Tenttien päivitystyö on aina mielenkiintoinen ja yleensä useamman henkilön työpanosta vaativa projekti – niin lääkehoidossa kuin ensihoidossa. Tänä vuonna ensihoidon tenttikysymyspankin päivittämiseen on osallistunut ensimmäistä kertaa muutaman henkilön sijaan 20 ensihoitajaa ”Kuhmosta Enontekiölle”. Työryhmän koordinoijana toimii OYS-erva ensihoitokeskuksesta ensihoidon asiantuntija Juho Siltala. Juhon kommentit voit lukea tarinan lopusta.

Työryhmä on päivittänyt hoitotason tentin kysymyspankin laatimalla noin 500 täysin uutta tenttikysymystä. Päivitystyöhön on kuulunut tenttikysymysten vertaisarviointi ja oikoluku. Samassa yhteydessä perustason tentin kysymyksiä on OYS-erva ensihoitokeskuksen toimesta päivitetty ja oikoluettu. Minun tehtäväni tässä projektissa oli jatkaa oikolukua mahdollisten kirjoitusvirheiden osalta – tiedostaen sen, että 1000 kysymystä on melkoinen määrä jo pelkästään silmäiltäväksi, vaikkakin oikeinkirjoituksen tarkistusta käyttäen. Ohjelma kun saattaa herjata oikeinkirjoitettuja termejä, esim. intubaatio, pre-eklampsia, laryngiitti.. mutta varsinaiset kirjoitusvirheet tai huonosti muotoillut lauseet eivät jää aina tarkistuksissa kiinni.

Ensihoidon kysymysten päivittäminen

Oikolukemisen jälkeen muokkasin kysymykset sellaiseen tekniseen muotoon, että myös oppimisympäristö ymmärtää kysymyksen rakenteen ja oikean vastauksen – ja että se osaa antaa tenttijälle palautteen tämän valitsemaan vastausvaihtoehtoon liittyen. Kysymykset asettuivat kummassakin tentissä 20 eri kategoriaan. Tein Moodleen uudet tenttityötilat, laadin tentit ja todistukset, tarkistin monenmonta asetusta ja perustin asiakkuuksittain koulutukset Mediecon järjestelmiin. Uudistuneen kysymyspankin myötä olen lisäksi tehnyt OYS-ervan ensihoitajien käyttöön myös uudet harjoitustentit.

Kysyin Juholta tarinaan liitettäväksi palautetta projektista ja yhteistyöstä Mediecon kanssa. Hän kommentoi seuraavasti:

“OYS-ervalla työskentelee noin 1100 ensihoitajaa, joiden yhtenevä tasotestaus on monen vuoden kehitystyön ja laajan yhteistyön tulos, niin ensihoidon toimijoiden kuin Mediecon kesken. Erityisvastuualuetasoinen yhtenevä tasotestaus ei ole Suomessa itsestäänselvyys. Pohjois-Suomen ensihoitajat ja ensihoito-organisaatiot hyötyvät yhtenevästä tasotestauksesta siten, että yhdessä OYS-ervan ensihoito-organisaatiossa suoritettu tasotestaus käy osaamisen osoittamiseen kaikissa OYS-ervan ensihoito-organisaatioissa.

OYS-erva ensihoitokeskus koordinoi ja vastaa ensihoidon tasotenttien kysymysten ajantasaisuudesta ja kehittää tasotestausta kokonaisuutena. Yhteistyö Mediecon kanssa on ollut säännöllistä, helppoa ja edellytys tenttikysymysten päivitysprosessien onnistumisessa. Saamamme ohjaus uusien kysymysten teknisestä kirjaamisesta taulukko-ohjelmistoon oli edellytys sille, että 20:n ensihoitajan muodostama työryhmä onnistui laatimaan yhtenevällä tavalla tenttikysymyksiä, joiden siirtäminen lopullisen tentin kysymyspankkiin oli sujuvaa.

– Juho Siltala, ensihoidon asiantuntija, OYS-erva ensihoitokeskus”

Tämä ensihoidon kysymysten ja tenttien päivittäminen oli minunkin mielestä oikein sujuva projekti. Kiitos kuuluu kaikille projektiin osallistuneille ensihoidon ammattilaisille!

