Palautetta palautteista

 

Rakentavan palautteen antaminen ja vastaanottaminen on toisinaan aika haastavaakin. ”Ihan hyvä” on kiva kommentti, mutta  ei välttämättä anna kehittämiseen kovin paljoa eväitä. ”Interaktiivisuuden lisääminen entisestään ei olisi pahasta” kertoo meille selkeän vinkin siitä, mitä oppija on kaivannut verkkokoulutusta suorittaessaan. Tässä tarinassa nostan esille muutamia Mediecon viime vuoden aikana saamia palautteita.

Pelkästään lääkehoidon koulutusten palautelomakkeita on täytetty vuonna 2021 noin 350 kpl. Lääkehoidon kurssimateriaali – ja tenttipalautteiden lisäksi olemme saaneet palautteita myös sähköpostilla, chatilla ja puhelimitse. Mahdollisuus anonyymin palautteen antamiseen tekee napakankin palautteen jättämisestä helpompaa. Usein olisi kuitenkin mukava saada henkilökohtaisesti vastata palautteeseen, perustella tarkemmin miksi jokin asia on niin tai näin tai ihmetellä aihetta yhdessä palautteen antajan kanssa.

 

”Hyvän ja erinomaisen välillä!”

Näinkin on arvioitu Medieco eLearnia Lääkehoidon perusteet -kurssin suorittaneen terveydenhuollon ammattilaisen toimesta. Materiaalia kiitellään monipuolisuudesta, selkeydestä ja ennen kaikkea hyvistä harjoitustehtävistä. Muutaman viime vuoden aikana erilaisia tehtäviä ja esimerkkejä on lisätty kaikkiin lääkehoidon koulutuksiin. Oppiminen tehostuu, kun siellä täällä materiaalissa on eri tavalla toteutettuja tehtäviä tai käsiteltävää asiaa havainnollistavia elementtejä. Esimerkit jäävät mieleen ja auttavat oppijaa yhdistämään aiemmin oppimaansa ja kokemaansa teoriaan – ja myös toisinpäin. Päivitämme koulutusmateriaaleja vuosittain, painopisteen vaihdellessa muun muassa sisällön, oppimistehtävien, tenttikysymysten ja koulutusten käytettävyyden välillä.

 

”En osaa enkä halua käyttää, en tykkää yhtään!”

Yksi oppija toivoo enemmän kuunneltavaa materiaalia, toisella ei kaiuttimet toimi. Kolmas kysyy miten materiaalin voi tulostaa, neljäs kaipaa mobiilisovellusta. Viides ihmettelee järjestelmän kankeutta, kuudes kehuu miellyttävää ja helppoa käyttöliittymää… Kun asiakkaita on tuhansia, joukossa on luonnollisesti myös monta erilaista verkko-oppijaa, mielipidettä ja motivaation tasoa. Voi, kunpa voisimme hetkessä vastata kaikkien erilaisten verkko-oppijoiden toiveisiin ja ajatuksiin! Verkko-oppimisympäristöä ja toimintaprosesseja tullaan kehittämään tämänkin vuoden aikana yhteistyökumppanin kanssa. Voin näin anonyymisti meidän kesken sanoa, että monta koukeroa on vielä selvitettävänä ja kysymystä ratkaistavana. Taustatekijöitä, toimijoita ja kehitystoiveita on paljon sekä omistajilla että muilla asiakkaillamme – ja myös meillä mediecolaisilla.

 

”Asiakastuki toimii ja apua saa :)”

Tyypillinen asiakastukeemme tuleva yhteydenotto koskee kurssin voimassaolon tiedustelua tai kurssisuoritusta, tehdyn ilmoittautumisen tarkastamista tai unohtunutta käyttäjätunnusta. Asiakastuen toimivuus on meille tärkeä asia ja on mukava kuulla, että olette saaneet nopeaa ja ystävällistä palvelua. Täällä me olemme – Osaavien ammattilaisten tukena. Kerrothan jatkossakin millaisia kokemuksia sinulla on koulutuksistamme tai yleensä verkossa opiskelemisesta?

Terveisin,
Anonyymi mediecolainen (Mari)

Ps. Viime vuoden keskiarvo lääkehoidon kurssien kurssiarvosanaksi oli palautteiden mukaan 8,4.