Päivittelemisiin,

Mari

ps. Kirjoitin viimeksi palautteista. Tässä tarinassa on siis myös lyhyt vastaus kirjoitusvirheitä koskeneeseen palautteeseen, jossa aivan aiheellisesti ja asiallisesti ihmeteltiin, että “eikö näitä kysymyksiä kukaan oikolue?” 😊 Uudet kysymykset sisältävät tentit otetaan käyttöön 1.9. eli mikäli ilmoittautuminen tehdään 31.8., avautuu ensihoitajalle vielä ns. vanha tentti. Palautteenne ovat tervetulleita jatkossakin!

Verkoston voimaa – verkkokurssi verkkokurssin tekemisestä

Jossain on joku, joka painii saman haasteen parissa kuin sinäkin. Kannattaako pyörää keksiä uudelleen jokaisessa Suomen kolkassa vai pitäisikö yhdistää voimat ja keksiä jotain parempaa yhdessä. Jakaa omaa osaamista muille ja oppia toisilta. Näistä ajatuksista on saanut alkunsa yliopistosairaaloiden verkkokoulutusverkoston toiminta.

Meitä on viisi tiimiä ympäri Suomen, joista Medieco edustaa pohjoisinta yliopistosairaalaa. Olemme joukko erikokoisia työyhteisöjä. Meillä on laaja verkosto yhteistyökumppaneita ja lukemattoman paljon koulutustarpeita ja -toiveita. Kaikki käyttävät Moodle-oppimisympäristössä ja laativat koulutuksia sosiaali- ja terveydenhuollon osaajille. Kuitenkin jokaisella tiimillä on oma erityisosaamisensa ja asemansa, vaikka paljon on yhteistäkin.

Yhteistyö sai alkunsa virallisesti Tampereella 4 vuotta sitten. Merkittävin yhteistyön saavutus on yhteisen koulutuksen laatiminen: verkkokoulutus, joka käsittelee verkkokoulutuksen tekemistä.

Mihin tarvitaan koulutusta verkkokurssin tekemisestä?  Mehän olemme aiheen asiantuntijoita ja osaamme tehdä verkkokurssit. Kuitenkin yhteistyön muotoja on yhtä monta kuin on verkkokurssiprojektia.

Meidän luo tullaan idean kanssa:

  • Minä haluan tehdä verkkokoulutuksen vuoteen petaamisesta. Koko meidän klinikan henkilöstön pitää käydä se.
  • Minä teen videon, jossa näytetään vuoteen petaaminen alusta loppuun. Sen jälkeen kaikki osaavat tehdä sen.
  • Laitetaan se video sekä ohje-pdf sinne teidän alustalle.

Tässä kohtaa on kuitenkin herännyt jo monta kysymystä.

  • Ratkaiseeko verkkokurssi tätä ongelmaa?
  • Mitä tällä verkkokurssilla tavoitellaan?
  • Onko tämä ongelma vain sinun klinikassa?
  • Mikä on budjetti ja aikataulu?
  • Tekeekö innokas tekijä kurssin itsenäisesti?
  • Miten oppijat saadaan oppimaan?

Tarkoitus ei ole tappaa innokkuutta vaan lyödä vähän lisää löylyä tekijän ideakiukaaseen. Hän pääsee jalostamaan ideaansa osallistumalla Verkkokurssin ABC -verkkokurssille, jossa opastetaan verkkokurssin laatiminen ideasta viimeistelyyn saakka.

Kaikki alkaa ideasta, niin myös meidän verkkokurssimme. Aivan aluksi mietitään rahaa ja aikaa: mitä maksaa ja kauanko kuluu aikaa. Videon tuottaminen on kalliimpaa ja enemmän aikaa vievää kuin tekstisisällöntuottaminen, mutta lyhytkin video on usein havainnollisempi kuin luettu teksti. Kuitenkin videon päivittäminen ja ylläpitäminen on haaste – se siis soveltuu vain tiettyihin aiheisiin. Aluksi on syytä myös määritellä, mitä verkkokurssilla tavoitellaan ja kenelle opetetaan. ”Kaikkea kaikille” on huonoin mahdollinen lähtökohta!

Seuraavaksi kääritään hihat eli aloitetaan varsinaisen verkkokurssin suunnittelu: mitä ja miten verkkokurssilla opitaan? Miten kurssi etenee ja mitä kurssilla suoritetaan? Eli pohditaan, miten kurssille asetettuihin oppimisen tavoitteisiin päästään. Oppiiko aikuinen oppija uuden kädentaidon lukemalla ohjeen ja katsomalla videon? Kenties, jos hän samalla toistaa asian käytännössä. Olisiko vuoteen petaamisen koulutus kuitenkin monimuotokoulutus,  jossa verkko-opinnot yhdistettäisiin lähikoulutukseen tai vaikka työpajaan, jossa käsitellään vuodepotilaan hoitamista laajemminkin. Yksi Verkkokurssin ABC:n tärkeimmistä viesteistä onkin koulutuksen suunnittelun merkityksen korostaminen! Kuten jo tässä esimerkissä huomataan, suunnitteluvaiheessa nousee esiin paljon kysymyksiä, joihin pitää löytää vastaukset ennen kuin meillä on toteutusta vaille valmis ja oppijoiden toimintaan toivotulla tavalla vaikuttava verkkokoulutus.

Lopuksi on jo melkein valmista eli luodaan silmäys pilotointiin ja kurssin käyttöönottoon ja julkaisuun. Myös kurssin ylläpitäminen ja päivittäminen huomioidaan eli kurkistetaan myös kurssin tulevaisuuteen.

Lyhykäisyydessään, tästä on kyse Verkkokurssin ABC:ssä. Tarkoitus on, että sinä innokas verkkokurssin suunnittelija, tiedät miten verkkokurssin suunnittelussa kannattaa edetä, jotta välttäisit verkkokurssin laatimisen pahimmat sudenkuopat.

Yhteistyössä Suomen yliopistosairaaloiden verkkokoulutusverkoston kanssa – Osaavien ammattilaisten tukena.

ps: Miten pääset osallistumaan kurssille? Tule meille ideasi kanssa…

Yhdessä osaavien opiskelijaohjaajien tukena

Medieco eLearn -verkko-oppimisympäristössä on monia omistajiemme täsmätarpeisiin tehtyjä verkkokoulutuksia. Näissä verkkokoulutuksissa sisällön asiantuntemus tulee omistajan puolelta ja me mediecolaiset tuomme koulutukseen verkkopedagogisen ja teknisen tietotaitomme. Tässä tarinassa esittelen yhden onnistuneen verkkokoulutusprojektin, jonka tuloksena syntyi Opiskelijaohjauskoulutus – Ohjausosaamisen perusteet.

Miksi päädyttiin verkossa tarjottavaan koulutukseen?

Oulun yliopistollisessa sairaalassa eli OYS:ssa toteutetaan vuosittain noin 2800 sosiaali- ja terveysalan opiskelijan harjoittelujaksoa ja noin 10000 harjoitteluviikkoa. Useissa tutkimuksissa on todettu, että henkilökunnan ohjausosaaminen tukee laadukkaan ohjauksen toteutumista ja opiskelijan oppimista.

OYS:n opiskelijaohjaajia on koulutettu ja koulutusta kehitetty yhteistyössä Oulun yliopiston hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikön kanssa. Koulutukselle on ollut suuri tarve. Lähiopetuksena järjestettyjen ohjauskoulutusten rajallinen osallistujamäärä on vaikuttanut siihen, että kaikki halukkaat eivät ole päässeet mukaan koulutukseen.

Osapuolilla heräsi ajatus verkkomuotoisesta koulutuksesta, joka tavoittaisi aiempaa laajemman osallistujamäärän. Yhteisenä toiveena oli saada opiskelijaohjauksen perusosaamisen verkkokoulutus, jota voitaisiin tarvittaessa vahvistaa syventävillä lähiopinnoilla.

Miten projekti eteni?

Verkkokoulutuksen suunnittelu ja toteutus aloitettiin Oulun yliopiston Qualment-hankkeessa. Hankkeesta saadut hyvät kokemukset kannustivat jatkamaan verkkokoulutuksen tarjoamista OYS:n henkilökunnalle. Yhteistyö Mediecon kanssa oli luonteva aloittaa, koska Mediecon verkko-oppimisympäristö oli jo kattavasti käytössä OYS:n henkilöstön täydennyskoulutuksissa.

Opiskelijaohjauskoulutuksen tavoitteeksi määriteltiin opiskelijaohjaajien ohjausvalmiuksien vahvistaminen ja käytännön oppimisympäristöissä tapahtuvan opiskelijaohjauksen laadun kehittäminen.

Opiskelijaohjauskoulutuksen tekeminen oli moniammatillinen projekti. Oulun yliopisto vastasi siitä, että oppimateriaalin pedagoginen sisältö oli näyttöön perustuvaa. Myös yliopisto-opiskelijat pääsivät tuottamaan koulutukseen materiaalia yhteistyössä muiden kanssa.  OYS:n opetustoimijat vastasivat siitä, että oppimateriaali soveltuu työelämän toimintatapoihin ja käytäntöihin. Osapuolet määrittelivät yhteistyössä koulutuksen sisällöt ja menetelmät. Mediecon tehtävänä oli tarjota koulutukselle tekninen alusta, etsiä toimivimmat tekniset ja verkkopedagogiset ratkaisut sekä toteuttaa koulutus verkkoon henkilökunnan saataville.

Millainen verkkokoulutus yhteistyöstä syntyi?

Opiskelijaohjauskoulutus – Ohjausosaamisen perusteet otettiin käyttöön syyskuussa 2021. Kurssin suunnittelusta käyttöönottoon meni aikaa noin 10 kuukautta.

Lopputuloksena syntyi itseopiskeltava verkkokoulutus, jonka kohderyhmänä on OYS:n sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita ohjaava henkilöstö. Koulutuksessa käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa opiskelijan ohjaaminen laadukkaasti, opiskelijan oppimisen tukeminen sekä opiskelijaohjaajan ominaisuudet.

Millaista palautetta olemme saaneet?

Koulutukseen on tähän mennessä ilmoittautunut jo noin 120 osallistujaa ja siitä on saatu hyvää palautetta. Ohjaajien mielestä koulutus on helppo suorittaa. Koulutuksen avulla ohjausosaamisen perusosaamisen taso on mahdollista saavuttaa nopealla aikataululla. Myös tarve oman osaamisen tason syventämiselle on; syventäville lähiopinnoille on siis selvä tilaus.

Yhteistyö OYS:n, Oulun yliopiston ja Mediecon välillä sujui hyvin ja tavoitteellisesti. OYS:n ja Oulun yliopiston työryhmä toteaa: ”Hyvä moniammatillinen yhteistyö. Asiantuntijoiden yhteissuunnittelu oli vaivatonta, yhteinen päämäärä selkeä. Mediecon suunnittelijan asiantuntijuus ja kokemus verkkokoulutuksen lopputulokseen oli suuri, erityisesti koulutuksen sisällön muokkaaminen pedagogisesti toimivaan ja mielenkiintoiseen muotoon vaihtoehtoja tarjoten ja hyödyntäen alustan mahdollisuuksia.”

Mediecon Mari Hosionaho puolestaan arvioi yhteistyötä näin: ”Projekti eteni sujuvasti ja työryhmän välinen viestintä toimi aivan erityisen hyvin. Avoimiin kysymyksiin saatiin puolin ja toisin nopeasti vastauksia. Työskentely oli mutkatonta, kun roolit ja vastuut olivat selkeät. Alkuvaiheessa tehty huolellinen suunnittelu kantoi koko projektin ajan.”

Tällaisia yhteistyöprojekteja on ilo tehdä jatkossakin!

Terveisin,
Paula, verkkokoulutuspäällikkö

Medieco – Osaavien ammattilaisten tukena!

*******************************

Tarinaa varten haastateltiin professori (TtT, SH) Kristina Mikkosta ja väitöskirjatutkija (TtM, SH) Veera Kaarlelaa (Oulun yliopisto) sekä opetuskoordinaattori Tanja Tähtistä ja opetusylihoitaja Taina Kärsämänojaa (OYS).

 Projektissa olivat mukana myös tutkija (TtM, SH) Ashlee Oikarainen (Oulun yliopisto) sekä  opetuskoordinaattorit Pirkko Sivonen, Arja Laitinen, Tiina Takku, Anne Lukkari ja Päivi Kaski (OYS).